Thursday, September 30, 2010

F.R.I.E.N.D.S
1. A Childhood Friend

Longtime intimates are special for many reasons. They knew you and your family while you were growing up and likely have many memories and stories of you that no one else does.
"These friends remind you that you are still the person you've always been," says Rebecca G. Adams, PhD, a leading friendship researcher and sociology professor at the University of North Carolina at Greensboro.

Nurture these ties by starting a members-only Web site—groups on Yahoo, Google, or Facebook are free and make it easy. Use them to plan vacations or share links to digital photo albums. Or keep things low tech—just stick a card in the mail now and then, and stay in touch with phone calls. Research from the University of Notre Dame shows that people who chat at least every 15 days have the best chance of staying close over time.

2. A New Friend

Unlike members of your grade school crew, newly acquired pals have no preconceived notions about you.
"As we get older, we can fall into ruts," says Pamela McLean, PhD, a psychologist in Santa Barbara, CA. "New friends ignite different kinds of thinking and fresh ways of being." What's more, they'll connect you to another network of people, says Rosemary Blieszner, PhD, a professor at Virginia Tech who has researched friendships among older women. That network can be helpful if you’re looking to make a career change or find a new pool of potential dates.

Find new friends at the office, or try new activities, like that a class at the gym.

3. A Workout Friend

She’ll drag you out for a jog on days when you’d rather be parked on the couch.
Experts agree that exercising—whether walking, golfing, or salsa dancing—is one of the most important things you can do for your physical and mental health and longevity. And a good friend may be the glue that makes this healthy habit stick. A University of Connecticut study of 189 women ages 59 to 78 found that strong social support was key to maintaining a new exercise regimen for 1 year.

For best results, set a joint exercise goal together—whether it’s going for a neighborhood walk 4 days a week or running a 5K. It's the best way to boost the get-healthy payoff of a workout partner because neither of you is poking and prodding the other, which is a recipe for resentment, says Marcia G. Ory, PhD, a researcher at Texas A&M Health Science Center.

4. A Spiritual Friend

Being part of a spiritual community—not necessarily an organized religion—helps people stay resilient, research shows.
A study from Duke University Medical Center found that people who regularly attended religious services or engaged in activities such as prayer or meditation had a 50% lower risk of dying over a 6-year period than others of the same age and health status.

5. A Younger Friend

How did you juggle your full-time job and three kids? Your 10-years-younger friend really wants to know.
Research shows that an essential element of a happy life is to nurture and feel useful to others—by cooking a wholesome meal, say, or passing on what you've learned through experience.

For many women, that itch gets scratched by raising children. But mentoring younger friends (from the office, for example) can give you that same feeling, Blieszner says.To maximize the benefits of this friendship, let advice flow in both directions. A younger confidante can explain the social networking site du jour or offer a fresh take on current events.


6. Your Partner’s Friends
Becoming tight with your husband’s pals is good for your marriage.
The more a couple's family and friends intermingle, the happier spouses are after even just 1 year of marriage, found one study that examined the social circles of 347 couples.

"We were surprised," says researcher Kenneth Leonard, PhD, a professor of clinical psychology at SUNY Buffalo. "Including your spouse in your network of friends is nearly as important for marital happiness as making them feel they are a part of your family."

7. Your Mom

About 85% of adult women say they have a good relationship with their mother, according to a Pennsylvania State University study.

Despite the inevitable conflicts between grown moms and daughters, the relationships are generally strong, supportive, and close. "There is great value in this bond because mothers and daughters care so much for one another," says study author Karen L. Fingerman, PhD. If you’d like to be closer but run into the same roadblocks over and over, here’s some advice to overcome the most common issues.

  • You find it hard to enjoy time with mom: Stop trying to change her, and focus on what you do enjoy.
  • You keep clashing over the same old issues: The women who had the strongest relationships didn't take the conflicts personally. Instead, they tended to see criticism as a reflection of their mother's habits or traits.
  • The relationship feels too close for comfort: Daughters who did the best with this accepted that their mothers wanted more time together. Instead of telling their moms what they couldn't do, these daughters focused on when they could get together and what they could do for their mothers.
8. Yourself

~Distinguish Yourself~
If you’re like a lot of women, you’d drop everything to help a friend in need—but often don’t pay yourself the same respect.

So, how does one befriend herself, exactly? It starts with self-knowledge, “Getting to know yourself is an amazing adventure,” one says. “Think of what makes you fall in love with someone: how genuine, sincere, and caring they can be; the unconditional love they offer, no matter what. Doesn't that describe how you should feel about yourself?”

Peek recommends you repeat the following mantra as a reminder: "I love and honor myself as I do the other important people in my life." To give yourself the TLC you deserve, write down seven things that make you feel happy and healthy (cooking dinner, talking to a friend, running, reading a book), and make sure you do at least one every day.


BUT..what if your friend is a backstabber?
How do you recognize ones? you just need to know the signs..
visit here to know and how do you gonna do about it? also in here

~xoxo~

janji

Di keheningan pagi raya, kelihatan seorang lelaki sedang membongkok membersihkan sebuah kubur yang kelihatan agak lama. Walaupun kelihatan agak usang, kubur tersebut bersih dan terjaga rapi. Tanpa menghiraukan sesiapa, lelaki itu terus sibuk sambil tangannya yang kasar pantas mencabut rumput-rumput liar yang tumbuh di sekitar kubur tersebut.

Setitik demi setitik air mata suam kelihatan menitis mengalir turun menuruni pipinya. Setelah selesai kubur tersebut dibersihkan, lelaki tersebut duduk bersila sambil membaca Yasin dan doa dipanjatkan. Selesai membaca Yasin, dicapainya bekas air berisi rendaman bunga mawar lalu dicurahkan ke atas batu nisan sambil tangannya menyapu-nyapu bersih batu nisan tersebut. “Mia, Selamat Hari Raya sayang. Abang datang lagi hari ni, macam biasa. Abang masih lagi sayangkan Mia dan abang akan sayangkan Mia hingga ke akhir hayat abang” lelaki tersebut tiba-tiba bersuara, sayu. Lelaki tersebut menarik nafas panjang. Matanya yang berair itu memandang ke arah batu nisan di kuburan itu dengan pandangan yang kosong.

Fikiran beliau mengimbau ke suatu masa sepuluh tahun yang lepas.

Sepuluh tahun lalu....

Tangan Mat menggenggam erat tangan Mia bagaikan tidak akan dilepaskannya. Keadaan Terminal Bas Putra yang penuh sesak dengan orang dan dalam keadaan tolak- menolak itu bagaikan tidak dapat menguraikan pasangan kekasih itu. Mata Mat merenung tajam ke mata Mia. “Abang, kenapa pandang Mia macam tu?” Mat hanya tersenyum. “Abang rasa berat hati untuk lepaskan Mia. Terasa macam abang tak akan dapat jumpa Mia lagi” jawab Mat.

“Jangan cakap macam tu, Mia balik kampung sekejap aje. Hari raya ke-5, Mia balik semula ke KL. Abang jangan risau la.”

Mat hanya tersenyum sahaja mendengar jawapan kekasihnya. Tangannya makin erat menggenggam tangan Mia.

“Tapi, abang janji, jangan lupakan Mia tau.” Mia berkata pada Mat sambil tersenyum.

“Abang janji sayang.” jawab Mat sambil tangannya makin erat menggenggam tangan Mia. Tiba-tiba kedengaran suara dari pembesar suara mengumumkan ketibaan bas memasuki terminal. Mat segera memimpin tangan Mia menuju ke bas yang berhenti di hadapan sekali sambil tangannya yang sebelah lagi menjinjing beg pakaian Mia. Tertera pada tingkap bas tersebut ‘No. 8 KL-JB’. Mat membaca pada tiket di tangannya. Memang sah inilah bas yang perlu Mia naiki. Kaki Mat melangkah naik ke tangga bas sambil memandu Mia menuju ke tempat duduk. Kelihatan seorang perempuan tua sedang duduk bersebelahan dengan tempat duduk Mia. Mat tersenyum lega.

“Nasib baik makcik ni yang duduk sebelah Mia, kalau lelaki, kenalah aku ikut Mia balik sekali,” bisik hati Mat. Mat segera memberi salam pada perempuan tua tersebut.

“Makcik, ni awek saya, Mia. Dia duduk sebelah makcik. Mintak makcik tolong tengok- tengokkan dia ye” sapa Mat. Mia dengan segera menghulurkan tangan pada makcik itu sambil memperkenalkan diri.

