Monday, July 26, 2010

sunyi

hari ni tiba-tiba rasa sunyi.
sunyi sangat-sangat
sampai rasa macam pilu hati.
kenapa ek?

hari ni pergi kerja macam biasa.
bawa Mr.Dash sekali.
tak sarapan pagi sebab puasa.
tegur officemates seperti selalu.

oh ye..mungkin sebab
teringat tentang
seseorang yang nak atau dah bertunang.
~tapi tak mengaku atau malu?~
seseorang yang akan pergi menuntut ilmu.
~menggapai impian dan hasrat~
seseorang yang sangat sibuk kerja.
~mengalahkan Perdana Menteri?~

dan juga panggilan telefon dari ibu tercinta
mengingatkan tentang
planning kahwin si abang
dan juga kerenah sedara-mara..
hais..
sorry mum..
sangat tidak penyabar tadi..
bukan niat nak melepaskan amarah
cuma tak suka pendam rasa terkilan dan tidak puas hati.
tapi kalau itu yang terbaik
we'll just go for it...ea.. (n.n)

sunyi tiba-tiba..
rasa sayu hati..
dah nak sampai 'waktu' ke? ~tiba-tiba~
sempat ke nak tengok abang kahwin?
sempat ke nak grad?
sempat ke nak kerja dan bayar hutang?
sempat ke nak minta maaf kat semua orang?
sempat ke ...
insyaallah sempat.
hopefully..
(^.^)

video


otak tu jangan fikir macam-macam sangat ye..ehehe

(^.^)

Saturday, July 24, 2010

saya suka pakai long dress..
~kalau tukar bahasa melayu..baju panjang/labuh? (-.-") ~

wahhh...cantik kan..

must have...must have...wuuu

my favourite colour...

elegant and sexy..

boleh buat diri nampak tinggi lampai..ehe

my favourite colour too..


design lawa.. (@.@)


see..siapa kata bertudung tak boleh bergaya dengan dress?



terutama dengan dress macam ni..


atau yang ini..


atau yang ini juga.. (~.~)


casual and simple..


yang ini semestinya..haiss..
~bila lah nak dapat ni dress-dress macam ni~
dulu suka dress pendek
macam yang saya nak beli dulu.
~seperti yang dinyatakan dalam entri ini~
tapi sekarang
lebih prefer dress labuh..
senang..ehehe..

saya pergi makan
dan tengah berborak dengan kawan-kawan
datang seekor kucing warna hitam.
tersengguk-sengguk mencari makanan
kot-kot ada yang terjatuh kat lantai.
saya panggil "me0w-meow"
~memang sekarang semua kucing saya panggil meow-meow je~
kucing tu datang dengan muka simpati
alahai..cian dia lapar..
tengok gak makanan atas meja ..apa je lagi yang tinggal
ada la baki nasi lemak dan ikan bilis sikit
~yang tak disentuh lagi~
jadi, saya ambil tisu
letak nasi tu
dan bagi kucing tu makan.
gelojoh dia makan.
nampak sangat lapar..
ingat nak tunggu kucing tu habis makan
tapi disebabkan kawan-kawan nak balik cepat
terpaksa la balik.
tapi sebelum tu sempat cakap
kat abang yang datang nak kemas meja
biar kucing tu makan habis.
dia kata "okay boss"..haha.
selamat dia sporting.
On the way nak balik,
terfikir juga
macam mana lah kucing tu nanti
esok lusa makan apa
tidur kat mana
harap-harap ada lah orang bagi makan elok-elok.

esoknya,
pergi kerja
borak dengan Farah.
tentang kucing semua.
kemudian teringat untuk tunjuk kat dia
video tentang penderaan haiwan/animal abusement di China
video tu pernah saya share di Facebook.

sementara tunjuk video tu kat Farah
saya pandang tempat lain.
memang saya tak boleh tengok video tu,
bukan apa..nanti saya nangis.
sedih sangat.

ingat nak postkan kat sini.
tapi..
tak tergamak la..
memang nak sangat share..
tapi..tak..sanggup..
wuu..sedih..
sangattt sedih..

jadi..untuk anda
di sini saya postkan je link
video di YouTube.
anda tengok lah sendiri
kekejaman manusia.

animal abusement

animal abusement in China

saya merayu sangat-sangat
jangan jadi macam mereka
benci mana pun anda pada sesuatu haiwan
jangan lah seksa
jauhkan diri pun dah cukup
kita tak ada hak nak buat mereka macam tu
walaupun mereka sekadar haiwan
tapi kita tak tahu
mungkin kat akhirat
mereka yang akan tolong kita.

tolong..
jangan seksa haiwan
kalau jumpa kucing atau anjing
jangan baling atau campak barang ke apa
kalau tak suka, jauhkan diri
kalau haiwan tu ikut juga, sergah je cukup
jangan jadi kejam.
sedar diri kita pun makhluk Allah.
dengan izinNya kita jadi lebih baik dari haiwan
maka tunjukkan lah kebaikan itu
jangan jadi lagi hina
dengan tak guna akal fikiran
dan tidak ada perikemanusiaan..
~xoxo~

Friday, July 23, 2010

kadang-kadang

kadang-kadang kita xhargai cinta,
kenapa?
sebab..
kita belum merasai kehilangan dia..

kadang-kadang kita merasai cinta dia
tapi masih tak percaya
kenapa?
sebab..
kita selalu fikir negatif tentang dia..

kadang-kadang kita tak sedar hati kita betul-betul mencintai dia
kenapa?
sebab..
kita tunjuk ego dan tak nak mengalah...
tapi...
bila tangan yang selalu kita genggam berada di genggaman orang lain

apa perasaan masa tu??
.......
jadi..
hargailah orang yang rela berkorban untuk cinta kita...
jangan terus menanti cinta yang tak pasti..
~xoxo~

Kisah benar ini berlaku di US.

Ia tentang seorang wanita dari Malaysia yang bekerja di US. Dia memakai tudung dan memiliki akhlak yang baik.

Suatu malam perempuan ini dalam perjalanan balik ke rumah dari tempat kerjanya. Kebetulan dia mengambil jalan singkat untuk pulang. Jalan yang diambil pula agak tersorok dan tidak banyak orang yang lalu lalang pada masa itu.

Disebabkan hari yang sudah lewat, berjalan di jalan yang agak gelap sebegitu membuatkan dia agak gelisah dan rasa takut. Lebih-lebih lagi dia berjalan seorang diri.

Tiba-tiba dia nampak ada seorang lelaki (kulit putih Amerika) bersandar di dinding di tepi lorong itu. Dia sudah mula rasa takut dan tak sedap hati. Apa yang dia boleh buat waktu tu adalah berdoa ke hadrat Allah memohon keselamatan atas dirinya lalu dia membaca ayat Kursi dengan penuh pengharapan agar Allah membantu dia disaat itu.

Masa dia melepasi tempat lelaki itu bersandar, dia sempat menoleh dan dapat mengecam muka lelaki itu. Nasib baik lelaki itu buat tidak endah dan
perempuan ini selamat sampai ke rumahnya.

Keesokkan paginya, wanita ini terbaca dalam akhbar yang seorang perempuan telah dirogol oleh seorang lelaki yang tidak dikenali di lorong yang dia jalan semalam hanya 10 minit selepas dia melintasi lorong tersebut. Muslimah ini yakin benar lelaki kulit putih yang dia lihat semalam adalah perogol itu.

Atas rasa tanggungjawab dia terus ke balai polis dan buat aduan. Wanita ni dapat mengenalpasti suspek melalui kawad cam dan selepas siasatan
dilakukan, polis dapat bukti bahawa lelaki tersebut adalah perogol yang dicari.

Tapi perempuan ini hairan juga kenapa lelaki tadi tak jadikan dia mangsa ketika dia melalui lorong tersebut walhal dia keseorangan di masa tu,
tetapi lelaki tadi rogol perempuan yang lalu selepas dia. Wanita ini nak tahu sangat sebabnya. Jadi dia minta kebenaran polis untuk bercakap dengan perogol
tadi sebelum hukuman dijatuhkan (sebelum lelaki tadi di bawa ke
tempat lain).

Dia pun tanya perogol itu..

“Why don’t you do anything to me on that
night even though you know that I’m alone?”
(Kenapa awak tak buat apa-apa kat saya
malam tu walaupun awak tau saya seorang je masa
tu?)

Perogol tu jawab:

“No, you are not alone. That night I saw
two young man walking with you. One on your right side and the other one
was by your left side. If you were alone
of course you will be my victim.”
(Tak, awak bukan berseorangan. Malam tu
saya nampak ada 2 orang lelaki berjalan dengan
awak. Seorang sebelah kanan awak dan sorang lagi sebelah kiri awak.
Kalaulah awak sorang2 malam tu, sudah
pasti awak jadi mangsa saya..)

Wanita ni rasa amat terkejut bila dengar penjelasan perogol tu. Dia bersyukur ke hadrat Allah kerana memelihara dia malam itu, mungkin juga berkat ayat Kursi
yang dia baca malam itu.


"...Barang siapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya,Allah mewakilkan 2 orang Malaikat
memeliharanya hingga subuh. Barang siapa
yang membaca ayat al-Kursi ketika dalam kesempitan nescaya Allah berkenan memberi pertolongan kepadanya ..."
[Dari Abdullah bin ‘Amr r.a.]

hari ini
dapat tahu lagi
perkara-perkara yang tak suka untuk tahu
tapi dapat tahu juga.

bosan bila
orang-orang Malaysia ni
tak habis-habis
nak memburukkan satu sama lain
lelaki ke
perempuan ke
sama je.

kepada 'kau' manusia-tak-sedar-diri
aku tak pernah nak burukkan kau
tapi kau memang jenis mulut macam ha**m
tak apa..insyaallah
pahala aku dapat tiap kali bersabar.

aku tak pernah kacau hidup kau dari dulu lagi
nak pijak orang untuk naikkan diri sendiri
menipu dan jaja cerita sana sini minta simpati
You are so pathetic.

seburuk-buruk aku
tak pernah terlintas dalam hati nak aibkan orang melayu
macam kau buat kat aku
betul ke salah aku tak perlu tahu
bukan hak kau nak judge aku.

kau burukkan aku
sebab kau rasa kau lagi buruk sebenarnya kan
sebab tu kau susah-susah
nak buat aku dan orang lain nampak buruk dan teruk.

kau nak kata
orang bodoh
badan tak cantik
rupa tak elok
otak tak pandai
perangai tak baik

kau tu tak bodoh ke
lupa ke ilmu dan kepandaian tu
Allah pinjamkan je?

kau kutuk orang badan tak cantik
kau sedar diri tak kau tu lagi keji
kena susah payah nak jaga badan
supaya kau boleh kutuk orang lain?

kau komen rupa orang tak elok semua
rupa kau tu elok sangat ke?
yakin kat akhirat tak kena bakar muka kau yang 'elok' tu?

kau sibuk nak banding
yang otak kau lagi pandai dari semua orang
kalau kau pandai sangat
kenapa pula kau masih lagi ada
di kalangan orang-orang yang kau kutuk ni?
dah tentu sebab kau pun lebih kurang
atau lebih teruk..haha.
lu pikir la sendiri!!

kau tak habis-habis
nak mengata perangai orang
banyak yang tak elok je
sedar tak kau tu sebenarnya
lebih berisiko masuk neraka
lagi awal dari orang
yang kau kutuk perangai tak baik tu?

walaupun hanya dengan sekelumit
perasaan busuk hati dan benci
itu dah cukup
untuk membuatkan
kau lagi tak baik dari semua orang
yang kau kata tak baik..

tak ada siapa yang sempurna
termasuk kau..okayy!!!

