Tuesday, November 30, 2010

these days

I have these days
where I just want to lock myself up
alone in my room .. in my space
and lay down upon my bed
not talking to anyone
not seeing anyone.
Sometimes it felt like
I don't want
people to know
what's going on
inside my head
because it is hard enough
that not everyone understands
what I've been through anyways....

Sunday, November 28, 2010

saya macam ...


saya macam

budak umur 4 tahun
susah nak faham keadaan
semua tak kena
itu tak betul
ini tak betul
mati lah macam ni..

saya macam

yang mereka kata
itu ini
komplen sana sini
ada je yang tak puas hati

saya macam..
dah nak give up dah
terpulang lah nak kata apa..

Why on earth I can't stop crying
thinking about him
do I miss him so much?
yes I am..
do I afraid of him?
I don't know..I just don't know what to do

Please heart..
stop crying
please tears..
don't come out
and run through my cheek
please girl
behave and be strong..
please love
understand me..

Oh my goodness
I just can't stop crying
is it because I'm in my period?
or is it because
I just
miss him
I just
remember what he said to me
I just
don't know what to do..

Please heart
control yourself
don't let me be like this
don't let me look like this
I am ugly when crying
I am worse when sobbing
I am lost when in tears..


Please heart
kept it deep down
Please heart
bare it always
Please heart
don't do this to me
Please heart
I know you stronger than this
Please heart
I know you miss him
Please heart
just..please..stop crying..

T.T
~if tears could make us pretty
I'd be the prettiest girl alive~

Saturday, November 27, 2010

we

We hide to be found ..We walk away to see who will follow .. We cry to see who will wipe away our tears .. We let our hearts get broken to see who will fix them..



Wednesday, November 24, 2010

Ini beberapa alasan yang mendorong wanita/perempuan melakukan pembohongan.Tak kisah lah bohong sunat ke bohong tak sunat.Jadi kepada para lelaki..please ALERT!!


1. Balas dendam
Sekiranya kamu berani mengkhianati cintanya, dia juga akan berani membalasnya. Bahkan, dia lebih hebat daripada kamu. Walaupun tindakannya itu telah diketahui, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian. Ramai wanita mempunyai cara tersendiri saat menghadapi situasi pembohongan yang dilakukan kekasihnya. Malah, dia juga berani melakukannya dengan secara tersembunyi, tanpa pengetahuan kamu.

2. Urutan kasih
Wanita sememangnya menginginkan dirinya dicintai dan dihargai. Apatah lagi, mengharapkan sebuah percintaan yang tiada titik noktahnya. Lebih-lebih lagi daripada insan tersayang. Mereka ingin menjadi wanita pertama di dalam hidup kamu dan bukannya, berada di tangga kedua atau berikutnya. Sekali kamu menduakan cintanya, dia akan berkali-kali mengkhianati hidup kamu.

3. Kekerasan
Kini, ramai wanita semakin sedar tentang pentingnya penghargaan yang patut diterimanya. Salah satunya ialah bersikap tegas ketika pasangannya melakukan kekerasan (umumnya secara fizikal) kepadanya. Mungkin pada awalnya dia akan cuba bertahan, tetapi apabila kamu kembali mengulangi tindakan tersebut, mereka akan meninggalkan kamu tanpa sebaris nota. Mereka yakin, masih ramai lelaki di luar sana yang dapat menghargai dirinya yang jauh lebih baik daripada kamu.

4. Hambar
Wanita begitu gemar hal-hal yang remeh atau kecil. Misalnya, hari ulang tahunnya, hari jadi kamu berdua atau hal-hal istimewa lainnya. Hati-hati bila kamu menganggap semua ini sebagai hal yang remeh. Apatah lagi apabila selama ini, si dia yang selalu mengurus hal yang melibatkan pengorbanan demi kekasihnya. Sekiranya, kamu tidak pernah sesekali menghargai apa yang dia lakukan untuk kamu dan mengabaikan hal-hal yang dianggapnya penting, bersiap sedialah menghadapi pertengkaran yang hebat.

5. Seks
Meskipun kamu tidak memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap si dia, ketidakpuasan dalam urusan seks mampu memberi kesan yang mendalam terhadap perhubungan. Ingat, akibat kurangnya layanan seks, ia akan mendatangkan kesan bahaya dalam perkahwinan. Oleh itu, segeralah mencari jalan penyelesaiannya.

6. Cadangan
Saat putus cinta, biasanya kaum wanita lebih cepat 'menderita' ketika menghadapi hari-hari mendatang sebelum mampu bangkit semula untuk hidup gembira.
Ini kerana, sewaktu dia mendapat petunjuk bahawa perhubungan itu tidak dapat dipertahankan lagi, mungkin dia akan mencari pengganti kamu. Jadi, sekiranya kamu benar-benar mencintainya, perbaikilah hubungan kamu dengannya segera.

7. Jejaka bermasalah
Maksudnya, terdapat banyak perkara di sekeliling kamu yang membuatkan pasangan merasakan kamu tidak diperlukan lagi. Sebabnya, selain menjalani hubungan cinta yang sudah tentunya tidak lepas daripada kekangan masalah, kamu juga harus menangani karakter kekasih yang semakin berani. Ingat, dia bersikap sedemikian disebabkan kamu yang memulakannya dahulu.

8. Hubungan tiada kesudahan
Kebiasaannya, saat menjalani hubungan dengan pasangan, wanita menginginkan adanya hubungan yang penuh komitmen, iaitu hubungan yang diakhiri dengan keputusan membanggakan. Apabila sudah lama menjalin hubungan cinta, tetapi tiada keputusan untuk ke jinjang pelamin, wanita akan berfikir bahawa kamu tidak lagi menginginkan dia dalam hidupnya. Jadi, buat apa menunggu kamu dengan lebih lama?