“Eloklah tu nak. Sekurang-kurangnya ada juga teman makcik berbual. Sila duduk nak,” jawab makcik tersebut sambil tersenyum. Setelah meletakkan beg Mia, Mat segera turun dari bas sambil diekori oleh Mia dari belakang. “Mia, bas dah nak bergerak. Abang pun tak boleh lama di sini. Bila Mia sampai kampung nanti, kirim salam abang pada mak dan ayah Mia. Jangan lupa pada adik Mia juga tau,” pesan Mat.

“Baiklah abang. Abang pun sama tau, kirim salam sayang Mia pada mak dan ayah abang,” jawab Mia kembali. Enjin bas tiba-tiba dihidupkan. Mia memandang ke arah Mat. Dengan cepat Mia memegang dan terus mencium tangan Mat. “Abang, Mia pergi dulu ye. Ingat pesan Mia tadi. Jangan lupakan Mia ye. Mia sayangkan abang.” Kata Mia sambil tersenyum. Mat hanya memandang ke arah Mia. Tangan Mia digengam erat. Perlahan-lahan Mat melepaskan sebuah ciuman pada dahi Mia. Muka Mia tiba-tiba menjadi merah. Mia tersipu-sipu malu. “ Mia, walau apapun terjadi, abang tetap sayangkan Mia hingga ke akhir hayat abang. Mia ingat kata-kata abang tu ye.” Mia hanya menganggukkan kepala sambil linangan air mata bergenang di matanya. “Mia akan ingat abang sampai bila-bila. Mia pergi dulu bang. Janji jangan lupakan Mia ye” jawab Mia sambil menarik tangannya dari tangan Mat yang bagaikan tidak mahu melepaskan tangan Mia dan terus melangkah masuk ke dalam perut bas. Pintu bas ditutup sambil bas tersebut bergerak perlahan-lahan keluar dari terminal sambil diperhatikan oleh Mat hingga hilang dari pandangan mata. Mat berdiri tegak bagaikan mengelamun. “Kenapa hatiku bagaikan ada sesuatu yang tak kena?” bisik hatinya sambil kakinya melangkah pergi ke ruang letak motorsikal. Setelah mengenakan topi keledar, Mat terus menunggang motorsikalnya keluar dari Terminal Bas Putra menuju ke rumah.

Keadaan ibukota malam itu bagaikan pesta dengan lampu berkilauan di kiri kanan jalan.
Tapi hati Mat direnggut risau mengenang apa yang tak pasti.

Di rumah Mat, lampu pelita bergemerlapan menanti ketibaan Aidilfitri. Mat pula berehat di luar rumah setelah penat membantu ibubapanya menyiapkan persiapan hari raya. Kelihatan kanak-kanak bising sambil bermain bunga api. Mat hanya memandang dengan pandangan kosong. Keriuhan kanak-kanak langsung tidak menarik perhatiannya. Hatinya yang tadi penuh kerisauan mula berdebar-debar bagai ada sesuatu yang akan berlaku. Mat bangun dan terus masuk ke rumah menuju ke biliknya. Tanpa berlengah, dia ke bilik air mengambil wuduk. Sejadah di bentangkan dan Mat terus menunaikan solat sunat sebelum masuk tidur. Namun Mat tidak boleh tidur.

Fikirannya melayang memikirkan Mia sahaja. Walaupun matanya tak mahu pejam, dipaksakan juga hingga terlelap. Pagi esoknya, Mat terbangun setelah azan Subuh berkemumandang. Setelah menunaikan solat Subuh, Mat ke dapur membantu ibunya menyiapkan juadah untuk hari raya. Setelah itu, dia bersama-sama abahnya ke masjid menunaikan solat sunat Aidilfitri. Di rumah, setelah menjamu selera dan bermaaf- maafan, Mat termenung sambil merenung ke luar rumah melihat kanak-kanak gembira berhari raya. Tiba-tiba telefon bimbit Mat berbunyi. Mat mengambil telefonnya dan merenung ke arah telefonnya.

“Panggilan dari Johor.” Bisik Mat. “Hello. Assalamualaikum” jawab Mat.

“Waalaikumsalam. Abang Mat ye?” balas pemanggil itu. “Ini adik Mia, Mira,” pemanggil memperkenalkan diri dalam nada yang tersekat-sekat. “Abang Mat, Mira minta maaf mengganggu, tapi Mira nak beritahu Abang Mat, yang kak Mia dah tiada… … Bas kak Mia kemalangan malam tadi masa baru sampai ke Johor Bharu.” Kata Mira dengan nada yang tersedu-sedu. “Insyaallah, petang selepas asar ni nak dikebumikan” sambung Mira singkat. Mat hanya tersentak. Pandangannya kabur dan terus gelap. Kakinya bagaikan tak dapat lagi nak menampung berat badannya. Dengan cepat Mat duduk di sofa. Nafas Mat tersekat-sekat dan dadanya berombak kuat. Air matanya mula berlinang menitis membasahi pipi. Telefon bimbitnya terlepas dari tangan. “Astaghfirullahalazim. Ya Allah Ya Tuhanku,” hanya itu sahaja suara yang keluar dari bibir Mat. Melihatkan keadaan Mat, ibu Mat menerpa ke arah anak sulungnya. “Mak, Mia dah tak de, mak. Mia dah meninggal. Kemalangan bas pagi tadi” beritahu Mat dengan suara yang tersekat-sekat.

Mak Mat hanya dapat menarik nafas sambil terduduk di sebelah anaknya. Tiada suara yang keluar dari bibirnya, hanya air mata bercucuran membasahi pipi tuanya.“Mak, abah, Mat minta izin untuk pergi ke Johor, hari ini juga.” pinta Mat pada ibubapanya.

“Baiklah Mat, kau bawa kereta abah,” jawab ayah Mat

“Tak pelah abah, Mat pergi dengan motor Mat. Mat lebih selesa,” jawab Mat.

“Baiklah Mat. Tapi hati-hati,” pesan abah Mat.

Mendengar keizinan yang di beri, Mat segera berlari menuju ke biliknya untuk bersiap. Motornya sudah gagah tersedia menunggu untuk ditunggang. Motorsikal Kawasaki ER6F pemberian abahnya itu banyak mengimbau kenangan antaranya dengan Mia. Dengan sekali tendangan sahaja, enjin motorsikal Mat mengaum garang dan terus meluncur keluar melalui pintu pagar rumah sambil di perhatikan oleh ibubapa Mat. Perjalanan jauh tidak menjadi masalah pada Mat kerana sebagai ahli kelab motor, beliau banyak kali melakukan konvoi ke lokasi-lokasi yang jauh. Motorsikalnya juga diselenggara dengan baik membuat perjalanan berjalan lancar. Tepat jam 5 petang, Mat tiba di rumah Mia. Deruman enjin motorsikal Mat menarik perhatian orang ramai yang berada di rumah Mia. Melihatkan Mat datang, Mira segera meminta ayahnya membawa Mat masuk. Mat terus menerpa ke arah ayah Mia sambil mencium tangan ayah Mia. Dengan linangan air mata, ayah Mia memeluk Mat. “Mia dah tak ada Mat,” kata ayah Mia. “Mari tengok dia,” ajak ayah Mia.

Perlahan-lahan Mat melangkah menuju ke atas rumah Mia. Dari pintu rumah, kelihatan sekujur tubuh ditutupi kain batik sambil dikelilingi orang-orang sambil membaca Yasin. Kelihatan ibu Mia berteleku di sisi tubuh Mia sambil teresak-esak. “Ibunya, ini Mat. Tolong bukakan tutup muka Mia tu.” Kata ayah Mia. Ibu Mia memandang ke arah Mat sambil linangan air matanya makin mencurah-curah keluar. Tangannya perlahan-lahan membuka kain batik yang menutupi muka Mia. Mat menanti dengan hati yang berdebar-debar.

Setelah kain batik di selak, terserlahlah wajah Mia, kekasihnya yang amat dicintainya. Walaupun rohnya sudah tiada, wajah Mia tetap ayu, tetap cantik. Tanpa dapat ditahan, air mata Mat berlinang keluar membasahi pipi dan juga lantai. Mat membacakan Al- Fatihah dan doa untuk kekasih tercintanya. Keadaan menjadi sepi. Kesayuan mula terasa pada yang hadir. Mira hanya dapat menutup mukanya dengan telapak tangannya sambil teresak-esak.