Aduh...sakitnyer. ..isk.... . aduuh....Bang sakit nye tak tahan saya" keluh Nisa pada suaminya Zakri.

"Apelah awak nie....lama sangat nak bersalin dah berjam-jam dah tak keluar-keluar juga. Penat dah saya tunggu. Nih mesti ada benda yang tak elok awak buat , itu lah sebab lambat keluar budak tu banyak dosa la tu" rungut Zakri pada Nisa.

Nisa hanya diam dan menahan sakit nak beranak, hampir 1 jam Nisa dalam bilik bersalin tapi baby tak keluar juga. Sebak hati Nisa bila Zakri berkata begitu. Sejak mengandung ada sahaja yang tidak kena dihati Zakri terhadapnya. Seakan-akan membenci Nisa dan anak yang dikandungnya. Jururawat datang memeriksa dan kemudian bergegas memanggil Doktor Johari. Doktor Johari (Doktor Peribadi) datang dan bergegas menyediakan keperluan menyambut kelahiran. Nisa hanya mendiamkan diri menahan sakit dan air mata meleleh panas dipipi bukan disebabkan takut atau sakit tapi rungutan Zakri tadi. Doktor Johari menyuruh Nisa meneran ...."Come on Nisa u can do it...once more...." Kata rangsangan dan semangat Doktor Johari itu membuatkan Nisa bertenaga dan sekali teran sahaja kepala baby sudah keluar..."Good mummy" kata Doktor Johari selepas menyambut baby yang keluar itu.

Tiba-tiba Nisa terasa sakit lagi dan Nisa meneran untuk kali kedua dan keluar seorang lagi baby, kembar rupanya. "Nisa u got twin, boy and girl, putih macam mummy dia" kata Doktor Johari memuji Nisa. "Tahniah Zakri,it's a twin" Doktor Johari mengucapkan tahniah kepada Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri setelah menyaksikan kelahiran anak pertamanya, kembar pulak. Memang Doktor Johari itu menyuruhnya melihat bagaimana keadaan kelahiran anaknya. Baby boy dan girl Nisa namakan Mohammad Danial dan Nur Dania.Nisa berasa lega... tapi Nisa masih lagi teringat kata-kata Zakri padanya sebentar tadi. Terlalu banyak kata-kata yang membuat Nisa selalu kecil hati . Tapi Nisa tahankan sahaja. Nisa tahu kalau Nisa mengadu pada emak, Nisa akan dimarahi semula. Jadi Nisa hanya diam dan memendam rasa. Danial dan Dania diletakkan di nursery di Hospital itu sementara menanti Nisa berehat kemudian dapatlah Nisa menyusukan Danial dan Dania. Comel sungguh kembar Nisa. Nisa termenung dan otak fikirannya menerbang kembali detik-detik semasa Nisa mengandungkan kandungannya, Zakri selalu memarahi Nisa, ada sahaja yang tidak kena. Kata Nisa yang bukan-bukan, gila, ada sahaja tuduhan yang tidak masuk akal semuanya dihamburkan pada Nisa. Tak sanggup Nisa hadapi semua itu tapi demi kandungannya, Nisa kuatkan semangat dan pendirian Nisa.

Ingat lagi waktu Nisa mula mengandung Zakri tak percaya Nisa mengandung anak dia, dua kali dia membuat pemeriksaan Antenatal samada Nisa mengandung.Zakri meragui anak dalam kandungan Nisa. Dia tak boleh terima baru tiga bulan kahwin dah mengandung.. .kandungan Nisa dah 2 bulan...Nisa cuma kosong selama sebulan selepas berkahwin. Nisa tak tau nak cakap apa.

Nisa balik rumah dalam kesedihan. Pada mulanya Nisa gembira bila mengandung tapi sebaliknya pula yg terjadi. Perasaan hati Nisa bangga Nisa dapat memberi zuriat kepada Zakri. Tapi apa yang Nisa dapat hanyalah tuduhan yang tak pernah terlintas di otak jemala Nisa. "Kenapa abang berlainan sekarang ni, tak macam dulu pelembut, suka berjenaka, ni tak asyik nak cari salah Nisa sahaja. Nape Bang?"soal Nisa pada Zakri . "Kaulah penyebabnya. Tak yah nak tunjuk baik plak" Zakri menempelak Nisa "Jantan mana yang kau layan kat opis kau tu" sergah Zakri lagi. "Abang syak Nisa ngan lelaki lain ke? Kenapa Abang syak yg bukan-bukan, Nisakan isteri Abang yang sah tak kanNisa nak buat jahat ngan orang lain pulak Bang"? terang Nisa pada Zakri. "ALLAH dah bagi kita rezeki awal,tak baik cakap cam tu. Itu semua kehendak ALLAH" Nisa senyum dan menghampiri sambil memeluk badan suaminya tetapi Zakri meleraikan pelukan Nisa dengan kasar sehingga Nisa hampir tersungkur. Nisa menangis dan sedih. Zakri buat tak tahu sahaja. Deraian airmata Nisa semakin laju. Nisa hanya mampu menangis. Terasa dada Nisa sakit menahan semua tohmahan dari Zakri, suaminya yang sah. "Woi, benda-benda tu boleh terjadilah Nisa, kawan baik ngan bini sendiri, suami sendiri, bapak ngan anak, hah emak ngan menantu pun bole jadi tau apatah lagi macam kau nie, tau tak. Tu dulu kawan lama kau tu yang satu opis ngan kau tu, Farid, bukan main baik lagi budak tu" marah Zakri. "Entah-entah keturunan kau, darah daging kau pun tak senonoh.... heee teruk. Nasib aku la dapat bini cam engkau ni"kutuk Zakri lagi pada Nisa. "Bawa mengucap Bang, jangan tuduh saya yang bukan-bukan saya bukan perempuan tak tentu arah walaupun saya menumpang keluarga ni , saya bukan jenis macam tu saya tau akan halal haram, hukum hakam agama. "Walaupun saya tak tau asal usul keluarga kandung saya, saya bersyukur dan berterima kasih pada emak kerana jaga saya dari kecil dah macam darah daging saya sendiri" kata Nisa pada Zakri. "Tapi Abang tak boleh hina keluarga kandung saya walaupun saya tak pernah tengok muka ayah dan mak kandung saya. Mereka lahirkan saya kedunia,"ucap Nisa sambil menangis.

Semenjak kejadian itu Nisa terpaksa mengikut Zakri ke tempat kerjanya apabila habis waktu kerja. Nisa berehat di Surau tempat Zakri bekerja. Zakri bekerja di salah sebuah Pusat membeli belah dan kerjanya mengikut shif.Kalau Zakri shif malam terpaksalah Nisa menunggu Zakri sehingga pukul 10.30 malam - 11.30 malam sehingga habis Pusat membeli belah itu tamat waktu perniagaannya. Nisa terpaksa berbohong pada emak dan keluarga lain dengan mengatakan Nisa buat overtime di pejabat. Nisa terpaksa berbuat demikian kerana tidak mahu dikata-kata dan dituduh lagi. Dengan keadaan perut semakin membesar Nisa gagahkan juga. Tetapi kadangkala Zakri tidak menjemput Nisa di tempat kerja terpaksalah Nisa menaiki bas. Begitulah Nisa sehinggalah Nisa hampir pada waktu bersalin Nisa. Kalau diminta jemput...macam- macam kata kesat dilemparkan pada Nisa, perempuan tak tau berdikarilah, berlagak senang lah, lagak kaya lah.

Pernah suatu hari Nisa naik marah kerana Zakri jemput Nisa lambat sampai sakit pinggang Nisa menunggunya. Nisa menangis. Zakri tiba-tiba naik angin dan cakap perangai Nisa macam firaun la, perempuan tak sedar dirilah, tak layak jadi isterilah, menyusahkan macam-macam kata nista dilemparkan pada Nisa.

Nisa tambah sedih mengenangkan diri Nisa, mengadu kat emak takut dimarahi pula...bila Nisa balik ke rumah, mereka berdua akan berlakon yang mereka tidak bergaduh...Nisa sedaya upaya tidak mahu menunjukkan masalah yang melanda perkahwinannya. Kasihan Nisa...dalam keadaan yang begitu Nisa masih mampu bertahan, masih kuat lagi emosinya.

Satu hari Zakri dalam keadaan marah telah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa ke dinding...Nisa hanya mampu menangis dan menanggung kesakitan gara-gara Nisa nak pergi ke rumah Mak Usu Nisa yang ingin mengahwinkan anaknya di Tanjung Karang. Emak Nisa dah seminggu pergi ke sana untuk menolong. Hari dah mula petang jadi Nisa mendesak agar bertolak cepat kerana kalau hari malam nanti bahaya , "Kita nak jalan jauh ni Bang. Biarlah kita pergi awal sikit bolehlah tolong apa yang patut. Masa nilah kita nak membalas pertolongan mereka, ingat tak masa kita kahwin mereka bekerja keras kan "kata Nisa pada Zakri. Zakri ketika itu sedang berehat menonton. "Bang dengar tak ni, lagi pun hari dah mula gelap,takut plak hujan nanti"desak Nisa lagi. Tiba-tiba Zakri bangun dan mukanya bengis memandang Nisa "Kau tahu aku penatkan, tak boleh tunggu ke,suka hati aku lah nak pegi malam ke siang ke tak pegi langsung ker"marah Zakri. "Itu Nisa tau, Abang dah berehat dari pagi tadi Abang masih penat lagi, Nisa cuma nak ingatkan Abang ." Nisa memberitahu Zakri. Zakri datang pada Nisa dan direntapnya rambut Nisa dan di hantukkannya kepala Nisa ke dinding.