9. Bosan
Hal ini muncul disebabkan dia terperangkap dalam rutin hariannya sama ada kerja rumah mahupun hubungan yang dijalinkan itu begitu membosankan.
Baginya, jika kamu tidak memberinya perhatian yang diharapkan dan waktu kamu pula lebih banyak dihabiskan untuk urusan lain, biasanya wanita akan mencari jalan penyelesaiannya yang tersendiri. Perlu diingatkan bahawa wanita gemarkan suatu kejutan dan selalu ingin dirinya lebih istimewa.

10. Hubungan tidak diduga
Pada awalnya, dia berasa terlalu selesa saat menjalin hubungan dengan kamu. Tetapi ternyata, dia tidak menikmati kehangatan bersama dan terasa begitu terikat dengan kamu. Tidak hairanlah apabila kamu masih cuba membawanya ke sana dan ke sini, dia mula bersikap dingin kerana sudah menyerahkan seluruh perasaannya kepada insan lain.


Okay..from my point of view..segala apa yang dinyatakan di atas memang ada betulnya..
jadi...faham-faham sendiri lah cara nak menjaga wanita/perempuan anda ye.
harap maklum..kerana wanita bila setia, dia akan terus setia dan memberi kepercayaan serta mampu membuat kamu mempercayainya namun apabila kamu melukakan dia, bersedia lah menerima balasan perbuatan kamu ye para jejaka/lelaki sekalian..
sekadar berkongsi...
renung-renungkan..
selamat beramal..
(>.<)

ok ok..

aku admit.
mood kahwin~wedding~kenduri
apa bagai semua
dah meresap dalam diri sekarang
haha..

membaca blog-blog milik bakal pengantin/B2B
tahniah diucapkan
kepada yang bakal melangsungkan perkahwinan
sama ada dalam minggu ini
bulan ini
atau yang akan datang
tahniah sesangat kerana berjaya mencapai impian
dan mengikut sunnah nabi

saya cemburu pada anda semua
haha..bukan cemburu gila ye
cemburu kerana waktu saya tak tahu pula bila sampainya
nak nak kena tunggu en bf hantar 'tanda'
mungkin merisik terus tunang
atau tunang terus nikah
tak pasti
tapi apa-apa pun
saya terima
janji
en bf sayang dan jaga saya
haha..gedik.

memula baca blog mereka ni
rasa macam pelik pun ada
perlu ke nak mahal mahal
perlu ke nak grand grand sangat
perlu ke nak risau itu ini
dan macam macam lagi
~itu sewaktu mood kahwin tak meresap lagi~
tapi bila dah baca
sambil berangan how's my wedding will be
terus faham
ececeehhhh...
memang sebagai perempuan
nak semua perfect kan
lagi lagi kata sekali seumur hidup kan
so
mesti nak buat yang best best
yang paling unique
yang paling cantik
yang segala macam lah..

akibatnya
haa...terus
rasa nak kahwin tahun ni juga
tak pun tahun depan
kalau boleh nak secepat mungkin
padahal tak sedar diri
dah sedia ke duitnya
dah sedia ke dirinya
dah sedia ke pihak lelakinya
dah sedia ke keluarga sendiri ni
dah sedia ke semua semua yang perlu
haha
entah pape entah an..
tak pe..tak pe
pelan pelan kayuh...
ada jodoh ada lah
insyaallah
ada rezeki untuk niat baik
mendirikan masjid
menghalalkan hubungan
harapnya
tak la lama nak tunggu
tak sabar sabar ni
nak jadi superwomen
pikul tanggungjawab sebagai
isteri dan mak yang power
haha..
(^.^)

Tuesday, November 23, 2010

Sinusitis

Today,I would like to talk about:

Sinusitis: A Common Problem
Sinusitis affects millions of people each year, making it one of the most common health problem in the world. It is more prevalent than arthritis and hypertension and has a greater impact on quality of life than diabetes or congestive heart failure. Symptoms may significantly affect people physically, functionally and emotionally.

What is Sinusitis anyway?
Sinusitis is an inflammation of the sinus lining most commonly caused by bacterial, viral and/or microbial infections, as well as structural issues such as blockage of the sinus opening. if the opening is closed, normal mucus drainage may not occur. This condition may lead to infection and inflammation of the sinuses.

Symptoms:
Common symptoms include the following:
  • Facial pain, pressure, congestion or fullness
  • Fatigue
  • Headache
  • Loss if the sense of smell
  • Nasal obstruction or blockage
  • Discharge of discolored mucus from the nose
  • Discolored post-nasal drainage
What are the Sinuses?
Sinuses are air-filled pockets in the areas surrounding the nose. There are four types of sinuses on either side of the face.




Each sinus has an opening through which mucus drains. Mucus drainage is a normal process that keeps that sinus healthy.

*Sinus area close-up*

Types of Sinusitis
Sinusitis is usually preceded by a cold, allergy attack or irritation from environmental pollutants. Often, the resulting symptoms, such as nasal pressure and congestion run their course in a few days. If symptoms persist, a bacterial infection or acute sinusitis may develop. If the condition occurs frequently or lasts 3 months or more, it may be chronic sinusitis.

Chronic Sinusitis treatment
The most frequently used treatments for chronic sinusitis are medical therapies and/or conventional sinus surgery. Medical therapy treatment offers a choice between sprays, antibiotics, steroids and others, while conventional surgical devices an the novel Balloon Sinuplasty system of devices. Talk to your doctor about which treatment option is right for you.


Balloon Sinuplasty System:
A Novel, Catheter-Based Device Option.
Balloon Sinuplasty devices represent a new technology in the opening of blocked sinuses and in many cases without tissues or bone removal. The FDA-cleared Relieva Balloon Sinuplasty products are used by qualified Ear, Nose and Throat (ENT) physicians.

Steps in Using the Balloon Sinuplasty Technology

From left~step 1:
Using the Balloon Sinuplasty system, your physician gently places a Sinus Guide Catheter and a flexible Sinus Guidewire through the nostrils to access the target sinus. Then a Sinus Balloon Catheter is advanced over the Sinus Guidewire.