Jenazah Mia di alihkan ke dalam pengusung. Mat memegang kayu pengusung yang di hadapan sekali. Perlahan-lahan pengusung dimasukkan ke dalam van jenazah. Setelah van jenazah meninggalkan rumah menuju ke tanah perkuburan, hujan mulai turun. Setelah selesai upacara pengkebumian, Mat meminta izin dari ayah Mia untuk bertafakur seketika. Tinggallah Mat seorang diri melutut di sisi kubur Mia. Hujan lebat membasahi bumi tidak di hiraukan. Linangan air mata Mat masih tidak berhenti.

“Mia, abang minta maaf jika abang ada buat salah dan silap pada Mia,” kata Mia dengan tersedu-sedu. “Abang sangkakan hubungan kita akan berakhir sebagai suami isteri, tapi takdir menentukan segala-galanya. Abang tak boleh melawan takdir sayang,” sambung Mat. “Abang pernah berjanji untuk menyayangi Mia hingga ke akhir hayat abang, dan abang akan tepati janji abang itu, walaupun Mia tiada lagi di sisi abang. Bagi abang, Mialah kekasih abang yang pertama dan yang terakhir.”

Linangan air mata dan sedu Mat makin bertambah. Tangannya menggenggam kuat tanah kubur Mia. “Abang berjanji, abang akan tetap sayangkan Mia dan abang takkan lupakan Mia hingga ke akhir hayat abang,” kata Mat sambil berdiri. Perlahan-lahan Mat mengatur langkah longlai meninggalkan tanah perkuburan dalam hujan yang makin mencurah-curah.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Kicauan burung menghentikan lamunannya. Hari pun sudah menjelang tengahari. “Mia, abang balik dulu Mia. Jauh lagi perjalanan abang ke Kuala Lumpur. Motor kita pun abang masih guna lagi. Masih boleh bawa abang berjumpa Mia hari ini. Macam manapun, abang tetap sayangkan Mia hingga ke hembusan nafas abang yang terakhir. Mia ingat tu ye sayang.” Kata Mat dengan lembut. Tangannya menabur bunga-bunga yang dipotong rapi ke atas kubur Mia. Setelah itu Mat bangun sambil mengemaskan barang-barang dan menuju ke arah motornya. Walaupun sudah sepuluh tahun berlalu, motorsikal pemberian abah Mat masih kukuh lagi.

Perlahan-lahan Mat menunggang motornya meninggalkan pusara kekasih tercintanya.

Ketika Mat keluar dari simpang tanah perkuburan, tiba-tiba sebuah kereta dengan laju keluar dari selekoh dan terus merempuh Mat tanpa sempat mengelak. Mat tercampak jauh. Darah memercik membasahi motor Mat. Tubuh Mat terbaring di atas jalan raya. Matanya memandang ke arah langit sambil mulutnya terkumat-kamit mengucap dua kalimah syahadah. Pandangannya mulai kabur, kemudian kelam, kelam dan terus gelap. Nafas Mat berombak deras, kemudian perlahan dan perlahan. Apa yang kelihatan di anak matanya hanyalah raut wajah ayu Mia ketika dia mencium dahi Mia sepuluh tahun yang lepas.

Setelah ambulan tiba, Mat disahkan meninggal dunia di tempat kejadian, tidak jauh dari kubur Mia. Akhirnya Mat dapat mengotakan janjinya iaitu untuk menyayangi kekasihnya, Mia, hingga ke hembusan nafasnya yang terakhir.

di ofis

waktu ini
saya sangat mengantuk
dah tersengguk-sengguk menahan ngantuk
dan juga sakit perut
~makan banyak semalam~

dah lah air-cond di ofis ini
sangat sejuk
dan membuatkan orang boleh membeku
mentang-mentang lah bilik server di sebelah saja
jadi kami di dalam ini menjadi mangsa
tidak boleh meningkatkan suhu
untuk pemanasan badan
kerana jika suhu meningkat
dan kepanasan sudah dalam keadaan yang diingini
server di bilik sebelah pula yang akan buat hal
jadi
kami
manusia
terpaksa
berkorban
menahan
sejuk
yang teramat
demi
menjaga
'kesihatan'
server
di bilik sebelah.
kamu semua
tentu tertanya-tanya
apa kena mengena
server di bilik sebelah
tetapi ofis pula yang kena maintain
air-cond sejuk-sejuk?
saya tidak mampu untuk menjawab soalan itu.
sila tanya pada abang-abang maintenance
yang selalu men'sound' kami
supaya tidak tutup air-cond
atau ubah suhu nya..

tangan dan jari jemari
sudah sangat kering
dan berkedut
seperti
tangan seorang makcik
yang berusia 80 tahun


Wednesday, September 29, 2010

sifat BABI

Nak tahu tak satu fakta menarik tentang Babi?
kenapa babi diharamkan dalam Islam..
saya sekadar berkongsi apa yang saya tahu..

Seperti yang kita ketahui,
kebanyakan orang Islam yang sering pergi ke luar negara
seperti Eropah dan Amerika
tidak tahu atau mengambil kisah
yang kebanyakan makanan di sana mempunyai
babi sebagai asas makanan
selain daripada arak.

Kisahnya..
Imam Muhammad Abduh mengunjungi Perancis.
Mereka di sana bertanyakan padanya
mengapa diharamkan babi dalam Islam
dan rahsia disebalik pengharamannya dalam penyediaan makanan.

Mereka mempersoalkan tentang itu,
"Umat Islam mengatakan bahawa babi itu haram
kerana tabiatnya yang memakan sampah kotor
yang mengandungi cacing pita dan bakteria-bakteria lain.
Di zaman ini, hal seperi itu sudah tiada lagi
kerana babi diternak dalam penternakan moden
dengan jaminan kebersihan
dan pelbagai proses sterilisasi yang mencukupi.
Oleh itu, bagaimanan mungkin babi-babi
yang diternak dan dijaga dengan baiknya
terjangkit dengan kekotoran , cacing pita serta bekteria yang lainnya?"

Imam Muhammad Abduh tidak menjawab pertanyaan itu.
Dengan menggunakan kebijaksanaan dan kecerdikannya
beliau meminta mereka untuk membawa
2 ekor ayam jantan
dan 1 ekor ayam betina
serta 2 ekor babi jantan
dan 1 ekor babi betina.

Mereka bertanya
"untuk apa semua ini?"
Beliau menjawab
"penuhi permintaan saya maka saya akan perlihatkan suatu rahsia"
maka mereka memenuhi permintaan tersebut.

Kemudiannya beliau meminta
mereka melepaskan
2 ekor ayam jantan bersama 1 ekor ayam betina tadi ke dalam 1 kandang.
Kedua-dua ayam jantan itu berkelahi dan cuba saling menbunuh
dengan tujuan untuk mendapatkan ayam betina untuk dirinya sendiri
hinggalah salah satunya tewas
lalu beliau memerintahkan supaya ayam-ayam itu dikurung semula.

Kemudian beliau memerintahkan pula
mereka melepaskan 2 ekor babi jantan itu dan 1 ekor babi betina
ke dalam kandang yang sama.
Kali ini, mereka menyaksikan keanehan.
Babi jantan yang satu itu membantu babi jantan yang lagi satu
untuk melepaskan hajat seksualnya bersama
tanpa rasa cemburu, tanpa harga diri atau
keinginan untuk menjaga babi betina dari babi jantan yang lagi satu itu.

Dan dengan itu, beliau berkata
"Saudara sekalian,
daging babi membunuh ghirah' orang yang memakannya.
Itu lah yang terjadi pada kalian yang memakannya.
Seorang lelaki dari kalian
melihat isterinya bersama lelaki lain
dan membiarkannya tanpa rasa cemburu
dan begitu juga apabila
seorang bapa dari kalian
melihat anak perempuannya bersama lelaki asing
dan membiarkan keadaan itu tanpa rasa cemburu dan was-was
kerana daging babi itu
menularkan sifat-sifatnya
pada orang yang memakannya"


~p/s:
jadi..sedar lah wahai muslim sekalian..
jangan terlalu nak mengikut gaya hidup Barat
dengan hubungan "three'some" atau yang entah apa-apa itu
cukup lah hubungan itu dijaga dengan baik
dan dilakukan dengan orang yang berhak ke atas kita..~
Wallahualam..