Nisa tak dapat buat apa-apa untuk mempertahankan dirinya. YA ALLAH sanggup Zakri berbuat demikian...terasa kebas kepala Nisa dan mula membengkak. Pening kepala Nisa dibuatnya. "YA ALLAH kau kuatkan iman aku YA ALLAH, lindungilah aku dan kandungan aku dari bahaya YA ALLAH" doa Nisa dalam hatinya. Nisa memencilkan diri disudut dinding dan menangis.Zakri kemudian duduk diam. Nisa rasa kepala Nisa macam nak pecah. Kebas masih lagi dan membengkak.. .berdenyut2. .."Bang, Nisa minta maaf jika Nisa membuat Abang marah" Nisa memohon maaf pada Zakri sambil teresak-esak.

Treet,Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Siapa pula ni sibuk je....." Rungut Zakri yang tengah sibuk berborak dengan kawan-kawan di salah sebuah cafe. "Hoi, Encik Zakri, bini ko kat wad tak gi jengok ke, apa punya laki ko nie? sindir Azlan, kawan pejabat Zakri. "Alah, dia sihat je kat wad tu, makan tanggung berak cangkung, ha,ha,ha"gelak Zakri dan kawan-kawan lain. Azlan cuma berdiam diri. "Senangnya hidup Zakri nie tak risau langsung pasal bini dia"cetus hati Azlan. "Akulah kalau bini aku masuk wad bersalin aku sentiasa dok sebelah dia tau...mereka perlukan kita masa tu...nyawa mereka dihujung tanduk semata-mata nak melahirkan zuriat yang dari darah daging engkau tau, cuba fikir sikit" Azlan mengingatkan Zakri. "Iyelah, Lan, lagipun Nisa dah bersalin, selamat dah, sekarang tengah berehat laaa, apa aku nak risau lagi" jawab Zakri selamba. "Suka hati kau lah, tapi kalau ader apa-apa nanti kau jangan menyesal Zakri, sesal tak sudah nanti" kata Azlan lagi.

Treet, Treet, Treet....bunyi handphone Zakri. "Hello Zakri speaking" jawab Zakri. "Hello Zakri, Doktor Johari sini, ade masalahlah Zakri, pasal Nisa, datang segera ke hospital ye Zakri, Nisa tidak sedarkan diri........ ."panggilan kecemasan dari Doktor Johari "Iye ke, teruk ke dia Johari , okay I datang"...tuttttttt . Zakri menamatkan perbualannya dengan Doktor Johari. "Lan. Kau ikut aku, Nisa tak sedar diri ..."ajak Zakri pada Lan. "Hah, tadi kau kata bini kau sihat"tanya Lan pada Zakri. "Alah jom ler cepat" desak Zakri.

"Zakri, kami tak dapat selamatkan Nisa, Nisa mengalami pendarahan otak yang serius, sebelum nie pernah tak Nisa jatuh atau...terhantuk kuat kerana sebelah kanan kepalanya kelihatan bengkak dan ada tanda lebam. Mungkin kesan dah lama?" tanya Doktor Johari dengan serius dan ingin penjelasan Zakri. Zakri hanya mendiamkan diri. Automatik otak Zakri teringat yang dia pernah menarik rambut Nisa dan menghantukkan kepala Nisa kedinding sekuatnya... dan selepas kejadian itu Zakri tidak pernah pun membawa Nisa ke Klinik untuk membuat pemeriksaan kepalanya dan semenjak kejadian itu juga Nisa sering sakit kepala yang teruk ...tapi Zakri tidak pernah mengendahkan kesakitan Nisa....baginya Nisa mengada-ngada ..saja buat sakit untuk minta simpati...tetapi sebaliknya..

Zakri hanya diam...."YA ALLAH apa aku dah buat" rasa bersalah membuat dirinya rasa menggigil... "Doktor Zainal yang merawat Nisa kerana Nisa mengadu sakit kepala sewaktu Nisa memberi susu pada kembarnya di Nursery, sakit yang amat sangat katanya so Doktor Zainal membawa Nisa ke Lab untuk membuat scanning di kepalanya dan confirm otaknya ada darah beku tapi malangnya ia sudah ditahap yang kritikal, kami tak mampu lakukan apa-apa kerana Nisa tidak mahu di operation sebelum meminta izin dari kau Zakri, Nisa telah pergi dulu dengan tenang.Permintaan terakhir Nisa, Nisa minta kau membaca diarinya. I'm really sorry Zakri. ALLAH berkuasa Zakri kita tak dapat menghalangnya" kata Doktor Johari lalu memberikan Zakri sebuah diari yang berbalut kemas dengan kain lampin baby yang masih baru.

Zakri mengambil diari itu dan membuka setiap lembaran diari Nisa, setiap lembaran tertulis rapi tulisan Nisa dan peristiwa yang berlaku pada Nisa pada setiap hari , Zakri membacanya sepintas dan nyata keluhan,kesakitan segala luahan rasa Nisa semuanya tertera di diarinya. Dan Zakri dapati setiap peristiwa itu semuanya perlakuan buruk Zakri terhadap Nisa..."YA ALLAH kenapa aku buat Nisa begini" terdetik hati Zakri selepas membaca tiap lembaran diari Nisa. Dan terpandang oleh Zakri muka surat akhir lembaran diari yang ditanda dengan bunga ros merah yang telah kering....membuat Zakri tertarik untuk membacanya.. .

Untuk suami Nisa yang tersayang, I LOVE U Bang... "SELAMAT HARI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG PERTAMA"


Assalamualaikum.

Abang,

Ingat tak bunga Ros merah ni, Abang berikan pada Nisa sewaktu mula mengenali Abang. Lama Nisa simpan bunga tu Bang...Bunga inilah lambang bermulanya perkenalan Nisa dengan Abang. Nisa benar-benar menyayangi Abang. Nisa menyimpan setiap hadiah yang abang bagi pada Nisa. Abang tak pernah tahu kan ... Itulah salah satu buktinya betapa sayangnya Nisa.. Terlebih dahulu Nisa ingin sangat dengar Abang panggil Nisa AYANG seperti kita baru kahwin...Abang panggil Nisa AYANG...terasa diri dimanja bila Abang panggil Nisa cam tu...walaupun Nisa dapat merasa panggilan AYANG itu seketika sahaja. Abang dah banyak berubah. Perkataan AYANG telah hilang dan tidak kedengaran untuk Nisa lagi. Kenapa? Bencikah Abang pada Nisa? Abang...muka surat nie khas utk Abang. Bacalah semoga Abang tahu sayangnya Nisa pada Abang. Abang ingatkan hari nie hari ulangtahun perkahwinan kita yang pertama dan Nisa hadiahkan Abang....... Danial dan Dania. Untuk Nisa tak perlulah Abang bagi kerana tak ada apa yang Nisa inginkan melainkan kasih sayang Abang pada Nisa. Nisa akan pergi mencari ketenangan dan kedamaian untuk diri Nisa. Nisa pergi untuk menemui NYA.

Nisa harap Abang akan menjaga Danial dan Dania dengan baik dan jangan sekali-kali sakiti mereka. Danial dan Dania tak tahu apa-apa. Itulah hadiah paling berharga dari diri Nisa dan mereka adalah darah daging Abang. Jangan seksa mereka. Abang boleh seksa Nisa tapi bukan mereka. Sayangilah mereka...Nisa ingin mengatakan bahawa Nisa tak ada hubungan dengan sesiapa melainkan Abang sahaja di hati Nisa. Jiwa dan raga Nisa hanya untuk Abang seorang. Terima kasih kerana Abang sudi mengahwini Nisa walaupun Nisa in cuma menumpang kasih di sebuah keluarga yang menjaga Nisa dari kecil hinggalah Nisa bertemu dengan Abang dan berkahwin. Nisa harap Abang tidak akan mensia-siakan kembar kita dan Nisa tidak mahu mereka mengikut jejak kehidupan Nisa yang malang kerana menumpang kasih dari keluarga yang bukan dari darah daging nisa....tapi Nisa bersyukur kerana dapat mengecapi kasih sayang sepenuhnya dari keluarga ini. Nisa harap sangat Abang akan sentiasa memberitahu pada kembar kita yang Nisa, ibunya akan sentiasa bersama disamping kembar kita, walau pun Nisa tak dapat membelai dan hanya seketika sahaja dapat mengenyangkan kembar kita dengan air susu Nisa. Berjanji pada Nisa dan ingat DANIAL dan DANIA adalah darah daging abang...Ampunkan Nisa dan halalkan segala makan minum Nisa selama setahun kita bersama. Sekiranya Abang tidak sudi menerima Danial dan Dania berilah pada emak Nisa supaya emak menjaga kembar kita dan segala perbelanjaan Nisa dah buat nama emak untuk KWSP Nisa. Biarlah emak menjaga kembar kita sekurang-kurangnya terubat juga rindu emak sekeluarga pada Nisa nanti bila memandang kembar kita. Comel anak kita bang..Dania mengikut raut muka Abang...sejuk kata orang dan Nisa yakin mesti Danial akan mengikut iras raut wajah Nisa...Ibunya. ..sejuk perut Nisa mengandungkan mereka. Inilah peninggalan Nisa untuk Abang. Semoga Abang masih sudi menyayangi dan mengingati walaupun Nisa sudah tiada disisi Abang dan kembar kita.

Wassalam.
Salam terakhir dari Nisa Untuk Abang dan semua.
Doakan Nisa.

Ikhlas dari

Nur Nisa


"Sabarlah Zakri, ALLAH maha berkuasa. Kuatkan semangat kau, kau masih ada Danial dan Dania" pujuk Azlan. Zakri hanya tunduk membisu. "YA ALLAH,Nisa maafkan Abg.. Nisa." Zakri longlai dan diari ditangannya terlepas, sekeping gambar dihari pernikahan antara Zakri dan Nisa jatuh dikakinya dan Zakri mengambilnya. Belakang gambar itu tertulis "HARI YANG PALING GEMBIRA DAN BAHAGIA BUAT NISA DAN SEKELUARGA. NISA DI SAMPING SUAMI TERCINTA SELEPAS DIIJABKABULKAN. SEMOGA KEGEMBIRAAN DAN KEBAHAGIAAN AKAN MENYELUBUNGI DIRI NISA DAN KELUARGA NISA HINGGA KE AKHIR HAYAT NISA.