The middle~step 2:
The sinus Balloon Catheter is positioned across the blocked sinus opening and gently inflated.

The last~step 3:
The Balloon Sinuplasty system is removed, leaving an open sinus passageaway and restoring normal sinus drainage and function.


Balloon Sinnuplasty Technology Benefits:

  • Safe and effective
While use of any surgical instrument involves some risk, clinical studies have shown the Balloon Sinuplasty system to be safe and effective in relieving symptoms of sinusitis.
  • Minimally invasive
The technology uses small, soft devices that are introduced through the nostrils. These devices gently open blocked sinus openings.
  • Reduced bleeding
In many cases, no tissue or bone is removed during surgery using this technology, there may be reduced bleeding. As a result, the need for uncomfortable nasal packing may also be eliminated.
  • Fast recovery time
While recovery time varies with each patient, many people can return to normal activity within 24 hours.
  • Does not limit treatment options
The Balloon Sinuplasty technology is an endoscopic tool and may be used with other medical therapies or surgical techniques. It does not limit future treatment options if you have progressive disease.

tentang aku

Aku ibarat kucing yang punya sayap
bukan boleh dipaksa untuk duduk diam dan senyap
ingin terbang bebas terokai semua yang ada di langit dan di bumi
merantau di darat tanpa henti
menggunakan kaki
reti pulang sendiri jika dihargai
tak perlu dikurung
kerana tak mahu jadi seperti katak di bawah tempurung
memberontak untuk tegakkan hak
seperti manusia dewasa yang layak
tentukan hidup bersama yang tercinta
kecapi impian dan gembira
untuk rasa kebahagiaan itu selama-lamanya
walau apa pun yang datang
menguji seperti berlawan di medan perang
tetap tak putus asa
selagi ditemani cinta dan Yang Maha Esa..
~truly, Umi~
xoxo

Monday, November 22, 2010

jenguk sekejap

ahaha..
sudah sekian lama tidak menjengah ke sini
sudah berhabuk ditinggalkan begitu saja
hasrat hati nak tulis entri banyak banyak
tentang itu ini itu
tetapi masa dan keadaan tak mengizinkan.

insyaallah..
ada kelapangan
dan isu
atau gossip
tak pun cerita cerita
nanti blog ini akan di-update.

terima kasih kerana sudi membaca..ahakz ;D

Saturday, November 13, 2010

me

i'm 'dying'..

Wednesday, November 10, 2010

Ada kisah ni
tentang kasih abang dan adik perempuan nya
*bukan kisah aku eyh*
agak tersentuh
sebab aku juga punya abang
seorang itu je la abang ku
ngeee..

yang sengal itu dia
yang perangai gila-gila memang dia
yang suka sakat orang tentu dia
yang suka buat derk juga dia
yang suka buat adik dia hangin pun dia
yang buat adik dia rindu dia
yang buat adik dia nak manja dengan dia
yang buat adik dia nak perhatian dia
yang layan adik dia macam puteri
(^.^)

yang macam-macam semua dia
yang macam tak sayang tapi sayang
yang macam tak ingat tapi ingat
yang macam 'tough' tapi sensitif
yang macam..macam tu lah..
haha...
apa-apa pun..
saya sayang abang saya
*shy*


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku ada abg..Dah lama berpisah..Tapi aku selalu utus surat kat die yg kat kampong..Satu pon x berbalas..
2 Tahun lepas..Aku menikah tanpa izin abang..Sebab puas aku cari tapi x jumpa dia..Sepanjang perkahwinan aku..Aku x tenang..
Cuti sekolah yang lepas..Aku ajak suami aku balik kampong..Aku nak bersihkan rumah pusaka makl dan ayah.. Semasa membersih rumah using tu..Aku tersapu surat yang aku kirimkanpada abangku 2 tahun yang lalu..Sebelum aku menikah…suratnya macam ni..

“Khas buat abangku,
Abg, ko ingat lagi x..
Mak ngan ayah meninggal mase aku Darjah 5..ko plak Tingkatan 5.., Masa tu diorang eksiden sebab nak beli kek befday aku sebab aku baling semua perhiasan kat umah kite, sampai mak terpaksa pegi beli ngan ayah..Tapi aku hairan mase tu, ada satu bekas kaca yg aku pecahkan..tbe2 banyak air keluar..Tapi ko cepat2 lap lantai umah kite..Tapi aku x amik kisah pon sal hal tu..

Sebelum pegi, diorang cium kita berdua. Diorang cakap

“ Abg, ko jaga adik. Jangan bagi nangis. Kalo mak dah xde, ko jangan tinggal die. Ingat sket mak ngan ayah ko ni..Jangan sesekali biar die sorang-sorang “

Ko ingat x..

Sebelum diorang pegi beli kek, ko balik dari sekolah, ko belikan aku pengikat rambut warna biru, sebab ko ske warna biru kan..Tapi aku campak kat longkang belakang umah kite, Sebab aku suke warna pink. Lepas kejadian tu..ko x penah ucap bufday kat aku lagi..Sampai sekarang..

Abg, ko ingat x..

Kita hidup 2 orang je lepas tu, ko x sekolah lagi..Ko pegi mana pon aku xtau..Tapi malam malam baru ko balik dan xpernah cakap ngan aku, Ingat tak, aku masak untuk ko, Tapi ko xmakan pon..Last2 pagi esok aku nampak ayam2 yg makan.Ko x penah ucap terima kasih kat aku.

Abg, ko ingat x..

Pernah sekali aku mintak duit nak pegi sekolah, Tapi time tu ko tengah tido..Aku amik Dua riggit dalam poket jeans ko..Masa balik sekolah, ko lempang aku sampai mulut aku darah. Tapi ko x pujuk aku balik pon..Tapi keesokannya,nasib baik luka tu dah elok..