Tuesday, September 28, 2010

Isu menggabungkan puasa qadha dan syawal sememangnya amat popular, pandangan ringkas saya adalah seperti berikut :-

Tidak elok untuk menggabungkan kedua-duanya bagi mereka yang mampu (dari sudut kesihatan tubuh dan lain-lain) untuk memisahkannya. Ini kerana sepengetahuan saya tiada dalil yang spesifik membuktikan Nabi SAW pernah melakukannya atau menganjurkan kepada para sahabat untuk menggabungkannya.

Apabila Nabi, sahabat dan salaf soleh tidak melakukannya maka pastinya ia bukanlah amalan yang terpilih dan terbaik kerana pilihan Nabi SAW dan para sahabat selamanya adalah yang terbaik.

Malah terdapat juga hujjah-hujjah yang menyebabkan pandangan yang yang mengharuskan penggabungan ‘qadha dan ganti’ itu dipersoalkan, iaitu :-

1. Jika seseorang mengatakan boleh gabung puasa qadha (yang wajib) dengan puasa syawwal (yang sunat) maka sudah tentu selepas ini timbul pula individu yang cuba menggabungkan solat wajib dengan solat sunat, seperti gabungan solat isyak dengan terawih, atau subuh dengan ‘tahiyyatul masjid’ atau dengan solat sunat fajar, atau solat jumaat dengan solat sunat ‘tahiyyatul masjid’. Maka ini pasti menyebabkan masalah lain timbul dalam ibadah wajib termasuk rekaan-rekaan pelik seperti solat fardhu subuh campur istikharah dan lain-lain.

2. Menurut Prof. Dr Syeikh Abd Malik as-Sa’dy (ex-Lajnah Fatwa Iraq) dan Prof Dr Mohd ‘Uqlah el-Ibrahim (Jordan) mereka berpendapat bahawa amalan wajib tidak boleh digabungkan dengan apa-apa amalan wajib atau sunat lain, kerana amalan wajib memerlukan tumpuan khusus yang tidak berbelah bahagi semasa pelaksanaannya dan ia perlu bagi mengangkat tuntutan kewajibannya. Justeru, tindakan menggabungkan ini pasti mengurangkan kesempurnaan hamba dalam menunaikan tuntutan wajib mereka. Wallahu a’lam.

3. Tindakan A’isyah ra yang melewatkan Qadha pula boleh di jadikan hujjah bahawa beliau mengasingkan kedua-dua puasa Qadha dan Syawwal. Maka ini lah yang terpilih sepatutnya. (tidak gabungkan kerana aisyah tidak menggabungkannya) . Aisyah menyebut :
كأن يكون عليّ الصيام من شهر رمضان فما أقضيه حتى يجئ شعبان
Ertinya : Kewajiban ke atasku untuk puasa (Qadha) dari puasa Ramdhan, tidaklah aku menggantinya sehingga datang sya’ban” ( Riwayat Muslim, no 101)

4. Amalan wajib (qadha) memerlukan niat yang ‘jazam’ (tepat dan pasti) maka tindakan mengabungkan ia dengan niat puasa sunat mungkin boleh merosakkannya kepastiannya. Kerana itulah ulama yang mengizinkannya mencadangkan agar diniat puasa qadha sahaja, adapun syawwal itu dipendam sahaja dengan harapan Allah menerimanya.
Bagaimanapun, ulama yang mencadangkan ini jelas menyatakan bahawa tindakan menggabungkannya tetap mengurangkan pahala sunat syawwal ini kerana tidak diniat dan tidak dilakukan sepenuhnya (Hasyiah As-Syarqawi ‘ala al-Tahrir, Syeikh Zakaria Al-Ansary, 1/427; naqal dari Min Ahsanil Kalam Fil Fatawa, Atiyyah Saqr, 2/23)

5. Malah ada pula yang berhujjah bahawa amalan sunat tidak boleh ditunaikan sebelum amalan fardu. Demikian menurut Syeikh Abu Raghib al-Asfahani, Syeikh Ihsan Muhammad ‘Aayish al-’Utaibi dan juga di sebutkan oleh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitabnya Fiqh Awalwiyyat. Ini ada asasnya kerana berdasarkan hadith Nabi SAW
من صام رمضان ثم أتبعه ستاً من شوال فكأنما صام الدهر
Ertinya: “Barangsiapa telah berpuasa Ramadan kemudian diikuti dengan 6 hari dari dari Syawwal (puasa) maka ia adalah seperti (pahala) puasa ad-Dahr (setahun)” (Riwayat Al-Bukhari, no 6502).

6. Kita dapat melihat penggunaan ‘fe’il madhi’ iaitu ‘past tense’ bagi puasa Ramadan, mungkin sahaja boleh membawa makna sesiapa yang belum lengkap puasa Ramadannya perlulah melengkapkan dahulu, kemudian barulah mereka layak bagi mendapat peruntukan pahala sunat Syawwal.

7. Hujjah ulama yang mengharuskannya adalah hadith
” Sesungguhnya amalan itu berdasarkan kepada niat, dan bagi seseorang apa yang diniatkan.” (Riwayat Bukhari, no 1, 1/12)
Ia dilihat agak umum, memang benar apa yang diniatkan adalah penting, tetapi niat mempunyai kaedah dan cara-caranya bagi diterima, contohnya seperti niat solat yang di cadangkan di dalam mazhab Syafie dimulakan semasa lafaz takbiratul ihram di sebut, jika tidak niat itu tidak dikira. (Rujuk Al-umm, hlm 78, cet Baytul Afkar; Rawdhah At-Tolibin, An-Nawawi, cet Baytul Afkar, hlm 103).
Justeru, niat juga ada displinnya dan tidak boleh di buat sesuka hati di dalam ibadah.

Kesimpulan:
Kesimpulan dalam yang mengutarakan perbincangan yang terbatas ini :
Elok sangat tidak digabungkan dan elok sangat didahulukan yang wajib (qadha) daripada sunat (syawwal);


Pandangan yang membolehkan saya anggap sebagai rukhsah “keringanan” bagi mereka yang mempunyai kesukaran kerana uzur dan tidak mampu untuk mengasingkannya. Antara ulama yang membolehkan untuk menggabungkannya adalah beberapa ulama dari mazhab Syafie (Mughni al-Muhtaj, 1/602), Assembly of Muslim Jurists in America (AMJA), Syeikh Atiyyah Saqar, panelis fiqh Islam online.net dan beberapa yang lain.

Sekian
_________

*Tambahan

(Mazhab Syafie)
Niat puasa enam tidak boleh disekalikan dengan puasa qadha.
Imam as-Syafie di dalam kitab muktabarnya al-Umm ketika mensyarahkan bab 'Innamal a'malu binniat (setiap amalan dengan niat) menyebut hendaklah dibezakan ibadah puasa ramadhan, puasa nazar, puasa kafarat, puasa qadha' dan puasa tatawwu' (sunat).

Imam Jalaluddin as Syuyuti di dalam kitab al Isybah juga berpendapat demikian hendaklah diasingkan puasa Ramadhan, atau nazar atau puasa sunnat.

MANAKALA jawapan [Fataawa al-Lajnah al-Daa’imah, 10/383] dalam masalah ini seperti berikut:

"Alhamdulillah. Tidak ada salahnya berpuasa Isnin-Khamis untuk mengqadha' puasa Ramadhan yang tertinggal, dengan syarat puasa dilakukan dengan niat mengqadha puasa...... Mudah-mudahan (moga2) anda mendapat 2 ganjaran sekali, ganjaran melakukan Qadha' dan ganjaran melakukan puasa sunat, dan fadhilat yang Allah berikan itu luas. Walaupun jika anda hanya mendapat ganjaran mengqadha' puasa, ia adalah memadai, kerana mengqadha' puasa adalah lebih mustahak dari melakukan puasa sunat. Akan tetapi jika kamu berniat melakukan puasa sunat dan tidak berniat melakukan qadha', maka kamu masih belum lagi memenuhi tuntutan kefarduan. Maka masih lagi wajib melakukan qadha' puasa Ramadhan. Wa Allahu 'alam dan selawat dan salam kepada Nabi Muhammad saw dan keluarganya."