Zakri terjelepuk dilantai dan berjuta penyesalan merangkumi seluruh tubuhnya. Zakri seakan orang hilang akal. Satu demi satu setiap perlakuannya terhadap isterinya, Nisa seperti terakam dalam kotak otaknya...setiap perbuatannya. ..seperti wayang jelas terpampang.. . kenapalah sampai begini jadinya...kejamnya aku...Nisa, Nisa, Nisa maafkan Abang Nisa. Sewaktu jenazah Nisa tiba dirumah suasana amat memilukan. Zakri tidak terdaya untuk melihat keluarga Nisa yang begitu sedih atas pemergian Nisa. Namun emak Nisa begitu tabah dan redha. Danial dan Dania sentiasa di dalam pangkuan neneknya.Saat akhir untuk melihat Jenazah Nisa, Zakri lihat muka Nisa tenang bersih dan ketika Zakri kucup dahi Nisa buat kali terakhir, seakan-akan lirik mata Nisa mengikuti wajah Zakri. "Nisa Abang minta ampun dan maaf" bisik Zakri perlahan pada telinga Nisa sambil menangis dengan berjuta penyesalan menimpa-nimpa dirinya. Apabila Zakri meletakkan si kembar disisi ibunya mereka diam dari tangisan dan tangan dari bedungan terkeluar seolah-olah mengusapi pipi ibu mereka buat kali terakhir dan terlihat oleh Zakri ada titisan airmata bergenang di tepi mata Nisa. Meleleh perlahan-lahan bila si kembar itu diangkat oleh Zakri. Kembar menangis semula setelah diangkat oleh Zakri dan diberikan kepada neneknya.

Jenazah Nisa dibawa ke pusara dan ramai yang mengiringinya termasuklah si kembar bersama. Walaupun si kembar tidak tahu apa-apa tapi biarlah si kembar mengiringi pemergian Nisa, ibu mereka yang melahirkan mereka. Amat sedih ketika itu.. Zakri tidak mampu berkata apa-apa melainkan menangisi pemergian Nisa yang selama ini merana atas perbuatannya. Dan akhirnya Jenazah Nisa selamat dikebumikan. Satu persatu orang ramai meninggalkan kawasan pusara dan akhirnya tinggallah Zakri keseorangan di pusara Nisa yang merah tanahnya...meratapi pilu, berderai airmata dengan jutaan penyesalan ...

"YA ALLAH , kuatkan hambamu ini YA ALLAH. Hanya KAU sahaja yang mengetahui dosa aku pada Nisa....ampunkan aku YA ALLAH...." akhirnya Zakri terlelap disisi pusara Nisa.Zakri bermimpi, Nisa datang mencium tangan, mengucup dahi dan memeluk Zakri dengan lembut. Zakri melihat Nisa tenang dan jelas kegembiraan terpancar dimuka Nisa yang putih bersih.
"Nisa, Nisa, Nisa nak kemana Nisa, Nisa, Nisaaaaaa." Zakri terjaga dari lenanya. Terngiang-ngiang suara kembar menangis.

"YA ALLAH ,Zakri,Zakri bangun Zakri...dan hampir senja ni, mari kita balik, kenapa kau tidur kat sini Zakri?" tegur abang long , abang ipar Zakri. Dari jauh Zakri lihat emak dan kakak ipar mengendong kembar. Mereka menangis. Zakri berlari menuju ke arah kembarnya dan mengusap-usap ubun-ubun anak kembarnya dan secara automatik kembarnya diam dari menangis. "Danial, Dania anak ayah, ayah akan menjagamu nak...kaulah penyambung zuriat, darah daging ayah..." kata Zakri. Emak, abang dan kakak ipar Zakri tersedu hiba dan mereka berlalu lemah meninggalkan pusara Nisa....

Kisah ini berlaku sekitar tahun 1999........

Shahirah menunggu seperti biasa. Lazimnya, dia akan bertemu dengan Hazlan tepat jam 12 malam dalam IRC [laman web chatting]. Itulah kawan baiknya sejak dia mengenali dunia chatting di IRC. Pada mulanya dia memang kurang mempercayai pengunjung-pengunjung IRC kerana mereka boleh menyamar bila-bila masa tetapi Hazlan lain pula. Dia memang jujur dan berterus-terang dalam banyak hal. Lagipun, mereka belum pernah bertemu cuma kerap bercakap melalui telefon sekiranya tidak berpeluang bertemu di IRC.

Namun, malam ini berbeza, Hazlan tidak muncul. Dia sering menggunakan nama 'hensemboy' manakala Shahirah pula menggunakan nama 'nurheart'. Namun, malam ini nama tersebut tidak muncul. Shahirah kecewa kerana Hazlan mungkir janji mahu bertemu dengannya di IRC. Shahirah meninggalkan cyber café itu dengan hati yang sedih.

Selang beberapa malam, Shahirah kembali mengunjungi IRC. Hajat utamanya ialah mahu mencari Hazlan kerana sudah beberapa hari Hazlan tidak pernah menghubunginya jauh sekali memohon maaf kerana gagal memenuhi janjinya beberapa malam lepas. Hampir sejam Shahirah berbual dengan rakan-rakannya yang lain, pada mereka juga Shahirah bertanya mengenai Hazlan namun mereka mengatakan sudah lama Hazlan tidak masuk IRC. Apabila hampir jam 12.30 tengah malam, nama samaran 'hensemboy' muncul. Shahirah tanpa membuang masa terus menegur Hazlan.


nurheart : Lan...

hensemboy : Ira..maaf saya tak dapat masuk malam itu.

nurheart : Awak ke mana? Kenapa tak call saya?

hensemboy : Maaf...saya tak sempat menghubungi awak. Maaf...

nurheart : Tak kisahlah. Awak sihat?



Pertanyaan Shahirah tergantung di situ. Hazlan tidak menjawab pertanyaannya dan tiba-tiba senyap.. ! Shahirah menunggu dengan sabar namun Hazlan tetap tidak menjawab pertanyaan dan panggilan Shahirah. Dengan rasa sedih Shahirah meninggalkan IRC dan pulang dengan perasaan hampa.

"Kenapa dengan kau ni, Ira?" tanya Samirah, kawan baiknya sewaktu Shahirah melangkah lemah ke biliknya malam itu.
"Aku tak faham betul. Kenapa Hazlan dingin dengan aku? Apa yang telah aku lakukan terhadap dia?

"Jangan percaya sangat dengan pengunjung IRC tu. Mereka boleh menyamar bila-bila masa saja. Aku dah kata jangan terlalu rapat nanti kau kecewa,"kata Samirah.
"Aku berbual dengan dia malam ini tapi dia tiba-tiba hilang. Aku risaulah dengan dia, Sam," katanya sambil memegang tangan Samirah. Samirah mendiamkan diri seketika. Sejurus itu dia menyarankan agar Shahirah menelefon rumah Hazlan. Itu mungkin boleh melegakan perasaannya yang gundah kerana sikap pelik Hazlan.

Shahirah bersetuju dengan pendapat Samirah. Dia akan menghubungi Hazlan esok selepas dia pulang dari kelas malam. Pada malam esok selepas tamat kelas malamnya, Shahirah telah singgah ke cyber cafe. Hajat hatinya mahu berbual dengan Hazlan sekiranya dia masuk IRC malam ini.Sekurang-kurangnya dia dapat bertemu dengan Hazlan sebelum dia menghubungi rumahnya malam ini. Hajat Shahirah tercapai apabila Hazlan masuk IRC. Shahirah tersenyum gembira apabila Hazlan telah menegurnya.


hensemboy : Ira...awak marah saya ke?

nurheart : Siapalah saya mahu marah awak, Lan. Kenapa awak macam mahu tidak mahu berbual dengan saya?

hensemboy : Saya bukan lagi seperti dulu, Ira. Tapi, perasaan saya masih sama terhadap awak. Saya sedih nanti kita tidak dapat berbual lagi seperti dulu.

nurheart : Kenapa?

hensemboy : Saya kemalangan malam yang saya berjanji masuk IRC mahu bertemu dengan awak, ingat?

nurheart : Awak teruk ke?

hensemboy : Saya cedera parah. Teruk sangat sampai....saya hilang darah yang banyak...saya tercampak di dalam semak dan saya cuba cari jalan keluar. Dengan rasa sakit yang amat sangat, saya tertinggal di tepi semak Batu 6.

nurheart : Siapa yang membantu awak? Sekarang awak di mana?

hensemboy : Tidak ada siapa. Saya masih di sini...menanti orang membantu saya.

nurheart : Maksud awak?

hensemboy : Saya sudah meninggal dunia, Ira. Tolonglah cari mayat saya. Sempurnakan saya, Ira. Tolonglah!!.


Shahirah tersentak dan lantas meninggalkan komputernya dengan rasa takut yang amat sangat. Dia berlari menuju ke pondok telefon berdekatan dan menghubungi rumah Hazlan. Memang Hazlan seorang yang suka bergurau tetapi gurauannya malam ini memang menyeramkan Terdengar deringan telefon dan satu suara wanita menjawabnya. Apabila ditanya, dia merupakan kakak Hazlan. Setelah memperkenalkan dirinya, dengan lembut Shahirah bertanya mengenai Hazlan. Tiba-tiba suara wanita itu menangis. Katanya, sudah empat hari Hazlan tidak pulang ke rumah. Laporan polis sudah dibuat namun masih belum ditemui. Dengan suara yang bergetar, Shahirah berkata kepada kakak Hazlan supaya mencari Hazlan di dalam semak Batu 6. Tanpa menunggu lama, Shahirah terus meletak gagang. Airmatanya mencurah-curah bercampur sedih dan takut.

Keesokan harinya, kisah Hazlan muncul di muka depan akhbar. Mayat seorang siswa berumur 25 tahun ditemui di dalam semak kawasan Batu 6 dalam keadaan cedera parah dan mulai busuk. Motor yang ditunggangnya tercampak ke dalam gaung. Kemalangan itu ditafsir sebagai langgar lari. Shahirah melipat akhbar tersebut. Dia berjanji tidak akan mengunjungi IRC lagi. Dalam diam dia mengakui Hazlan memang menyayanginya kerana dalam keadaan begitu dia masih cuba mahu berbual dengannya walaupun dengan memberitahu berita yang sedih bahawa dia sudah tiada lagi.


p/s: Cerita ini benar dan kawan saya (Sungai Besar, Selangor) masih lagi simpan LOG file perbualan dengan siMATI sekitar 1999...."Kita doakan agar ROH nya ditempatkan bersama2 orang beriman......Al-Fatihah"

~Taken from Facebook~

Wednesday, July 21, 2010

Sugar Bunnies

SAYA NAK KUMPUL SEMUA SUGAR BUNNIES
DARI HAPPY MEAL MCDONALD'S!!!

setakat ni baru kumpul 2 warna je..