Abg, ko ingat x..

Semasa umur aku 18 tahun..ko hantar aku kat Kuala Lumpur, umah Pak Long..ko cakap ko ada hal..Tapi sampai sekarang ko x datang amik aku..Berpuluh surat aku titipkan bersama airmata aku pada kau..Kenapa tiada sebarang balasan..Kenapa abg??

Sekarang umur aku dah mencecah 26 tahun, dan umur ko dah pon 32 tahun, aku sudah pon disunting orang..Ketika hajat untuk menikah aku sampaikan surat lagi pada engkau..Kenapa kau diam je? Kenapa ko x cakap apa2? Aku perlu izinmu sebagai wali aku..
Abg,
Jika kau dapat surat ni..Katakanlah pada aku..Ada apa sebenarnya yg sedang berlaku..
Salam sayang,

Adik.”


Aku mula terasa yg teringin nak selongkar rumah pusaka ni…Yelah.. Nak balik jarang sangat..
Masa aku buka balik almari aku yang buruk yang dah kena makan anai2..Tibe ada satu kotak besar jatuh and banyak kotak2 kecik serta sampul2 surat..
Dan tiba2 aku terpandang satu surat yang cantik sangat…dan aku buka…


“Assalamualaikum..
Kehadapan adikku yang jauh di mata ..
Maafkan abg kerana tidak membalas satu pon surat yang engkau kirimkan..Kerana aku tidak berdaya sayang..
Aku masih ingat detik kemalangan mak dan ayah kita..Iye, kau pecahkan perhiasan rumah..Tahukah kau salah satu perhiasan di situ adalah hadiah untukmu?? Mesti kau tidak perasan..Yang pecah itu adalah sebuah balang ikan emas yg telah aku, ayah dan mak belikan untuk kau..Tahukah kau ayah masih berhutang dengan apek yg jual ikan tu di pekan..

Adikku sayang..
Aku tau kau tak suka warna biru..Tapi aku beli pengikat rambut itu untuk kau..Supaya kau akan ingatkan aku sentiasa bila kau pakai pengikat rambut itu..Walaupon kau dah campakkan pengikat rambaut tu..Aku dah ambil balik, dan basuh..dan telah aku letakkan dalam sebuah kotak kecil di rumah kita..Nanti kau ambil ya..

Adikku sayang..
Jangan lah kau bersedih kerana aku sudah tidak ucapkan lagi tanggal hari jadi mu..Kau pon sudah lupa ya..Pada tarikh itulah kedua orang tua kita meninggal..Aku tak sanggup melihat tangisan engkau bila aku ucapkannya..Aku harap kau mengerti..

Adikku sayang..
Tahukah kau kenapa aku hanya balik bila malam saja..Kerana aku bekerja di pekan..Mengangkat guni2 untuk letak dalam lori..Untuk menyara engkau..Untuk membeli buku sekolah engkau, makan kau, baju-baju engkau dan semua persiapan kau..Kerana masa itu,..Kau sangat terkenal dengan kecantikan kau, Ramai yg memuji..Aku harus sediakan perhiasan untuk kau..Supaya kau tidak rasa malu..Aku tidak pulang siang hari kerana aku takut jika engkau dicerca kerana abangmu yg kelihatan seperti pengemis ini..

Adikku sayang,
siapa cakap yg aku tidak menjamah masakan kau..Aku akan makan masakan itu sebelum subuh..Sebab aku perlukan tenaga untuk siang hari, dan aku makan semasa engkau tidur..Supaya jari-jarimu tidak tercedera dan kasar semasa basuh pinggan dan matamu tidak bengkak kerana menemani aku makan..

Adikku sayang,
aku malu untuk ucapkan terima kasih..Kerana engkau banyak berkorban untukku..Kau menyediakan makanku dan segalanya..Adakah ucapan itu cukup untuk membayar semuanya?? Jika aku ucapkan terima kasih..Biarlah aku ucapkan di akhir hayatku..Kerana terima kasihku untukmu adalah ntuk semua yg kau lakukan semasa hidupku..

Adikku sayang,
Maafkan aku kerana aku memukulmu..Tahukah kau mencuri dan mengambil barang tanpa kebenaran adalah berdosa? Aku tidak sanggup untuk mengherdik kau lalu aku putuskan untuk memberi pengajaran yg akan kau ingat sampai bila-bila..Betulkan..selepas kejadian itu..Kau sudah tidak mengambil barang orang lain sesuka hati kan?? Itu tandanya perbuatanku tidak sia sia kerana aku dapat mendidikmu..Dan tahukah kau aku berhempas pulas menyapu minyak dibibirmu pada malam itu ketika kau tidur?Aku keluar mencari pucuk jambu batu dan menggilingnya sehingga batu lesung itu turut menggiling tangan aku..Sakit yang amat sangat..Tapi aku tetap teruskan dan Alhamdulillah..aku Berjaya mencuci kesan minyak dan ubat itu sebelum kau bangun..Aku tidak mau bengkak itu mencacatkan wajahmu yang cantik itu..

Adikku sayang..
Maafkan aku kerana terpaksa memisahkan kau dari aku, sebenarnya..aku menghantar kau kerana aku jatuh sakit ketika itu..Mungkin kerana ketika aku bekerja kontrak di tempat pembinaan menyebabkan aku sangat terdedah pada debu dan simen..Aku terjatuh semasa kerja dan dikejarkan ke hospital..Doktor mengesahkan aku menghidapi barah peparu dimana badan ku tidak berupaya untuk memikul barang yg berat, serta pernafasan aku sudah tak selancar dulu..Patutlah aku selalu batuk batuk, sesak nafas dan pandanganku yg makin kabur..Aku terpaksa dirawat dihospital walaupon doktor menjangkakan aku xkan bertahan lama..