AKAN TETAPI,
jika terdapat masa yang sangat pendek (takut tertinggal peluang menunaikan puasa 6), berbanding dengan puasa qadha' yang banyak; seperti didalam kes wanita yang panjang haidhnya, dibenarkan melakukan puasa enam hari didalam bulan Syawwal, dan kemudian mengqadha'nya sebelum menjelang Ramadhan yang akan datang. Syeikh Ibn Utsaimin mengatakan ini merupakan pandangan yang lebih kepada kebenaran.

[Sharh al-Mumthi' 6/448].

Berkenaan persoalan tentang mestikah puasa enam Syawwal itu BERTURUT-TURUT SELEPAS HARI RAYA ATAU TIDAK?
Jawapan Lajnah Fatwa Tetap Arab Saudi dalam persoalan ini seperti berikut:
“Tidak semestinya dia berpuasa terus selepas hari raya. Bahkan harus untuk dia memulakan sehari atau beberapa hari selepas hari raya. Samada dia hendak berpuasa bersambungan ataupun berpecah-pecah dalam bulan Syawwal. Ia berdasarkan apa yang mudah baginya. Perkara ini luas (pilihannya)”. (Fatawa al-Lajnah al-Daimah li al-Buhuth al-‘Ilmiyyah, 10/391).

Wallahualam.

~ credit to: http://www.zaharuddin.net/ ~


Jadi sekarang maksudnya
lebih elok
dahulukan yang fardu
iaitu puasa qadha
kemudian baru puasa sunat..
jangan puasa gabung..?
heuheuheu

Dah lama dah tahu macam mana nak buat
tapi tak buat pun
hari ni balik kerja
tak tahu nak buat apa
malas nak pergi depan tengok tv
jadi..terus buat ini

1.buka Notepad kemudian paste ni dalam Notepad.
CreateObject("SAPI.SpVoice").Speak"I love YOU"

2.Klik Save As button dan tukar Save As type tu kepada All Files. Save as love u.vbs .
~to make it easy for you, save the file in a folder or desktop~

3.Close the Notepad. Then double click file tadi tu (love u.vbs) dan kamu akan dengar suara cakap
"I Love You"

4. Dengar betul-betul dan pastikan tu suara perempuan atau lelaki. Dari situ lah tahu jantina laptop kamu...ahakz


Dan ternyata....
Mr. Dash adalah perempuan!!
setelah meneliti suara itu
macam suara perempuan ~macam ke memang~
*tak nak terima hakikat..haha*

waaaa....I wish she is a man.
adoiii...nak kena tukar nama la pula ni..wuu
any idea?

Friday, September 24, 2010



Just gonna stand there
And watch me burn
But that's alright
Because I like
The way it hurts
Just gonna stand there
And hear me cry
But that's alright
Because I love
The way you lie
I love the way you lie
I love the way you lie

I can't tell you what it really is
I can only tell you what it feels like
And right now there's a steel knife
In my windpipe
I can't breathe
But I still fight
While I can fight
As long as the wrong feels right
It's like I'm in flight
High of a love
Drunk from the hate
It's like I'm huffing paint
And I love it the more that I suffer
I sufficate
And right before im about to drown
She resuscitates me
She fucking hates me
And I love it
Wait
Where you going
I'm leaving you
No you ain't
Come back
We're running right back
Here we go again
It's so insane
Cause when it's going good
It's going great
I'm Superman
With the wind in his bag
She's Lois Lane
But when it's bad
It's awful
I feel so ashamed
I snap
Who's that dude
I don't even know his name
I laid hands on her
I'll never stoop so low again
I guess I don't know my own strength

Just gonna stand there
And watch me burn
But that's alright
Because I like
The way it hurts
Just gonna stand there
And hear me cry
But that's alright
Because I love
The way you lie
I love the way you lie
I love the way you lie

You ever love somebody so much
You can barely breathe
When you're with them
You meet
And neither one of you
Even know what hit 'em
Got that warm fuzzy feeling
Yeah them chills
Used to get 'em
Now you're getting fucking sick
Of looking at 'em
You swore you've never hit 'em
Never do nothing to hurt 'em
Now you're in each other's face
Spewing venom
And these words
When you spit 'em
You push
Pull each other's hair
Scratch, claw, bit 'em
Throw 'em down

Pin 'em
So lost in the moments
When you're in 'em
It's the rage that took over
It controls you both
So they say it's best
To go your separate ways
Guess that they don't know ya
Cause today
That was yesterday
Yesterday is over
It's a different day
Sound like broken records
Playin' over
But you promised her
Next time you'll show restraint
You don't get another chance
Life is no Nintendo game
But you lied again
Now you get to watch her leave
Out the window
Guess that's why they call it window pane

Just gonna stand there
And watch me burn
But that's alright
Because I like
The way it hurts
Just gonna stand there
And hear me cry
But that's alright
Because I love
The way you lie
I love the way you lie
I love the way you lie

Now I know we said things
Did things
That we didn't mean
And we fall back
Into the same patterns
Same routine
But your temper's just as bad
As mine is
You're the same as me
But when it comes to love
You're just as blinded
Baby please come back
It wasn't you
Baby it was me
Maybe our relationship
Isn't as crazy as it seems
Maybe that's what happens
When a tornado meets a volcano
All I know is
I love you too much
To walk away though
Come inside
Pick up your bags off the sidewalk
Don't you hear sincerity
In my voice when I talk
Told you this is my fault
Look me in the eyeball
Next time I'm pissed
I'll aim my fist
At the dry wall
Next time
There will be no next time
I apologize
Even though I know it's lies
I'm tired of the games
I just want her back
I know I'm a liar
If she ever tries to fucking leave again
I'mma tie her to the bed
And set the house on fire

Just gonna stand there
And watch me burn
But that's alright
Because I like
The way it hurts
Just gonna stand there
And hear me cry
But that's alright
Because I love
The way you lie
I love the way you lie
I love the way you lie

tetap tersenyum

Aku pencinta
akan tetap tersenyum padanya
walau tergamam mendengar kata-katanya
terhenti degup jantung seketika
begitu juga nafas ku hendaknya

agar mereka tersenyum juga
walau hakikat tak seindah rupa
dengan apa yang ku nyatakan pada zahirnya

sedangkan batin ini terluka
bukan saja luka
malah hancur pedih tak terkata
menutup pintu harapan nyata
mengagah bermimpi di alam maya
namun ku masih sedar dan tidak alpa
tentang siapa diri ku yang sebenarnya

Aku yang tak punya apa-apa
mohon pada yang maha Esa
semoga diri ku bukan hanya insan biasa
yang ditetapkan masuk ke neraka
doa ku memohon ampun segala dosa
memaafkan kekhilafan diri dan kata-kata
sepanjang masa aku di dunia
yang bukan milik ku tentunya
temani aku selagi ada masa
sehingga waktu aku menutup mata
dan aku akan pergi dengan relanya
insyaallah
=,)

quote of the day





sunshine

To You
~you-know-who-you-are~
alert a part of this~click here~ first
and then, also credit to this~click also~
top that..this..~also here~, <-will it be?->


oh oh..by the way
have used an application in the fb
and guess what
this is the look of our baby
haha
(n.n)


take me as I am

"Take Me As I Am"

[Verse 1:]
She's been down and out
She's been wrote about
She's been talked about, constantly
She's been up and down
She's been pushed around
But they held her down, NYC
She has no regrets
She accepts the past
All these things they
helped make to make she
She's been lost and found
And she's still around
There's a reason for everything

You know I've been holdin on.
Try to make me weak,
But I still stay strong.
Put my life all up in these songs
Jus so you can feel me.
so you can get the real me

[Chorus:]
So take me as I am,
or have nothing at all.
Just take me as I am,
or have nothing at all.

[Verse 2:]
Now she's older now
Yes, she's wiser now
Can't disguise her now
She don't need
No one tellin her
What to do and say
No one tellin her
Who to be
She's on solid ground
She's been lost and found
Now, she answers to G-O-D
And she's confident
This is not the end
Ask me how I know
Cause she is me.

You know I've been holdin on.
Try to make me weak,
But I still stay strong.
Put my life all up in these songs
Jus so you can feel me.
so you can get the real me

[Chorus:]
So take me as I am,
or have nothing at all.
Just take me as I am,
or have nothing at all.

[Bridge: 2x]
So it's all or nothing at all,
All or nothing at all
Don't you know I can only be me.
(I can only be me, yeah)

[Chorus:]
So take me as I am,
or have nothing at all.
Just take me as I am,
or have nothing at all.