~yang ni ada dua~


~yang ni ada satu je..sob'sob T_T ~

yang lagi 2 warna tu tak jumpa-jumpa lagi..
pekerja McD tu cakap tak ada stok untuk warna lain..waaaa!!
dah lah offer tu dari 1-28 Julai je..
wuu..nak kumpul semua..
tolong saya boleh..?
belanja Happy Meal ni..ngeee
(^.^)


~Farah kata ni jantan sebab dia tak ada bulu mata..ahakz~
(n.n)

Sedang saya menghabiskan waktu rehat ini
dengan melayari internet dan membaca entri-entri blog
saya agak terkejut apabila membaca 1 entri ini
(Adolf Hitler..hero atau villain)
yang di mana ia menjelaskan tentang Adolf Hitler
sesuatu yang (mungkin) kita tak akan pernah tahu sebelum ini..

break for lunch

as we are in the middle of break-for-lunch-time
how about we take some time
to rest and enjoy comic and some silly jokes .. (@.@) ngee..

Monday, July 19, 2010

for you to know

Walk is easy...But walking alone is tough....
Being loved by someone is secure....But loving someone is insecure...
Being missed by someone is nice....But to miss someone is painful…

Sunday, July 18, 2010

music video

..for You..











my beats..

















mereka tak kisah pun
saya ada ke tak
sedih kan..

mereka itu
orang yang saya sayang
tapi saya tak tahu pula
jika sayang saya bererti pada mereka

mereka akan kata
tak minta pun dari saya
tak suruh pun
tapi entah kenapa
saya masih ingin jaga mereka
walaupun berkali-kali hati dilukai..

haha..bodoh bukan?

It was lovely summer weather in the country, and the golden corn, the green oats, and the haystacks piled up in the meadows looked beautiful. The stork walking about on his long red legs chattered in the Egyptian language, which he had learnt from his mother. The corn-fields and meadows were surrounded by large forests, in the midst of which were deep pools. It was, indeed, delightful to walk about in the country.

In a sunny spot stood a pleasant old farm-house close by a deep river, and from the house down to the water side grew great burdock leaves, so high, that under the tallest of them a little child could stand upright. The spot was as wild as the centre of a thick wood.

In this snug retreat sat a duck on her nest, watching for her young brood to hatch; she was beginning to get tired of her task, for the little ones were a long time coming out of their shells, and she seldom had any visitors.

The other ducks liked much better to swim about in the river than to climb the slippery banks, and sit under a burdock leaf, to have a gossip with her. At length one shell cracked, and then another, and from each egg came a living creature that lifted its head and cried, “Peep, peep.” “Quack, quack,” said the mother, and then they all quacked as well as they could, and looked about them on every side at the large green leaves.

Their mother allowed them to look as much as they liked, because green is good for the eyes. “How large the world is,” said the young ducks, when they found how much more room they now had than while they were inside the egg-shell. “Do you imagine this is the whole world?” asked the mother; “Wait till you have seen the garden; it stretches far beyond that to the parson's field, but I have never ventured to such a distance. Are you all out?” she continued, rising; “No, I declare, the largest egg lies there still. I wonder how long this is to last, I am quite tired of it;” and she seated herself again on the nest.

“Well, how are you getting on?” asked an old duck, who paid her a visit.

“One egg is not hatched yet,” said the duck, “it will not break. But just look at all the others, are they not the prettiest little ducklings you ever saw? They are the image of their father, who is so unkind, he never comes to see.”

“Let me see the egg that will not break,” said the duck; “I have no doubt it is a turkey's egg. I was persuaded to hatch some once, and after all my care and trouble with the young ones, they were afraid of the water. I quacked and clucked, but all to no purpose. I could not get them to venture in. Let me look at the egg. Yes, that is a turkey's egg; take my advice, leave it where it is and teach the other children to swim.”

“I think I will sit on it a little while longer,” said the duck; “as I have sat so long already, a few days will be nothing.”

“Please yourself,” said the old duck, and she went away.

At last the large egg broke, and a young one crept forth crying, “Peep, peep.” It was very large and ugly. The duck stared at it and exclaimed, “It is very large and not at all like the others. I wonder if it really is a turkey. We shall soon find it out, however when we go to the water. It must go in, if I have to push it myself.”

On the next day the weather was delightful, and the sun shone brightly on the green burdock leaves, so the mother duck took her young brood down to the water, and jumped in with a splash. “Quack, quack,” cried she, and one after another the little ducklings jumped in. The water closed over their heads, but they came up again in an instant, and swam about quite prettily with their legs paddling under them as easily as possible, and the ugly duckling was also in the water swimming with them.

“Oh,” said the mother, “that is not a turkey; how well he uses his legs, and how upright he holds himself! He is my own child, and he is not so very ugly after all if you look at him properly. Quack, quack! come with me now, I will take you into grand society, and introduce you to the farmyard, but you must keep close to me or you may be trodden upon; and, above all, beware of the cat.”

When they reached the farmyard, there was a great disturbance, two families were fighting for an eel's head, which, after all, was carried off by the cat. “See, children, that is the way of the world,” said the mother duck, whetting her beak, for she would have liked the eel's head herself. “Come, now, use your legs, and let me see how well you can behave. You must bow your heads prettily to that old duck yonder; she is the highest born of them all, and has Spanish blood, therefore, she is well off. Don't you see she has a red flag tied to her leg, which is something very grand, and a great honor for a duck; it shows that every one is anxious not to lose her, as she can be recognized both by man and beast. Come, now, don't turn your toes, a well-bred duckling spreads his feet wide apart, just like his father and mother, in this way; now bend your neck, and say ‘quack.’”

The ducklings did as they were bid, but the other duck stared, and said, “Look, here comes another brood, as if there were not enough of us already! and what a queer looking object one of them is; we don't want him here,” and then one flew out and bit him in the neck.

“Let him alone,” said the mother; “he is not doing any harm.”

“Yes, but he is so big and ugly,” said the spiteful duck “and therefore he must be turned out.”

“The others are very pretty children,” said the old duck, with the rag on her leg, “all but that one; I wish his mother could improve him a little.”

“That is impossible, your grace,” replied the mother; “he is not pretty; but he has a very good disposition, and swims as well or even better than the others. I think he will grow up pretty, and perhaps be smaller; he has remained too long in the egg, and therefore his figure is not properly formed;” and then she stroked his neck and smoothed the feathers, saying, “It is a drake, and therefore not of so much consequence. I think he will grow up strong, and able to take care of himself.”

“The other ducklings are graceful enough,” said the old duck. “Now make yourself at home, and if you can find an eel's head, you can bring it to me.”

And so they made themselves comfortable; but the poor duckling, who had crept out of his shell last of all, and looked so ugly, was bitten and pushed and made fun of, not only by the ducks, but by all the poultry. “He is too big,” they all said, and the turkey cock, who had been born into the world with spurs, and fancied himself really an emperor, puffed himself out like a vessel in full sail, and flew at the duckling, and became quite red in the head with passion, so that the poor little thing did not know where to go, and was quite miserable because he was so ugly and laughed at by the whole farmyard.

So it went on from day to day till it got worse and worse. The poor duckling was driven about by every one; even his brothers and sisters were unkind to him, and would say, “Ah, you ugly creature, I wish the cat would get you,” and his mother said she wished he had never been born. The ducks pecked him, the chickens beat him, and the girl who fed the poultry kicked him with her feet. So at last he ran away, frightening the little birds in the hedge as he flew over the palings.

“They are afraid of me because I am ugly,” he said. So he closed his eyes, and flew still farther, until he came out on a large moor, inhabited by wild ducks. Here he remained the whole night, feeling very tired and sorrowful.

In the morning, when the wild ducks rose in the air, they stared at their new comrade. “What sort of a duck are you?” they all said, coming round him.

He bowed to them, and was as polite as he could be, but he did not reply to their question. “You are exceedingly ugly,” said the wild ducks, “but that will not matter if you do not want to marry one of our family.”

Poor thing! he had no thoughts of marriage; all he wanted was permission to lie among the rushes, and drink some of the water on the moor. After he had been on the moor two days, there came two wild geese, or rather goslings, for they had not been out of the egg long, and were very saucy. “Listen, friend,” said one of them to the duckling, “you are so ugly, that we like you very well. Will you go with us, and become a bird of passage? Not far from here is another moor, in which there are some pretty wild geese, all unmarried. It is a chance for you to get a wife; you may be lucky, ugly as you are.”

“Pop, pop,” sounded in the air, and the two wild geese fell dead among the rushes, and the water was tinged with blood. “Pop, pop,” echoed far and wide in the distance, and whole flocks of wild geese rose up from the rushes. The sound continued from every direction, for the sportsmen surrounded the moor, and some were even seated on branches of trees, overlooking the rushes.

The blue smoke from the guns rose like clouds over the dark trees, and as it floated away across the water, a number of sporting dogs bounded in among the rushes, which bent beneath them wherever they went. How they terrified the poor duckling! He turned away his head to hide it under his wing, and at the same moment a large terrible dog passed quite near him. His jaws were open, his tongue hung from his mouth, and his eyes glared fearfully.

He thrust his nose close to the duckling, showing his sharp teeth, and then, “splash, splash,” he went into the water without touching him, “Oh,” sighed the duckling, “how thankful I am for being so ugly; even a dog will not bite me.” And so he lay quite still, while the shot rattled through the rushes, and gun after gun was fired over him.

It was late in the day before all became quiet, but even then the poor young thing did not dare to move. He waited quietly for several hours, and then, after looking carefully around him, hastened away from the moor as fast as he could. He ran over field and meadow till a storm arose, and he could hardly struggle against it.

Towards evening, he reached a poor little cottage that seemed ready to fall, and only remained standing because it could not decide on which side to fall first. The storm continued so violent, that the duckling could go no farther; he sat down by the cottage, and then he noticed that the door was not quite closed in consequence of one of the hinges having given way. There was therefore a narrow opening near the bottom large enough for him to slip through, which he did very quietly, and got a shelter for the night.