Sayangku..
Aku titipkan surat ni di rumah pusaka, ketika ini aku di hospital..Jika suatu hari nanti engkau pulang ke rumah kita..Bacalah semua surat2 dan bukalah semua hadiah yg aku belikan setiap tahun lebih kurang 9 tahun dahulu..Dan maafkan aku jika tidak dapat sediakan hadiah untukmu pada tahun ini..

Adikku sayang..

Mungkin tika kau membaca surat ini..Aku sudah pon tiada..Jangan kau bersedih..Di sini ada beberapa perkara yang ingin aku katakan..

Untuk menyapu rumah kita ketika aku pulang dengan pakaian dan kotor serta debu, TERIMA KASIH.
Untuk mengelap setiap barang yg aku sentuh supaya sentiasa bersih dan tiada kuman, TERIMA KASIH.
Untuk membasuh pakaianku yg busuk dengan peluh ku, TERIMA KASIH.
Untuk melemparkan senyuman dan salaman ketika aku pulang dr kerja, TERIMA KASIH.
Untuk memasak lauk kegemaranku yg kau sangka aku tidak suka, TERIMA KASIH.
Untuk mengingatiku dan menulis surat yg tidak bisa aku balas, TERIMA KASIH.
Untuk menjadi adik yang sangat aku sayangi, TERIMA KASIH.
Untuk segalanya yang kita tempuhi, suka mahupon duka, TERIMA KASIH.

Adikku sayang..
sekiranya engkau disunting seseorang..Biarkan pakcik kita menjadi walimu..Kerana aku mungkin sudah tiada..
Bahagiakanlah dirimu..Kerana itu yg aku mahukan..Jagalah suamimu dan jangan kau ingkarinya..
Salam sayang sedalam-dalamnya,
Abang.”

Di rumah pusaka itu..Aku termenung bersama jernihan airmata yg mengalir..Lantas..Aku buka satu persatu hadiah yang dikatakan..
Semuanya berwarna pink..Dan semuanya di tulis nama aku dengan tulisan yg sangat indah..Ya Allah…Aku meraung sambil menatap hadiah itu..
Ya Allah..dimanakah dapat ku cari insan semulia abangku…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tuesday, November 9, 2010


haha..tajuk di atas tiada unsur-unsur 18sx
atau unsur-unsur seram
cuma nak menceritakan
tentang saya
yang sebenarnya
sudah lama ingin membersihkan kembali blog ini
kerana sudah berhabuk dibiarkan sepi tanpa entri
tetapi
memandangkan sudah mengantuk
kerana perut sudah sangat kenyang
*dengan set ayam spicy McD large+ McFlurry Oreo*
kemudian melepakkan diri di atas katil
sambil ber'online
menggunakan Maxis broadband yang dipinjam dari Tuan Ayah
kerana Celcom broadband saya sudah ditangguh perkhidmatannya
gara-gara Tuan Ayah lupa nak membayar bil bulanan.
nak nak pula wireless Streamyx di rumah sengaja dibiarkan potong
dengan alasan Celcom broadband sudah ada
jadi wireless Streamyx dianggap seperti tidak diperlukan
padahal ia lah nyawa sebenar connection internet tanpa henti
kerana Celcom broadband kadang kala menjadi sangat teruk
dan connection sangat lambat mengalahkan siput mahu pun beruk
tapi, apa boleh buat
saya pasrah.
terus tanpa malu meminjam broadband Tuan Ayah
serta tanpa segan silu jua meminjam sehingga kini tak dipulangkan lagi..ngee
~acah acah innocent~
tapi bila dah ade broadband ni
internet ok
mengantuk pula
nak nak pula
bila hujan waktu malam
macam sekarang ni
perghhhh...
terusssss..
mesti ingat tempat tidur
bila dah 'landing'
mesti dah selesa
bila dah selesa
rasa nak tidur..
dan tanpa disedari...zzzzzz
*entri lebih bermakna esok-esok ye*
ehe


~sian korang..mesti tertanya-tanya
kenapa lah baca blog ni on the first place kan..haha sorry~

Friday, November 5, 2010

..the tears..
from the one u called Angel..

over it?


video

"Over It"

I'm over your lies,
and I'm over your games.
I'm over you asking me,
when you know I'm not okay.
You call me at night,
and I pick up the phone.
And though you've been telling me,
I know you're not alone.
oh..

That's why
(your eyes)
I'm over it
(your smile)
I'm over it
(realize)
I'm over it
I'm over it
I'm over..

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..

I'm over your hands,
and I'm over your mouth.
Trying to drag me down,
and fill me with self-doubt.
oh..

That's why,
(your words)
I'm over it
(so sure)
I'm over it
(I'm not your girl)
I'm over it
I'm over it
I'm over...

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..

Don't call,
don't come by,
ain't no use,
don't ask me why,
you'll never change,
there'll be no more crying in the rain.

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..

I'm so over it....
I'm over it....

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..


the times that you hurt me
and put tears on my face


say it right..


You could mean everything to me



"Say It Right"-Nelly Furtado

In the day
In the night
Say it right
Say it all
You either got it
Or you don't
You either stand or you fall
When your will is broken
When it slips from your hand
When there's no time for joking
There's a hole in the plan

Oh you don't mean nothing at all to me
No you don't mean nothing at all to me
But you got what it takes to set me free
Oh you could mean everything to me

I can't say that I'm not lost and at fault
I can't say that I don't love the light and the dark
I can't say that I don't know that I am alive
And all of what I feel I could show
You tonight you tonight

Oh you don't mean nothing at all to me
No you don't mean nothing at all to me
But you got what it takes to set me free
Oh you could mean everything to me

From my hands I could give you
Something that I made
From my mouth I could sing you another brick that I laid
From my body I could show you a place God knows
You should know the space is holy
Do you really want to go?

I'm leaving..