Take me as I am.
Take me as I am.
Said it's all or nothing at all
Said it's all or nothing at all

Just take me as I am,
or have nothing at all. (This is me)
Just take me as I am, (take me as i am)
or have nothing at all.
Just take me as I am, (take me as i am)
or have nothing, nothing at all.
Take me as I am.


than I Am

"I Am"

Ain't nobody gonna treat you better
Ain't nobody gonna touch you better
Ain't nobody gonna love you better
Boy, than I am, than I am

When you're out at night and you're in the streets
And you have time to yourself
Think of all the love that you get from me
That you can't find nowhere else

When you're far away and I'm not around
And temptation fills your heart
Think of all the ways that I'm faithful, babe
And to replace me would be hard, 'cause there's nobody

Ain't nobody gonna treat you better
(No, nobody)
Ain't nobody gonna touch you better
(Nobody)
Ain't nobody gonna love you better
(No)
Boy, than I am, than I am

(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Ohh, nobody's gonna treat you as good as I am

You can try to act single if you wanna
You can go ahead and mingle if you wanna
You can even behave like
You don't care

But you know
(But you know)
Like I know
(Like I know)
That you ain't that foolish, who you foolin'?
You won't ruin what's been here all along
You ain't movin' from what you got at home

Ain't nobody gonna treat you better
Ain't nobody gonna touch you better
(Ain't nobody gonna touch you)
Ain't nobody gonna love you better
Boy, than I am, than I am

(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody's gonna touch you)
(Nobody, nobody)
Ohh, nobody's gonna treat you as good as I am

I just want you to know, baby, I love you so
There is no need to go lookin' for nothing more
'Cause I've got everything you'll ever need right here
But if you feel that you need to leave, just know

Ain't nobody gonna treat you better
Ain't nobody gonna touch you better
(Ain't nobody)
Ain't nobody gonna love you better
Boy, than I am, than I am

Ain't nobody gonna treat you better
Ain't nobody gonna touch you better
Ain't nobody gonna love you better
Boy, than I am, than I am

(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Ohh, nobody's gonna treat you as good as I am

(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Than I am
(Nobody, nobody)
Ohh, nobody's gonna treat you as good as I am

As I am
As I am
Ohh, nobody's gonna treat you as good as I am

(Nobody, nobody)
As I am
(Nobody, nobody)
As I am
(Nobody, nobody)
Ohh, nobody's gonna treat you as good as I am

Toni Braxton Ft. Trey Songz - Yesterday (Official Remix)

|Toni Braxton|
Gave you the benefit of the doubt
'Till you showed me what you were about
Your true colours came out
And your words couldn't hide the sin
'Cause the truth about where you've been
Is in a fragrance I can't recognize
Just standing there, scratching your head
Blood shot eyes, drunk with regret
Hanging yourself ten feet over the edge

I'm done with this, feeling like an idiot
Loving you, I'm over it
I just don't love you, don't love you no more

|Chorus|
You, you are so yesterday
Never thought you'd lose my love this way
Now you come begging me to stay
See you, you are so yesterday
I won't let you rain on my parade
I don't wanna hear a thing you say
You're so yesterday

|Trey Songz|
Baby what you're saying to me is
There's no more you and I
I couldn't get it right on yesterday
So kiss our tomorrows goodbye
Baby love should ride me home
Should've just been a man about it
But now I'm crying like a baby

Girl your love was like my blanket ------>> T.T ..blanket.. T.T<<------
Don't know what to do without it

I'm standing here, pleading my case
You don't care, to hear what I say

|Toni Braxton|
Hanging yourself ten feet over the edge
|Trey Songz|
My promises don't mean nothing
The end is so disgusting
|Toni Braxton|
I just don't love you, don't love you no more

|Chorus|
You, you are so yesterday
Never thought you'd lose my love this way (I never thought)
Now you come begging me to stay
See you, you are so yesterday
I won't let you rain on my parade
I don't wanna hear a thing you say
You're so yesterday

|Bridge|
And now you wanna reminisce
(Now I wanna reminisce)
Say you wanna try again
(Said I wanna try again)
It start out with a little kiss
(A kiss)
But we can't even be friends (oh no)
No no now i never wanna see you,
Never wanna feel you,
Never wanna hear you
I don't love you,
Don't need you,
I can't stand you
No more

|Chorus|
You, you are so yesterday
Never thought you'd lose my love this way (oh no)
Now you come begging me to stay (i won't stay)
Baby you, you are so yesterday
I won't let you rain on my parade
I don't wanna hear a thing you say (Don't you hear)
you're so yesterday, so yesterday
you're so yesterday, so yesterday
you're so yesterday, so yesterday

Sing it to me

Hold My Hand Lyrics

Whoa oh whoa oh whoa oh oh whoa oh
Hold my hand
Girl u know I care
Yo yo yo
Hold my hand
Alright then
So make me tell u this

[Chorus:]
Girl you know I care
So if you ever seem to lose your way, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause this love that we share
I will stay within ah de right direction, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause I care

All my love, all my heart
Well this is what you getting girl from the start
On the run, on the job
Me never yet keep a beat make it fall apart
Sweet is love but love is hard
Sometime you got to work pon it right round the clock
Never let it flop, never let it stop
Give thanks for what we got
Me tell you this

[CHORUS]
Girl you know I care
So if you ever seem to lose your way, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause this love that we share
I will stay within ah de right direction, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause I care

From we met, you know it set
Right from the start girl cause you know we connect
So doh bother fret, doh bother worry yuh head
Cause you done know father god guide and protect
Simply means our loving check girl
You know the history don't you forget
And I would never ever disrespect girl
I love you straight to my last breath now

[CHORUS]
Girl you know I care
So if you ever seem to lose your way, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause this love that we share
I will stay within ah de right direction, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause I care

The loving wah we seek, may we take it to the peak
Cause you know say that my talk ain't cheap girl
So the vibe is ever sweet, everyday we meet
When me done baby girl me want it for keep girl
Can't get enough me want a whole heap girl
And the mountain wey me climb it doh matter how it steep girl
So why can't you see it girl
You know say my loving run deep girl
And

[CHORUS]
Girl you know I care
So if you ever seem to lose your way, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause this love that we share
I will stay within ah de right direction, don't have no fear
Hold my hand
I'll be there girl, you know I care girl
Cause I care

[FADING:]
Cause this love that we share
I will stay within ah de right direction
Don't have no fear

Thursday, September 23, 2010

lapar



rasa nak makan macam macam
apa nak jadi ni
nanti badan macam tong dram
orang pun mengata-ngata nanti..


ahakz
jadi pantun pleks...
(^>^)


(-.-")

Wednesday, September 22, 2010

kuih bakul

Ok..tadi cerita tentang Kuih Bulan.
Sekarang tentang Kuih Bakul.
Dua-dua makanan tradisi orang Cina.
*ececehh..ada jodoh dengan orang Cina ke..tetttt..ahakz*

Kuih Bakul atau dalam bahasa Cina nya 'Nian Gao'
atau lebih dikenali dengan gelaran kuih Tahun Baru Cina
ialah makanan Cina yang diperbuat daripada tepung pulut berbentuk seperti dodol.



Walaupun boleh dimakan bila-bila masa
tetapi secara amnya/tradisi memakan kuih ini
selalunya ketika sambutan Tahun Baru Cina.

Memakan kuih bakul dipercayai membawa tuah
kerana namanya "nian gao" (年糕)
di mana perkataan 糕 (gāo) bermaksud 'kuih'
dalam nama kuih ini berbunyi sama
seperti perkataan 高 (gāo​) bermaksud 'tinggi'
melambangkan erti
"semakin tahun semakin tinggi" (年年高升)(niánnián gāoshēng)
atau ringkasnya "setahun lagi kehidupan, setingkat lagi kemajuan".