A woman, a tom cat, and a hen lived in this cottage. The tom cat, whom the mistress called, “My little son,” was a great favorite; he could raise his back, and purr, and could even throw out sparks from his fur if it were stroked the wrong way. The hen had very short legs, so she was called “Chickie short legs.” She laid good eggs, and her mistress loved her as if she had been her own child. In the morning, the strange visitor was discovered, and the tom cat began to purr, and the hen to cluck.

“What is that noise about?” said the old woman, looking round the room, but her sight was not very good; therefore, when she saw the duckling she thought it must be a fat duck, that had strayed from home. “Oh what a prize!” she exclaimed, “I hope it is not a drake, for then I shall have some duck's eggs. I must wait and see.”

So the duckling was allowed to remain on trial for three weeks, but there were no eggs. Now the tom cat was the master of the house, and the hen was mistress, and they always said, “We and the world,” for they believed themselves to be half the world, and the better half too. The duckling thought that others might hold a different opinion on the subject, but the hen would not listen to such doubts.

“Can you lay eggs?” she asked. “No.” “Then have the goodness to hold your tongue.” “Can you raise your back, or purr, or throw out sparks?” said the tom cat. “No.” “Then you have no right to express an opinion when sensible people are speaking.” So the duckling sat in a corner, feeling very low spirited, till the sunshine and the fresh air came into the room through the open door, and then he began to feel such a great longing for a swim on the water, that he could not help telling the hen.

“What an absurd idea,” said the hen. “You have nothing else to do, therefore you have foolish fancies. If you could purr or lay eggs, they would pass away.”

"But it is so delightful to swim about on the water,” said the duckling, “and so refreshing to feel it close over your head, while you dive down to the bottom.”

“Delightful, indeed!” said the hen, “why you must be crazy! Ask the cat, he is the cleverest animal I know, ask him how he would like to swim about on the water, or to dive under it, for I will not speak of my own opinion; ask our mistress, the old woman—there is no one in the world more clever than she is. Do you think she would like to swim, or to let the water close over her head?”

“You don't understand me,” said the duckling.

“We don't understand you? Who can understand you, I wonder? Do you consider yourself more clever than the cat, or the old woman? I will say nothing of myself. Don't imagine such nonsense, child, and thank your good fortune that you have been received here. Are you not in a warm room, and in society from which you may learn something. But you are a chatterer, and your company is not very agreeable. Believe me, I speak only for your own good. I may tell you unpleasant truths, but that is a proof of my friendship. I advise you, therefore, to lay eggs, and learn to purr as quickly as possible.”

“I believe I must go out into the world again,” said the duckling.

“Yes, do,” said the hen. So the duckling left the cottage, and soon found water on which it could swim and dive, but was avoided by all other animals, because of its ugly appearance.

Autumn came, and the leaves in the forest turned to orange and gold. then, as winter approached, the wind caught them as they fell and whirled them in the cold air. The clouds, heavy with hail and snow-flakes, hung low in the sky, and the raven stood on the ferns crying, “Croak, croak.” It made one shiver with cold to look at him.

All this was very sad for the poor little duckling. One evening, just as the sun set amid radiant clouds, there came a large flock of beautiful birds out of the bushes. The duckling had never seen any like them before. They were swans, and they curved their graceful necks, while their soft plumage shown with dazzling whiteness.

They uttered a singular cry, as they spread their glorious wings and flew away from those cold regions to warmer countries across the sea. As they mounted higher and higher in the air, the ugly little duckling felt quite a strange sensation as he watched them. He whirled himself in the water like a wheel, stretched out his neck towards them, and uttered a cry so strange that it frightened himself. Could he ever forget those beautiful, happy birds; and when at last they were out of his sight, he dived under the water, and rose again almost beside himself with excitement.

He knew not the names of these birds, nor where they had flown, but he felt towards them as he had never felt for any other bird in the world. He was not envious of these beautiful creatures, but wished to be as lovely as they. Poor ugly creature, how gladly he would have lived even with the ducks had they only given him encouragement.

The winter grew colder and colder; he was obliged to swim about on the water to keep it from freezing, but every night the space on which he swam became smaller and smaller. At length it froze so hard that the ice in the water crackled as he moved, and the duckling had to paddle with his legs as well as he could, to keep the space from closing up. He became exhausted at last, and lay still and helpless, frozen fast in the ice.

Early in the morning, a peasant, who was passing by, saw what had happened. He broke the ice in pieces with his wooden shoe, and carried the duckling home to his wife. The warmth revived the poor little creature; but when the children wanted to play with him, the duckling thought they would do him some harm; so he started up in terror, fluttered into the milk-pan, and splashed the milk about the room.

Then the woman clapped her hands, which frightened him still more. He flew first into the butter-cask, then into the meal-tub, and out again. What a condition he was in! The woman screamed, and struck at him with the tongs; the children laughed and screamed, and tumbled over each other, in their efforts to catch him; but luckily he escaped. The door stood open; the poor creature could just manage to slip out among the bushes, and lie down quite exhausted in the newly fallen snow.

It would be very sad, were I to relate all the misery and privations which the poor little duckling endured during the hard winter; but when it had passed, he found himself lying one morning in a moor, amongst the rushes. He felt the warm sun shining, and heard the lark singing, and saw that all around was beautiful spring.

Then the young bird felt that his wings were strong, as he flapped them against his sides, and rose high into the air. They bore him onwards, until he found himself in a large garden, before he well knew how it had happened. The apple-trees were in full blossom, and the fragrant elders bent their long green branches down to the stream which wound round a smooth lawn. Everything looked beautiful, in the freshness of early spring. From a thicket close by came three beautiful white swans, rustling their feathers, and swimming lightly over the smooth water. The duckling remembered the lovely birds, and felt more strangely unhappy than ever.

“I will fly to those royal birds,” he exclaimed, “and they will kill me, because I am so ugly, and dare to approach them; but it does not matter: better be killed by them than pecked by the ducks, beaten by the hens, pushed about by the maiden who feeds the poultry, or starved with hunger in the winter.”

Then he flew to the water, and swam towards the beautiful swans. The moment they espied the stranger, they rushed to meet him with outstretched wings.

“Kill me,” said the poor bird; and he bent his head down to the surface of the water, and awaited death.

But what did he see in the clear stream below? His own image; no longer a dark, gray bird, ugly and disagreeable to look at, but a graceful and beautiful swan.

To be born in a duck's nest, in a farmyard, is of no consequence to a bird, if it is hatched from a swan's egg. He now felt glad at having suffered sorrow and trouble, because it enabled him to enjoy so much better all the pleasure and happiness around him; for the great swans swam round the new-comer, and stroked his neck with their beaks, as a welcome.

Into the garden presently came some little children, and threw bread and cake into the water.

“See,” cried the youngest, “there is a new one;” and the rest were delighted, and ran to their father and mother, dancing and clapping their hands, and shouting joyously, “There is another swan come; a new one has arrived.”

Then they threw more bread and cake into the water, and said, “The new one is the most beautiful of all; he is so young and pretty.” And the old swans bowed their heads before him.

Then he felt quite ashamed, and hid his head under his wing; for he did not know what to do, he was so happy, and yet not at all proud. He had been persecuted and despised for his ugliness, and now he heard them say he was the most beautiful of all the birds. Even the elder-tree bent down its bows into the water before him, and the sun shone warm and bright. Then he rustled his feathers, curved his slender neck, and cried joyfully, from the depths of his heart, “I never dreamed of such happiness as this, while I was an ugly duckling.”

~The End ~
By Hans Christian Andersen (1844)

Thursday, July 15, 2010

kucing jantan

Ikutkan rasa hati ni..
saya nak cari kucing jantan
yang demok ..cumil..toilet-trained indoors..
dewormed, vaccinated, spayed..
tapi dah puas cari dalam internet..
tak jumpa
nak cari dan survey kat luar sana
tapi masa pula tak ada..

nak kucing jantan untuk temankan Bunny..
~sebenarnya lebih nak teman tuan Bunny ni..ahakz~
asked my mum about it..
tapi dia kata tak yah lah
jaga Bunny cukup..
wuuu..tapi nak juga kucing jantan demok...wuu (T.T)

Saya ada juga cari kat http://www.rescue2rehome.blogspot.com/ , link url untuk adoption animal di Hartamas. Tempat ambil Bunny dulu. Sila klik untuk tahu lebih lanjut.
Tapi..hampa..banyak anak kucing dan kucing betina..kucing jantan tak ada.

Tengah cari-cari itu, saya terjumpa ini. Boleh dikongsi bersama..ececehh.. (^.^)

Satu fakta menarik mengenai kucing!

Tahu tak,
sekiranya seekor kucing mempunyai bulu 3 warna,
99.97% pasti bahawa kucing tersebut adalah betina!
Walaupun sekiranya ia jantan (0.03%), maka 99.99% pasti bahawa ianya adalah mandul!
Jadi, jika anda mempunyai kucing jantan 3 warna yang jantannya tulen dan
sejati, itulah kucing paling bernilai di dunia ini!

Nak tau kenapa..dan buktinya? Ini penjelasan dari sudut sains. Wallahualam.

Kucing, (atau pun manusia), atau apa-apa jua hidupan di dunia ini,
adalah terbina dari susunan-susunan juzuk DNA dalam diri masing-masing.
DNA adalah dianalogikan seperti blueprint,
yang mengandungi arahan, maklumat, kod-kod, rahsia-rahsia dan sebagainya
yang menentukan sesuatu organisma individu tersebut.
Rahsia DNA manusia masih belum dibongkar sepenuhnya lagi,
ini kerana terdapat berbillion-billion kod-kod tertentu yang menentukan setiap aspek ciri dalam diri kita. Malah, terdapat teori, yang jangkahayat manusia turut terenkripsi dalam DNA!

DNA yang telah disusun, dipanggil kromosom.
Kromosom adalah set DNA terdapat di dalam sesebuah sel organisma.
Bilangan kromosom adalah berbeza-beza mengikut organisma.
Contoh, manusia mempunyai 46 kromosom dalam bentuk berpasangan (23 pasangan).
Satu kromosom berpasangan tersebut berasal dari ayah, manakala satu lagi berasal dari ibu.
Setiap kromosom mempunyai antara 1000-5000 gen.
Gen adalah jujukan beberapa DNA yang menentukan satu ciri dalam badan kita.
Satu gen boleh dibentuk sehingga menjangkaui 50,000 molekul DNA.
Dalam setiap organisma berjantina, terdapat 2 kromosom khas iaitu Kromosom X dan Y.
Pasangan antara X dan Y menentukan jantina.
Sekiranya seseorang mempunyai kromosom XX, maka ia adalah perempuan.
Dan jika mempunyai kromosom XY, maka ianya adalah lelaki.