"Over And Over"
(feat. Tim McGraw)

Cause its all in my head
I think about it over and over again
And I can’t keep picturing you with him
And it hurts so bad, yeah
Cause it’s all in my head
I think about it over and over again
I replay it over and over again
And I can’t take it yeah I can’t shake it
Nooo

I can’t wait to see you
Want to see if you still got that look in your eyes
That one you had for me before we said our goodbyes
And it’s a shame that we got to spend our time
Being mad about the same things
Over and over again
About the same things
Over and over again
Ohh
But I think she’s leaving
Ooh man she’s leaving
I don’t know what else to do
(I Can’t go on not loving you)

Cause its all in my head
I think about it over and over again
And I can’t keep picturing you with him
And it hurts so bad, yeah
Cause its all in my head
I think about it over and over again
I replay it over and over again yeah
And I can’t take it yeah I can’t shake it
Nooo

I remember the day you left
I remember the last breath you took right in front of me
When you said that u would leave
I was too damn stubborn to try to stop you or say anything
But I see clearly now
And this choice I made keeps playing in my head
Over and over again
Playing my head
Over and over again
Ohh
I think she’s leaving
Ooh man she’s leaving
I don’t know what else to do
(I Can’t go on not loving you)

Cause its all in my head
I think about it over and over again
And I can’t keep picturing you with him
And it hurts so bad, yeah
Cause its all in my head
I think about it over and over again
I replay it over and over again
And I can’t take it I can’t shake it
Nooo

(Now that I’ve realized that I’m going down
From all this pain you’ve put me through
Every time I close my eyes I lock it down oh
I can’t go on not loving you)

Cause its all in my head
I think about it over and over again
And I can’t keep picturing you with him
And it hurts so bad, yeah
Cause its all in my head
I think about it over and over again
I replay it over and over again
And I can’t take it I can’t shake it
Nooo

Cause its all in my head
I think about it over and over again
And I can’t keep picturing you with him
And it hurts so bad, yeah
Cause its all in my head
I think about it over and over again
I replay it over and over again
And I can’t take it I can’t shake it
Nooo

Over and Over again
Over and Over again
Cause it’s all in my head

just wanna cry in front of you.


I looked away
then I looked back at you,
You tried to say
the things that you can't undo,
If I had my way
I'd never get over you,
Today's the day
I pray that we make it through.

Make it through the fall,
Make it through it all.

And I don't wanna fall to pieces
I just wanna sit and stare at you.
I don't wanna talk about it
And I don't want a conversation
I just wanna cry in front of you.
I don't wanna talk about it
'Cause I'm in love with you.

You're the only one
I'd be with till the end.
When I come undone
you bring me back again.
Back under the stars,
Back into your arms.

And I don't wanna fall to pieces
I just wanna sit and stare at you.
I don't wanna talk about it
And I don't want a conversation
I just wanna cry in front of you.
I don't wanna talk about it
'Cause I'm in love with you.

Wanna know who you are,
Wanna know where to start,
I wanna know what this means.

Wanna know how you feel,
Wanna know what is real.
I wanna know everything
Everything!

I don't wanna fall to pieces
I just wanna sit and stare at you.
I don't wanna talk about it
And I don't want a conversation
I just wanna cry in front of you.
I don't wanna talk about it.

And I don't wanna fall to pieces
I just wanna sit and stare at you.
I don't wanna talk about it
And I don't want a conversation
I just wanna cry in front of you.
and I don't wanna talk about it
'Cause I'm in love with you.
I'm in love with you,
'Cause I'm in love with you.
I'm in love with you,
I'm in love with you.


~thank You~

you're not sorry

I know
deep down
you're not sorry..
T.T

Wednesday, November 3, 2010

him

once upon a time

i kept thinking about him
and now make me listening to this..all over again..
he is a memory
he maybe is a present
but i'm not sure if he is a future..

but..I felt like this song is for him
a long time ago..


I remember like it was yesterday
First kiss and I knew you changed the game
You have me, exactly, well you want it,
And I'm on it

And I ain't ever gonna let you get away
Holdin' hands never made me feel this way
So special, boy it's your, your smile
We so in love
(love)
La la la la
Yeah
We so in love
La la la la la
And I just can't get enough
Of your la la la la love
Yeah we so in love, love
I want you to know
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, everything that I could ever dream of
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, every, every, everything

Been a minute and we still holding it down
Butterflies every time you come around
You make me, so crazy
It's crazy, oh baby

And I don't ever wanna be with no one else
You're the only one that ever made me melt
You're special, boy it's your, your style
We so in love

La la la la
Yeah
We so in love
La la la la la
And I just can't get enough
Of your la la la la love
Yeah it's all I'm thinking of
Love, love
I want you to know

You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, everything that I could ever dream of
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, everything that I could ever dream of
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, everything that I could ever dream of
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, every, every, everything

(Yeah)
Everything, everything, oh
Everything, everything, oh

[Will.I.Am]
You're my always and forever
You're my sunshine
On my mind, constant
Think about you all the time
You're my everything

Everything, everything, oh
Everything, everything, oh

[Will.I.Am]
You my new school (love)
You my old school (love)
And it's so true
You're the one I'm thinking of

You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, everything that I could ever dream of
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, every, every, everything
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
You're my every, every, every, everything
You are my baby love, my baby love
You make the sun come up Oh boy (oh boy)
(You make the sun come up on a cloudy day
You're my number one, you're my special thing)
You're my every, every, every, everything

Everything, everything, oh
Everything, everything, oh
You are my baby, baby, baby, baby love

Everything, everything, oh
Everything, everything, oh
You're my everything
You are my baby, baby, baby, baby love


And this is how the melody get me high up in the sky
with the love so deep inside..