Tetapi..ahaha
seperti Kuih Bulan
saya juga tidak berkesempatan
untuk merasa Kuih Bakul ni
jadi
membayangkan
rasanya adalah seperti
KUIH PELITA



manis...slrupp..haha

ni dalam bentuk moden sikit
dalam tupperware
jadi boleh tengok isinya macam mana


Jadi..ada sesiapa
nak belanja saya makan?
(^.^)

kuih bulan

Saya dah lama nak makan kuih bulan.
tau tak kuih bulan tu apa?
Kuih Bulan adalah salah satu makanan tradisional orang Cina
yang secara tradisinya dimakan sewaktu Perayaan Pertengahan Musim Luruh
*if I'm not mistaken*

Memang dah lama aim nak cuba beli
tapi...
tau-tau la kan
nak mencari yang halal tu
dugaan sikit..haha
Tapi serius nak rasa sangat kuih bulan ni
tengok..



adeii..tak terliur ke?
ahaha..
mungkin sebab saya puasa hari ini
jadi nafsu makan tu
agak tak terkawal sikit
pantang tengok makanan
mesti fikir sedappppp je..haha

Anyway
disebabkan faktor halal
menjadi punca tak cuba beli dan merasa kuih bulan
jadi saya selalu membayangkan
rasa kuih bulan tu
lebih kurang sama dengan rasa
KUIH BAKAR..



ahaha..logik tak nak fikir macam tu?
mungkin sebab rupa kuih ni
lebih kurang sama
*ye je lebih kurang?*

haa..sebelum terlupa
dah masuk dalam surat khabar
tentang sijil halal
untuk Kuih Bulan ni..

~kredit to Kosmo~

KUALA LUMPUR - Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) mengeluarkan sijil halal kepada 12 syarikat pengeluar kuih bulan yang produknya boleh dimakan oleh masyarakat Islam.

Ketua Penolong Pengarah Cawangan Pengeluaran Sijil dan Logo Halal Jakim, Abdul Hamid Mohamed Salleh berkata, syarikat yang mendapat pengesahan halal tersebut ialah HYT Food Industries Sdn. Bhd., Leong Yin Pastry Sdn. Bhd., Sakura Food Manufacturing (M) Sdn. Bhd., TT Food Manufacturing Sdn. Bhd. serta The Baker's Cottage Sdn. Bhd.

Selain itu, katanya, syarikat LB (Lian Bee) Confectionery Sdn. Bhd., KLT Food Industries Sdn. Bhd., King's Confectionery Sdn. Bhd., Tanjung Omega Sdn. Bhd., Tuan Sanawi Tuan Ngah Sdn. Bhd., Ayamas Food Corporation Sdn. Bhd. dan Bake Station Sdn. Bhd. turut diberi sijil halal tersebut.

"Sekiranya kuih bulan tersebut ada tertera sijil halal Jakim, ia boleh dimakan dan dibeli dan umat Islam tidak perlu ragu-ragu untuk makan kuih bulan yang tertera sijil halal tersebut," katanya.

apa pendapat korang?
pada yang pernah rasa kuih bulan tu
meh la
kongsi sikit pengalaman tu
dan macam mana rasa sebenar
kuih bulan ni..
ye ke rasa macam Kuih Bakar?

ahaha..boleh ke takpe?
(^.^)

Tuesday, September 21, 2010

Come with me
Stay the night
You say the words but boy it don't feel right
What do ya expect me to say
(You know it's just too little too late)
You take my hand
And you say you've changed
But boy you know your begging don't fool me
Because to you it's just a game
(You know it's just too little too late)

So let me on down
'Cause time has made me strong
I'm starting to move on
I'm gonna say this now
Your chance has come and gone
And you know...

[Chorus:]
It's just too little too late
a little too wrong
And I can't wait
But you know all the right things to say
(You know it's just too little too late)
You say you dream of my face
But you don't like me
You just like the chase
To be real
It doesn't matter anyway
(You know it's just too little too late)

Yeah yeaaahhh... It's just too little too late... Mhmmm

I was young
And in love
I gave you everything
But it wasn't enough
And now you wanna communicate
(You know it's just too little too late)
Go find someone else
In letting you go
I'm loving myself
You got a problem
But don't come asking me for help
'Cause you know...

[Chorus:]
It's just too little too late
a little too wrong
And I can't wait
But you know all the right things to say
(You know it's just too little too late)
You say you dream of my face
But you don't like me
You just like the chase
To be real
It doesn't matter anyway
(You know it's just too little too late)

I can love with all of my heart, baby
I know I have so much to give
(I have so much to give)
With a player like you I don't have a prayer
That's no way to live
Ohhhh... mmm nooo
It's just too little too late
Yeaahhhh...

[Chorus:]
It's just too little too late
a little too wrong
And I can't wait
But you know all the right things to say
(You know it's just too little too late)
You say you dream of my face
But you don't like me
You just like the chase
To be real
It doesn't matter anyway
(You know it's just too little too late)

Yeah
You know it's just too little too late
Oh, I can't wait

[Chorus (fading):]
It's just too little too late
a little too wrong
And I can't wait
But you know all the right things to say
(You know it's just too little too late)
You say you dream of my face
But you don't like me
You just like the chase
To be real
It doesn't matter anyway
(You know it's just too little too late)

T.T


Monday, September 20, 2010

okay..okay
sila mengaku..
berat badan anda semestinya naik mendadak selepas raya ni kan
jangan nak perasan slim je seperti di bulan puasa..
sedar diri please..ehe

mau nya tak naik
kalau SETIAP MASA makan je
rendang, ketupat, kuah kacang *meleleh pula air liur ni..~lapar~*
semua tu makanan yang sangat lah sedap dan wajib dimakan waktu raya
dan disebabkan itu juga badan seperti dipam-pam tanpa kita perasan..ahakz

saya juga termasuk sekali
tanpa disedari berat badan naik tanpa warning
haha..konon-konon je nak kontrol makan
nampak ayam masak merah Opah tu..
hamik kau..dua kali tambah ketupat dan lemang
ayam tu dah berapa ekor dah dalam pinggan
makan solo okay..
ingat nak lah kongsi dengan sepupu-sepupu kecil
boleh elak rasa bersalah lah konon nya amik banyak makanan
tapi..pleasure guilty, tak sempat kongsi
dah habis..sungguh rakus (-.-")

jadi dengan ini..
nak kongsi tips-tips yang mungkin membantu meningkatkan semula metabolisma badan.
tau tak metabolisma badan itu apa?
tak tahu..dulu tak belajar sains ke apa kat sekolah?ehehe
okay okay..
metabolisma adalah
proses badan menukarkan kalori makanan kepada tenaga
untuk mengekalkan fungsi dan nyawa
kerana segala aktiviti termasuk sistem tubuh badan
dan proses pernafasan memerlukan tenaga iaitu
sumber kalori dari makanan yang kita makan ..okay.

1. Tidur secukupnya.
->maksud tidur secukupnya ini adalah melebihi 6 jam bagi orang dewasa..tempoh yang cukup baik adalah tidur selama 7-8 jam untuk membolehkan badan mendapat rehat secukupnya dan juga dapat memperbaiki tisu badan. Ini menjadikan badan lebih cergas dan tidak cenderung untuk menyimpan kalori makanan secara berlebihan dan dijadikan lemak badan.

2. Jangan Stress Melampau.
->ini kerana apabila stress, badan akan menerima signal yang menyebabkan gangguan hormon dalam badan terutamanya yang berpunca daripada kelenjar Tiroid. Kelenjar Tiroid mengeluarkan hormon Tiroksin (T4) dan hormon Triiodotiroksin (T3) yang mengawal metabolisma. Jika kelenjar Tiroid tidak mengeluarkan hormon yang secukupnya untuk tubuh badan, maka ia akan memperlahankan kadar metabolisma badan seseorang dan fungsi tubuh badan yang lain, dengan itu sesiapa yang mempunyai kadar metabolisma yang rendah maka senang lah orang itu mendapat sakit, tekanan , keletihan dan yang paling tak best lemak badan berlebihan. No, no, no..say no to 'Gemuk'..eh eh .. I mean lemak badan berlebihan.

3.Jangan Skip/Tak ambil Sarapan/Breakfast.
->Okay!! Siapa selalu skip breakfast..ngaku sekarang! Saya!! huhu...ye..ini lah kelemahan diri yang terbesar.Susah nak ambil breakfast sebab rasa perut masih tidur kala itu..jadi kalau sumbat makanan juga rasa macam nak termuntah balik atau perut tak selesa. Tetapi, jika amalkan ambil breakfast tiap hari, sekurang-kurangnya 1-2 jam selepas bangun tidur, badan anda akan mendapat tenaga kick-off untuk memulakan hari anda dengan lebih bertenaga dan baik di samping menggerakkan/meningkatkan metabolisma badan.