“Maha suci Allah yang menciptakan berpasang-pasangan semuanya, di antara
apa-apa yang ditumbuhkan dan dari diri mereka sendiri dan dari apa-apa
yang tidak mereka ketahui”. (Surah Yaasin: 36)


Okay.itu untuk manusia.Kalau kucing pula..

Salah satu ciri yang dikawal oleh DNA kucing adalah warna bulu kucing.
Ciri ini ditentukan oleh kromosom X.
Secara umumnya, terdapat 3 jenis warna kucing
yang dikawal oleh allel dalam kromosom X,
iaitu warna cerah/oren (XO), warna gelap/perang (Xo).
Allel adalah ciri-ciri pada sepasang gen dalam kromosom.
Analoginya sebegini.
Warna asal kucing adalah putih (tiada warna).
XO adalah “cat” berwarna cerah(oren).
Xo pula adalah “cat” berwarna gelap(hitam/perang).
Maka campuran ketiga-tiga inilah yang menjadikan kucing mempunyai 3 warna.
Maka bagi kucing yang mempunyai 3 warna
atau juga dikenali sebagai “calico” @ “tortoiseshell cats”,
kucing ini mempunyai kedua-dua jenis allel iaitu
XO, Xo yang di-ekspressikan secara serentak.

Untuk kucing mempunyai kedua-dua allel tersebut,
kucing tersebut mestilah mempunyai dua kromosom X.
Dan hanya kucing betina yang ada 2 kromosom X, iaitu XX.
Tapi macam mana pula dengan kucing jantan 3 Warna?
Bagaimana pula dengan 0.03% kucing jantan yang berbulu 3 warna itu?
Datang dari mana?

Okay.Macam ni..

Seperti manusia, kucing juga mengalami satu masalah genetik
yang dipanggil Kleinfelter’s Syndrome.
Klinefelter Syndrome berlaku apabila
kromosom yang menentukan jantina seseorang (atau seseekor),
yang sepatutnya berpasangan, menjadi tiga iaitu lebih satu kromosom X.
Seperti yang diketahui, kromosom jantina lelaki/jantan adalah XY.
Perempuan/betina pula, adalah XX.

Tapi dalam Kleinfelter Syndrome, kromosom jantina yang dimiliki adalah XXY.
Dari segi penampilan luaran, organisma XXY ini adalah lelaki/jantan
(kerana kehadiran kromosom Y),
tetapi adalah mandul (infertile).

Jadi, kucing jantan yang mempunyai 3 warna
(kerana ada 2 kromosom X yang menentukan warna),
pasti mengidap Klinefelter Syndrome dan sebab itu juga, mandul.
tapi macam mana pula jika anda mempunyai kucing jantan, 3 warna, tetapi “gagah perkasa kejantanannya” dan keaktifan yang tidak terkawal?ehehehe...

Maka inilah kejadian tuhan yang sangat-sangat istimewa, iaitu dipanggil Chimera.
Chimera adalah satu fenomena yang sangat-sangat jarang terjadi,
iaitu 2 zigot disenyawakan serentak
malah bergabung menjadi satu embrio
ketika proses pembentukan di dalam uterus si ibu.
Fenomena 2 zigot disenyawakan serentak adalah relatifnya biasa.
Contoh paling mudah, kembar tidak seiras.
Kembar tidak seiras adalah terbentuk sekiranya dua ovum disenyawakan oleh 2 sperma, juga membentuk 2 zigot. Dua zygote ini mungkin mempunyai jantina yang sama ataupun berbeza, ciri-ciri yang sama ataupun berbeza.

Jadi, apa itu chimera?
Bayangkan, 2 zigot kembar tidak seiras ini,
mempunyai jantina yang sama,
bergabung ketika proses tumbesaran dalam uterus
menjadi satu.
Chimera tersangatlah jarang terjadi
hanya 40 kes yang pernah dilaporkan dan direkodkan
sepanjang jangka hayat kehidupan umat manusia.

Begitulah juga dengan kucing chimera.
Asalnya dari 2 zigot yang sama jantina tetapi berlainan warna
kemudiannya bergabung dan dilahirkan menjadi seekor kucing -
jantan sejati tetapi 3 warna. SubhanAllah!

"Dan Dialah yang menjadikan bumi terbentang luas dan menjadikan padanya
gunung-ganang (terdiri kukuh) serta sungai-sungai (yang mengalir) dan
dari tiap-tiap jenis buah-buahan, Dia jadikan padanya pasangan: Dua-dua.
Dia juga melindungi siang dengan malam silih berganti. Sesungguhnya
semuanya itu mengandungi tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang
(mahu) berfikir." [13:3]


Kucing dan Islam!

Seperti yang kita semua ketahui..
Islam itu syumul (lengkap)
hinggakan panduan untuk berinteraksi dengan haiwan pun ada.
Sungguhpun tidak dinyatakan dengan jelas di dalam Al-Quran
tetapi banyak sangat peristiwa-peristiwa di zaman Rasulullah S.A.W mengenai haiwan,
yang menjadi panduan kepada kita. Bukankah baginda itu sebaik-baik manusia terpuji?

Menyayangi haiwan seperti kucing yang jiinak adalah sunnah Rasulullah.
Islam mengajar umatnya untuk mengasihani haiwan.
Kalau kita perhatikan,
negara-negara maju seperti di Eropah atau di sebelah timur (Korea dan Jepun),
keprihatinan terhadap haiwan amat dititikberatkan.
Pusat-pusat pemeliharaan (adoption center),
persatuan-persatuan membela nasib haiwan
dan sebagainya ditubuhkan.

Barat mendakwa
seorang individu bernama Richard Martin
adalah orang pertama di dunia yang membela haiwan
ketika dia menubuhkan Persatuan Anti-Kezaliman Haiwan pada tahun 1824.
Tetapi mereka tidak tahu
lebih lama dari itu, hampir 1500 tahun dahulu,
Rasulullah telah terlebih dahulu mensyariatkan umat Islam untuk berlaku baik terhadap haiwan.

Kisahnya? Seperti di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari, sesungguhnya Rasulullah pernah besabda:

"Seorang pelacur dari Bani Israel diampun dosanya oleh Allah dan dimasuknya ke
syurga kerana ia bersimpati dengan seekor anjing yang kehausan air, lalu
ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya untuk
diberi minum kepada anjing itu."


Subhanallah! Bayangkan alangkah mulianya berbakti kepada haiwan
sehinggakan dosa yang begitu berat pun boleh diampunkan.
Banyak aspek yang boleh dilihat pada hadis ini..antaranya seperti
wanita tersebut adalah pelaku dosa besar, iaitu berzina (pelacuran).
Namun, bukan itu yang diambilkira, sebaliknya keikhlasan wanita tersebut yang bersimpati dengan seekor anjing..yang dimana mengikut sesetengah mazhab mengatakan ia haram disentuh dan tergolong dalam binatang najis mughallazah,
tetapi ia tidak bermaksud kita perlu memandang jijik terhadap binatang tersebut.
Wanita tersebut tetap sudi membantu anjing tersebut.

Selain itu, “ia turun ke dalam telaga dan mengangkut air dengan kasutnya”,
betapa nekad wanita tersebut untuk membantu si anjing yang kehausan.
Jelaslah keikhlasan dan ikhtiar yang dilakukan wanita ini
yang datang dari hati yang suci
itulah yang menjadi sebab kepada pengampunan dosa wanita tersebut.

Dalam sebuah hadis yang lain pula, diriwayatkan oleh Ibnu Umar, Rasulullah pernah bersabda yang bermaksud:

“Seorang wanita masuk Neraka kerana seekor kucing yang diikatnya.
Dia tidak memberinya makan dan tidak membiarkannya makan serangga bumi.”


Satu lagi kisah mengenai haiwan, iaitu kucing.
Seorang wanita yang menzalimi kucing.
Dia mengikat kucing tersebut
malah tidak memberi makan
dan tak bagi pula kucing tersebut cari makanan.
Ini menunjukkan betapa keji dan kerasnya hati wanita ini.
Dan neraka lah tempat tinggal akhirnya.

Peringatan:
Kalau perhatikan kedua-dua hadis ini
kedua-duanya menunjukkan subjek yang sama, iaitu perempuan.
Ini menunjukkan yang wanita mempunyai emosi terhadap haiwan,
sama ada menyayangi, mahupun membenci.
Kerana sayang dan benci itu berasal dari emosi.

Kalau lelaki, mungkin hati 'kering' berbanding wanita.
Tetapi wanita,
emosi boleh menjadi kunci untuk ke syurga mahu pun ke neraka.
Oleh itu, peringatan kepada wanita ~termasuk saya~
jadilah wanita yang pandai mengawal emosi.
Maka kita boleh lihat sendiri,betapa besarnya kelebihan menyayangi haiwan.
Rasulullah tidak menyuruh kita bela haiwan tersebut smpai gemuk beranak pinak dan sebagainya, tetapi cukuplah sekadar mengasihani dan tidak menzalimi mereka.

~~~~~~~~~~some of the stories~~~~~~~~~~

Dalam suatu peristiwa, tatkala seorang sahabat Rasullullah bernama Abdul Rahman bin Sakhr menemui seekor anak kucing yang sedang mengiau kerana kehilangan ibunya, beliau yang dalam perjalanannya menuju Masjid Nabawi, berasa kasihan kepada anak kucing itu, lalu mengambil dan meletaknya dalam baju besar beliau.

Sesampainya di masjid, baginda Rasullullah bertanya Abdul Rahman, apa di dalam bajunya? Ia menjawab anak kucing yang kehilangan ibu, "aku mengambilnya kerana kasihan padanya".
Lalu baginda menggelarkan Abdul Rahman dengan Abu Hurairah (bapa kucing).

Gelaran bapa kucing tidak sedikit pun menjejaskan maruah dan reputasi Abdul Rahman,
malah inilah gelaran yang paling disukai tatkala namanya disebut,
kerana Rasullullah sendiri yang memberi gelaran itu.
Selain itu juga, gelaran Abu Hurairah mengingatkan beliau
kepada suatu amal soleh
yang pernah dilakukannya menerusi pembelaan seekor anak kucing.