Monday, November 1, 2010

kahwin awal

bila bercerita pasal kahwin

mesti semua orang akan berfikir banyakkkkk kali
macam
"eh..ready ke?"
atau
"kahwin bukan hal main-main..berkawan dulu"
atau
"bercinta pun asyik ada masalah je..kahwin apetah lagi"
dan so on..so on...

tahu tak?
mengikut ISLAM
lebih baik bercinta lepas bernikah
bukan bercinta dulu sebelum bernikah.
tapi kalau ikut mentaliti MELAYU
bercinta dulu..kononnya mengenali dulu
so that apa-apa jadi tak menyesal
paling teruk pun 'clash' je
bukan cerai..yang nanti kena turun naik mahkamah..
leceh..banyak hal..

weyyy..
korang ni nak kahwin
fikir nak cerai ke?
macam contoh la
*untuk korang senang faham*
orang MELAYU ni
selalunya (yang aku perasan)
kalau nak beli kereta
dia akan fikir, ada harga lagi tak kereta tu nanti kalau nak jual balik.
itu penting.paling top dalam senarai.
then baru fikir aspek-aspek lain.
pelik kan..
memilih untuk memiliki sesuatu
tapi berdasarkan faktor kehilangannya nanti.
faham tak?
tak faham..refer balik contoh tadi.haha

aku tak salahkan MELAYU.
aku pun MELAYU juga.
tapi sebab orang MELAYU ni
memang macam tu..dah sebati dah.
nak buat macam mana kan.

sama la juga hal kahwin nikah ni.
mungkin betul..tak nak masalah dalam perkahwinan
tapi cuba bagitau aku
hal apa je yang tak akan ada masalah?

semuanya sebenarnya bergantung pada diri sendiri
cuma berani tak berani je nak hadapi masalah tu
kuat tak kuat je nak tanggung risiko masalah tu
yakin tak yakin je nak selesaikan masalah tu
tepuk dada tanya hati..haha

aku memang nak kahwin awal.
suka hati korang lah nak kata apa
aku gatal ke
perasan dah dewasa sangat ke
bajet matang ke
whatever you may say..
but the truth is..
you don't have any right to judge me and my abilities.
you know why?
because..

mungkin aku lebih baik dalam handle masalah daripada korang.
sebab tu aku berani nak kahwin awal.
mungkin aku lebih berani nak hadapi risiko
sebab tu aku berani nak minta hubungan yang halal dalam usia muda.
mungkin aku lebih yakin dengan diri aku daripada korang yang hanya suka kondem orang
sebab tu aku tau buruk baik setiap perbuatan aku.
mungkin aku jenis suka ambil pengalaman orang untuk dijadikan pengajaran
sebab tu aku boleh cepat belajar cara untuk hadapi kehidupan
mungkin aku punya pengalaman hidup tersendiri dan sangat berbeza dari korang
sebab itu aku bukan seseorang yang korang boleh kategorikan..because I'm Unique.
dan semua itu pasti menjadikan aku lebih baik dari korang
yang hanya suka kondem atau menjatuhkan semangat orang lain..
boohoo.. :P

haha..jangan marah.
jika anda tidak begitu.
jika anda sokong saya, terima kasih saya ucapkan.

bagi yang kondem atau judge saya
seperti yang saya katakan di atas tu ye.
memang khas tuju untuk anda.
(>.<)

ok.ok..move on.
sebenarnya yang sibuk bercerita pasal kahwin awal ni
sebab ada terbaca kisah ni.
pengalaman seorang pelajar perempuan *universiti ok.bukan sekolah menengah*
yang hampir bunuh diri setelah ditinggalkan kekasih tercinta
dan bagaimana perkahwinan awal mengubah kehidupannya
menjadikan dia insan paling bahagia.

ini dia..mari mari..baca

Saya berusia 21 tahun, dan sudah berkahwin. Masih muda bukan? Suami saya berusia 23 tahun. Juga masih muda. Kami berdua masih belajar. Jadi, Mengapa berkahwin? Kalau ikut kata mak ayah, “Nak bagi bini makan apa? Pasir?”

Perjalanan cinta saya tidak mudah. Sebelum berkahwin, saya pernah teruk dikecewakan bekas kekasih. Dia minta masa 3 tahun dari tarikh kami “declare”, untuk bersedia untuk berkahwin. Hampir 3 tahun, saya ditinggalkan untuk perempuan lain. Kecewa? Sudah tentu. Jujur, saya hampir bunuh diri. Saya mengalami depression di maa saya disconnect dengan dunia luar.

Tapi selepas itu baru saya sedar kehadiran suami saya yang sudah 4 tahun menunggu peluang. Pada mulanya, saya ingat sekadar “cinta rebound”, tapi selepas 2 bulan berkenalan dan bercintan, suami saya melamar untuk berkahwin. Pada mulanya, saya ingat satu gurauan. Akhirnya si dia berani call ayah saya, dan minta izin untuk berkahwin, kerana takut kehilangan saya lagi.

Ayah saya pun dahulu berkahwin ketika belajar, tahun 1 peringkat ijazah. Suami saya pelajar perubatan tahun 3, dan saya Cuma tinggal 2 bulan untuk mengakhiri pengajian. Ayah saya bersetuju, dan memandangkan saya sudah kecewa, takut juga pisang berbuah dua kali. Akhirnya, kami berkahwin.

Dengan mahar RM200, sebentuk cincin emas, tiada hantaran, tiada majlis, kami bernikah.Simple bukan? Kenapa perlu pening???

Kalau anda lelaki, anda mesti ingin berikan segala yang terbaik untuk bakal isteri anda. Dan, kalau anda perempuan seperti saya, semestinya inginkan hantaran yang tinggi (lulusan ijazah sekarang, rate hantaran RM10K ke atas). Perlu tidak?

Maaf perempuan, kalau terasa. Saya bukan jual diri, saya tidak perlukan hantaran RM10-20K. Saya tidak letak harga untuk nilai diri sendiri dan harga cinta saya. Ini masalah kalau kita kahwin cara Melayu, da bukan cara Islam. Saya perempuan lulusan ijazah, saya ada tulang 4 kerat, dan saya boleh berusaha, kenapa perlu mengharap dengan lelaki? Suami bukan untuk dibebani, tapi untuk Disenangi. Isteri bukan untuk dibeli, tapi untuk dikasihi.