Akan tetapi, agak-agak lah sikit nak makan breakfast tu. Kalau melantak nasi lemak 2 bungkus then masuk office ngantuk, siap boleh take-a-nap lepas tu harap miracle boleh cepat kurus, memang angan-angan sampai tua lah, dah tentu macam tu metabolisma jadi lembs *lembap* lah kan. Makan yang simple-simple sudey macam 2 keping biskut crackers tu dan secawan air yang berkhasiat. Breakfast untuk bagi perut tak lapar sangat sementara tunggu waktu lunch/makan tengahari. Ada erti ka?

4.Jangan makan junk-food.
-> ya mum..I know..alert to myself too. As we know lah kan, junk-food ni banyak sangat preservatives dalam makanan tu, banyak gula, banyak garam dan banyak macam-macam yang tak elok untuk kesihatan tubuh badan. Jadi, nak makan boleh tetapi jangan selalu sangat okay. Control yourselves..disiplin itu perlu. Caiyok! *sorok junk-food bawah meja*

5.Minum banyak air kosong/mineral/masak.
->Apabila air kurang dalam badan, automatik metabolisma badan akan jatuh pada tahap rendah jadi kerapkan diri minum air kosong. Jangan lah duk bantai minum air gas dan air sparkling jus dan air manis je. Tak jalan macam tu. Air kosong okay. Diulangi, air kosong. Lagi satu, tak ramai orang tahu sebenarnya kadang kala kita salah tafsir signal badan memerlukan air itu sebagai signal LAPAR. Sebenarnya badan perlukan air tetapi kita salah tafsir, kita ingat kita lapar. Sebab itu lah, ramai yang mencadangkan minum air kosong dulu sebelum makan untuk mengurangkan lapar kerana jika badan terlebih makanan/kalori dan kekurangan air, proses menukar kalori ke tenaga akan terganggu dan ini punca utama terjadinya lemak badan. yuckk!!

6.Makan dalam kuantiti kecil tetapi kerap.
-> Okay. Siapa yang suka sangat makan tanpa henti tu dah ada kelebihan untuk ini. Tetapi, makan dalam kuantiti kecil je tau. Boleh kerap makan dalam tempoh setiap 3-4 jam macam tu. Ini akan membuatkan badan sentiasa aktif dan sistem badan sentiasa beroperasi sekaligus meningkatkan metabolisma. Yeah! tapi, jangan lah jadi macam lembu pula..mengunyah je setiap masa. Pandai-pandai lah kan. Kang Bos nampak pun menyampah kan, rasa nak penyepak je. Makan makan kerja tak jalan. heuheu.

7.Lebihkan protein dalam makanan.
->Protein dikatakan mampu membantu meningkatkan kadar metabolisma lebih baik berbanding karbohidrat dan lemak. Jadi mulai hari ini, sila pilih ikan berbanding ayam atau daging ye...lagi-lagi kalau ikan kembong atau solmon..wahh..nyum nyum.

8.Banyakkan pergerakan tubuh badan.
->Sila bangun dari kerusi yang anda tengah duduk sekarang jika anda dah duduk melebihi 3 atau 4 jam. Rajin-rajinkan diri bergerak sikit. Pergi tolong Bos ke (kalau kat ofis) atau buat senaman ringkas renggangkan badan ke apa. Jangan asyik nak duduk je kemudian komplen punggung besar. (-.-") Anda memang minta penampar untuk sedar diri.

9.Buat senaman aerobik.
->Seperti yang kita selalu tau lah kan. Senaman kena konsisten buat latihan kena betul pada caranya. Bukan setakat berjalan cepat dan berenang, cuba-cuba lah mengangkat berat. Bagi badan tu ada tone muscle/otot sikit..biar nampak cantik sikit orang tengok..kan kan.. (^.^)

10.Latihan tubuh badan seimbang.
->Pelbagaikan latihan tubuh badan supaya setiap otot dan pergerakan tubuh badan sihat dan seimbang serta memberi kesan terbaik seperti yang kita mahukan dan jangan lupa jaga pemakanan seimbang untuk kesan yang maksimum.


Mari mari..cuba tips-tips ni..dan kita banding..ada kesan tak?ehehe (n.n)

Sunday, September 19, 2010

hilang

saya mahu hilang dari sini
sedih yang teramat di hati
rasa seperti ingin mati

Saturday, September 11, 2010

Dia mengajar ku

Untuk Hari Raya Aidilfitri kali ni

beraya di Kuala Kubu Bahru (KKB)
seperti biasa..
makanan banyak
sedara mara ramai
agak meriah
tambah lagi bila
campur berita abang nak bernikah di Kelantan
pada raya ke-3 nanti
jadi semua excited..

Disebabkan aku sudah jauh dari dunia kanak-kanak
jadi duit raya banyak yang skip bila tiba part aku
haha..alasan, dah besar panjang.
dak-dak kecil je dapat..huhu
tapi aku tak kerja lagi
bukan patut boleh dapat lagi kan?ehehe

Anyway,
pergi beraya rumah makcik-makcik/sedara mara
dari tengahari membawa ke petang
agak letih
makan banyak nye pasal
terpaksa makan sebab
nak jaga hati tuan rumah..*ahh..banyak kau punya alasan* ehehe

Sampai ke rumah yang terakhir untuk dikunjungi
iaitu rumah kakak opah ku..*nenek sedara la kan..*
dipanngil dengan gelaran Nek Tuo,
aku dah tak mampu nak makan
jadi aku duduk je kat sofa
melayan kerenah budak-budak kecil
*tak la kecil sangat pun..tahap sekolah rendah*
sambil-sambil melayan diorang mengira duit raya
aku lipatkan satu keping duit kertas seringgit
jadi bentuk 'love' yang selalu aku buat.

Excited sungguh budak-budak tu
siap suruh buat bentuk lain
kapal terbang la
sampan la
burung la
eh eh..banyak pula permintaan ye..haha
aku cakap la aku reti buat tu je

Then, there's a boy
dia tak perfectly normal like the others
macam terencat sikit
datang kat aku
and minta lipatkan duit kertas seringgit tu untuk dia
aku pun buat je la 'love' tu untuk dia
dah siap bagi kat dia
dia terkejut and excited
dia kata bentuk 'love' tu 'i love you'
haha..cumil je..
suddenly he said
" tak nak buka lah..nak simpan selamanya"
siap kiss lagi kat 'love' tu..
dengan muka yang..alahaii
sangat innocent dan honest..

I was like..so touched by his words
dia sangat menghargai..
dia kata 'love' tu kat hati
sangat special
kena simpan dan jaga betul-betul
sedih terharu pun ada juga
aku senyum je..tak tahu nak cakap apa

Tapi..tak lama lepas tu
dia diam je
kemudian dia nak bagi balik 'love' tu kat aku
then ,aku tanya kenapa,
aku cakap simpan la sebab aku buat untuk dia
dia cakap tak boleh simpan
aku dah pelik dah..kenapa pula budak ni..

Rupanya,
dia tak nak bf aku cemburu kalau tahu aku buat 'love' tu untuk dia
dan juga tak nak
kalau dia simpan 'love' tu sampai dia besar
*kan sebab dia kata tadi dia nak simpan selamanya kan*
dia tak nak lah nanti gf dia marah, cemburu atau sedih
bila tahu dia simpan 'love' tu dari aku
even kalau benda tu dah bertahun-tahun lamanya simpan.
time cakap tu muka dia beria la sedih dan risau..

alahaiii...baik nyaaa
sangat menjaga hati orang tercinta
aku speechless
last-last aku cakap
kalau tak nak simpan
bagi pada mak ke atau sesiapa
then, baru dia macam ok..

itu membuatkan aku terfikir
orang yang keadaan seperti itu
sangat menghargai cinta dan kasih sayang.
yang orang normal ni?
perghh..kalau boleh tak nak setia
kalau boleh nak lukakan hati setiap masa
kalau boleh tak nak kisah pasangan tu sedih ke apa
kalau boleh tak nak hargai langsung
macam..apa ada hal
cari yang lain..
semudah itu je.
sangat..hishh..tak tahu lah nak kata ..
they tend to 'took things for granted'

waktu itu
dia mengajarku sesuatu
pengajaran yang membuatkan aku tersedar
bahawa cinta itu sangat bermakna
bila kita tahu nak menghargainya
tak kisah dengan cara yang macam mana
yang penting pastikan
orang yang kita cinta dan sayang tu
tahu
sedalam mana kita sayangkan dan cintakan dia
dan betapa berharganya mereka pada kita..


.xoxo.