~~~~~~~~~~here it goes~~~~~~~~~~

Ini adalah sedikit cerita tentang Muezza (atau Mu'izza, معزة‎), seekor kucing betina kesayangan Nabi Muhammad SAW. Suatu hari Nabi Muhammad terbangun kerana suara azan. Ketika Nabi hendak berpakaian untuk pergi ke masjid, beliau menemukan Muezza sedang tertidur lelap di atas jubah yang akan dipakainya, tepatnya di bahagian lengan. Karena tidak mahu membangunkan Muezza, akhirnya Nabi mengambil gunting untuk memotong jubahnya dan meninggalkan bahagian lengan yang ditiduri Muezza. Kemudian Nabi meninggalkan Muezza tanpa mengganggunya sedikitpun.

Sekembalinya dari solat, Muezza menghampiri Nabi dan menundukkan kepalanya sebagai tanda terima kasih. Sebagai balasannya, Nabi mengusap Muezza sebanyak tiga kali. Kisah lain menyebutkan bahwa ketika Nabi memberikan khotbah di kediamannya, seringkali Nabi membiarkan Muezza dipangkuannya.

Begitulah rasa sayang dan kecintaan Rasullullah terhadap kucing .

~~~~~~~~~~now it is~~~~~~~~~~

Saya bercadang untuk berkunjung ke sini
untuk survey kucing-kucing yang available for adoption
tapi tak tahu bila boleh pergi..huhu

PAWS Animal Welfare Society
Pilmour Estate
Subang Airport Road
47200 Subang
Tel: +60 (0)3 7846 1087
Monday – Friday: 8.30am - 4.30pm
Saturday – Sunday: 9.00am - 4.00pm
http://www.pawsmalaysia.com/

SPCA
Jalan Ayer Kerja Lama,
68000 Ampang Jaya,
Selangor , Malaysia.

Tel : 03-4256 5312 / 03-4253 5179
Open daily, 9am - 4pm.
http://www.spca.org.my/

Tuesday, July 13, 2010

haha..mengarut apa ni?
tahu tak wishlist tu apa?
tahu tak apa..
tak tahu pergi buka kamus cari maksud.hoho

dulu..
semua yang mengenali saya
sedia maklum tentang kegilaan saya
terhadap kenderaan berkelajuan tinggi
~bak kata couple tua romantik di rumah saya itu..
bawa laju macam pelesit..hoho~

dan tentunya
yang terlintas di kepala
bila sudah mampu
ingin miliki RX8
kerana kemampuannya di atas jalan raya
dan kecantikan body nya yang superb..haisss..
tapi..tu hold-on dulu..
terlalu jauh nak diangankan..haha

dan untuk kereta nasional pilihan saya
~lepas ni jangan nak kata saya tak support kereta nasional ye~
tentunya proton Satria
kerana bentuknya yang boleh dikatakan hensem..eceehhh
dan acah-acah muda bergaya..haha
lagi-lagi keluar pula model baru Proton Satria R3 pada tahun 2004
dan akan ada hanya 150 unit di Malaysia..~kalau tak silap lah~
with 1.6-liter engine and power hiking up to 100kw/ 135bhp
plus with 17-inch tires, lowered suspension and they say
with better braking system..biar betul?
so selama ni model Satria sebelum-sebelum ni
tak ok lah?oopsss...no further comment.
so ni lah dia..Satria R3..




ini pula katanya Satria model baru akan datang yang gemilang terbilang
amboi..bagus lah kalau betul kan?
mesti ramai gila rakyat jelata bagi support beli kereta model macam ni
tapi entah bila lah tu?
dan tolong lahhhhhh..harga tu jangan nak 'membunuh' sangat.
kata nak rakyat support..
support lah rakyat balik ,
bagi harga yang berpatutan dan dalam ketegori mampu.
anyhow, we'll just have to wait and see..
here it is..

~kenapa mesti warna kuning?pelik...hoho~

move on..move on..
tapi setelah beberapa ketika..
saya berkeputusan..~semenjak naik Freelander~ ecehhh
ingin memiliki kenderaan SUV.
dan tentu pilihan pertama ialah RAV4..keluaran Toyota
~dulu tak tahu pun RAV4 produk dari Toyota..haih~
dan semestinya nak RAv4 yang model comel lote je..miohoho
2 pintu cukup.sampai waktu beli pula yang 4 pintu..ok tak?ngeee..
ini dia..pilihan kalbu untuk menggantikan Mr.Joe..
~haha..hope so~

nampak nampak nampak?
haha..comel kan..adeii lah...

tengok tengok ..alahaii...
*cair..cair..*
(@.@)


yang ni model lama kot..tapi macam ok juga kan
(^.^)


agak-agak kalau pergi praktikal
then parking ni sebelah kereta bos
dia jeles tak?
baru praktikal dah bawa kereta ni beb..
haha..sah-sah bos tu cakap
"dak ni poyo lebih je..duit mak bapak je pun"
~itu ayat orang cemburu..biasa..hahhaa~


kalau yang 4 pintu macam ni
nampak macam untuk yang berkeluarga
keluar jalan-jalan
ada lelaki ~tukang bawa kereta tu~
sebelah lelaki tu, perempuan..kendong baby..hoho
seat belakang..budak-budak kecil yang tak reti nak duk diam-diam
haha..pemandangan biasa ('*.*')

ok ok..
ni model SUV lain..
saja survey-survey through internet tadi

atas ni keluaran Mazda..
2 pintu juga..
nampak elegent kan..

yang ni sekali pandang macam RAV4
tetapi ini adalah Suzuki Grand Vitara

smart kan..
saya rasa
kalau tak jadi ambil RAV4
ambil Vitara ni pun ok kan...
bentuk pun lebih kurang..
haha..
saya belum lagi go through this SUV specifications
untuk membolehkan dibanding dengan RAV4..
nanti dah betul-betul nak beli
baru tengok specifications dengan teliti kot..haha
(~.~)

tetapi
Mr.Joe..
tetap di hati..
(n.n)

sorry for the late entry.
been busy.
ok.guess what?
sorry to say..
Perlis ~tempat yang saya pergi lah kan~ tak ada apa-apa yang menarik
I mean..
untuk shopping atau nak beli-beli barang bagai nak gila
~keadaan yang boleh dilihat kalau di Pulau Langkawi contohnya~
atau nak tengok sesuatu yang berbeza
tapi..hampa.
yang boleh dilihat ialah
pemandangan sawah yang menghijau cantik ~tak tahu lah sekarang musim apa~
air laut yang sangat dekat di perkampungan yang jual belacan..haha
~sorry..lupa lah pula nama kawasan tu tapi serius laut dekat gila..
kalau tebing tu pecah atau air laut tinggi sikit je lagi memang dah boleh banjir hanyut~
dan...errr..errr...errr
tak tahu dah.
rasanya itu je yang saya rasa menarik perhatian saya ketika di sana
hah..ada lagi!
~but this is from the negative point of view~
iaitu pemandu-pemandu yang memangggg tak sayang nyawa
gila apa ~sorry warga Perlis~
semua bawa kereta,motor dan basikal
memanggg bahaya..
main selamber mereka je nak lintas jalan
atau nak masuk lane orang without signal
atau nak langgar lampu isyarat
atau bawa kenderaan tu lembssss ya amat
~dah boleh serupa jalan kaki lagi laju~
tension tau tak..
dah lah Freelander tu jenis kereta
yang kalau bawa 160 km/j pun rasa macam 40km/j je
jadi sangat menguji kesabaran dan asyik rasa bersalah je
~bersalah sebab tak lalu highway..miohoho~
ya lah..ingatkan
nak balik nak lalu jalan dalam
sebab masa datang Perlis dah lalu highway
dan bosan..tak ada apa yang boleh dilihat..
ngupanya..haha..rupanya..sama je
lagi sengal je rasanya..
balik tu saya yang drive
sampai dah lepas Kedah
lepas tu
give up dah.
suruh ayah pula drive
saya duduk belakang
then lama-lama terus titow
bangun sekejap..tengok-tengok kiri kanan-bosan-titow balik..haha

kemudian terjaga..
ayah berhenti di perhentian Tapah
untuk solat dan beli buah
~memang kami suka makan buah~
tapi mak saya bagi saya buah kedondong
macam pelik..sebab dah lama tak makan buah tu
tapi tak apa..balun je.

teruskan perjalanan..
ibu yang drive
sampai dekat area Jejantas Sungai Buloh
ayah pula take-over drive
ingat nak makan di situ
tapi ramai sangat orang
banyak bas dan parking kereta juga penuh
kelihatan seperti ramai yang melancong
dan buat rombongan..
apa..tengah waktu cuti ke apa..
ke aku je yang tak sedar
sekarang musim orang berjalan-jalan
seperti esok tidak kerja
dan sangat bahagia menghabiskan waktu terluang?
~entah apa aku merepek ni..abaikan~ (-.-")

last-last
tahan perut sampai Andalas,Klang
makan di Nasi Beriyani King
saya makan hash browns dan roti bakar
tiada mood untuk makan nasi
seterusnya pulang ke rumah
angkat-angkat barang
layan-layan Bunny demok
kemas-kemas bilik
tukar-tukar baju dan segala
terus bumm..

itu lah perjalanan pulang kami anak beranak
kosong kan
maksud saya macam tak ada apa-apa yang seronok untuk dikongsi
dan buat pertama kalinya
kami berjalan tetapi tak tangkap gambar apa-apa pun
ada juga lah video sikit-sikit
kalau berkesempatan saya upload..haha..
tetapi bagi saya
dapat luangkan masa dengan kedua couple tua yang romantik macam bukan tua itu
~ibu dan ayah ler~
sangat bahagia..
seronok je..ehe.
~love both of you..so much~ (n.n)

esoknya..pagi-pagi pergi kerja
~tak pagi sangat lah..dah dekat pukul 8 am..dah lambat gila weyyy~
jadi membuat keputusan tanpa berfikir panjang
kali ini lalu highway KESAS
tidak seperti biasa lalu jalan Dengkil
kerana sudah bajet masa semua tidak cukup
tidak mahu terlambat sampai di TM
jadi
dari KESAS masuk jalan Puchong
dan ke Cyberjaya
ikut GPS juga
takut-takut silap jalan
naya je..
sampai dalam lebih kurang 45 minit je
agak pantas di situ..
tetapi Mr.Joe ada pecut juga lah kat highway sampai 120km/j
jadi..
di situ lah saya ..
meneruskan hari seperti selalunya.

Terima kasih pada anda yang sangat sabar
kerana sanggup habiskan masa membaca entri ini sampai habis.
*terharu* (^.O)