Kos kahwin sekarang paling rendah pun RM20K serba satu. Hantaran, majlis, belum baju, pelamin. Tapi cuba fikir, perlu tidak? Baju raya kan masih ada, cantik lagi. Kasut raya pun masih baru. Kenapa perlu buat majlis di hotel, dewan orang ramai kan ada? Kalau rasa sangat mahal untuk katering, boleh upah orang masak, tinggal sediakan bahan dan peralatan. Bersanding tak perlu, buat penat badan duduk macam tunggul depan orang.

“Seganlah. Nanti orang kata apa.” .. “Isk, buat malu belajar tinggi-tinggi, tak dapat hantaran”. Hai, ni mentaliti Barat. Bagi yang beragama Islam, ingat rukun nikah. Tanggungjawab selepas kahwin yang penting. Lebih baik duit sewa pelamin jadi duit persiapan untuk anak pertama. Prioritikan penggunaan duit anda. Kos bersalin bukan murah. Kalau di hospital kerajaan, paling kurang perlu ada RM400-500. Tapi di hospital swasta, minimum RM2000. Kos ada anak sangat tinggi sekarang.

Pernah cuba lihat harga setin susu bayi di pasar? Harga lampin pakai buang? Dan sekarang, anda masih terfikir pelamin itu penting? Ini tak kira duit nak beli kenderaan, beli rumah. Pening!! Jadi jangan bebankan diri anda dengan majlis perkahwinan yang membazir dan tidak perlu.

Saya bahagia sekarang. Boleh keluar dengan suami tanpa rasa takut dan malu, disentuh lelaki bukan mahram. Dan suami saya tidak perlu takut saya diambil lelaki lain seperti dulu. Apa semua yang pasangan bercinta lakukan, kini kami lakukan dengan halal. Dan kami boleh lakukan lebih dari itu, dengan halal. Tidak perlu risau. Kami aman dan bahagia. Saya dan suami masih bercinta. Masih belajar mengenal sesama sendiri. Dan percayalah, tak guna bercinta lama-lama.
Seganlah keluar dengan pasangan yang tidak halal untuk anda. Saya dan suami, masih seperti pasangan yang baru bercinta. Saya mampu tanggung hidup sendiri, kerja dan cari duit sendiri. Buat apa menyusahkan suami? Dan suami berusaha belajar bersungguh-sungguh (bagi pelajar perubatan, anda faham maksud saya),untuk mendapat keputusan yang cemerlang. Saya tahu ego lelaki tercabar, tetapi saya jujur cintakan suami saya. Saya tak ingin jadi beban, cukup asal dia berasa senang dengan saya.

Tidak perlu nafkah yang besar, semampu yang ada saya terima. Bakal-bakal isteri sekalian, bersyukurlah dengan suami anda. Dan bakal-bakal suami sekalian, hargai isteri kamu. Terima kekurangan dan kelemahan pasangan anda. Persamaan membina keserasian, perbezaan itu melengkapkan.
Rezeki Tuhan ada di mana-mana. Jangan putus asa. Berkahwinlah! Semoga anda semua merasa tenang dan bahagia.


Weyyy..aku cemburu okay!!
memang aku nak kahwin awal.
nak rasa nikmat bercinta secara halal.
siang malam berkepit dibuai cinta.
memang dugaan akan datang
tapi bukan ke dugaan itu boleh mengeratkan hubungan
sekiranya kita bijak menanganinya?

kalau bercinta boleh tolak ansur
kenapa selepas berkahwin tidak?
mesti ada yang cakap,
"mula-mula semua indah..dah lama-lama nanti..."
jemu?sebab hari-hari muka sama?
hello!! bukan cinta namanya kalau boleh jemu tengok muka pasangan.
tak suka perangai pasangan?
hello lagi!! perangai awak tu elok sangat ke..sempurna ke..
tak, kan..so belajar untuk tolak ansur tak boleh??
terima pasangan buruk dan baik seadanya.

fine..fine..mesti ada lagi yang marah aku
"cakap sekarang senang la..kena batang hidung sendiri nanti.."
haaa...meh sini aku bagi jawapan aku untuk itu
BAK DATANG!! haha
aku rasa aku dah bagitau awal-awal tadi
kenapa dan apa yang membuatkan aku rasa
aku ni boleh/nak kahwin awal..

haha..tak perlu nak kata aku angau bercinta
mungkin ya mungkin tak
tapi cuma satu je..
seriously
memang aku rasa bercinta lepas bernikah lagi best..
dari dulu lagi
sejak aku akil baligh lagi
memang nak kahwin awal..
ikut sunnah Rasulullah orang kata..ehehehe *shy*

bila dah kahwin ni
nak buat apa pun dengan si dia boleh
nak ditemani selalu pun boleh (kalau dia tak sibuk la kan)
bantal peluk bernyawa a.k.a bodyguard
(yer lah kan..tak risau tidur jatuh katil kalau si dia asyik peluk je..ngehehehe)
korang tak nak ke?
aku nak..sangat..
tapi ..itu lah..
aku kan orang MELAYU
MELAYU ni banyak pantang larang ngarut-ngarut
itu ini tak boleh..walaupun kadang kala tak bagi kesan pape pun
ikut atau tak ikut pantang larang semua tu..haiss
jadi..nak tak nak..
aku pun ikut lah..
bak kata MELAYU (lagi)
"biar mati anak,jangan mati adat"
(kalau anak mati,siapa nak carry on adat? ada fikir?)
jap jap..apa kena mengena adat dengan semua ni?
ahahah..fikir lah sendiri
aku pun dah ngantuk ni..
nak tidur..
selamat malam...
eh..pagi..
eh..awal pagi..
ahhh..pape laa
~xoxo~