Friday, December 31, 2010

WANITA: Siapa yang paling kamu cintai di dunia ini?
LELAKI: Kamu!!!
WANITA: Menurut kamu, saya ini siapa?
LELAKI: (Berfikir sejenak, lalu menatap WANITA dengan pasti) Kamu, tulang
rusukku.


Kerana Allah melihat bahawa Adam kesepian. Saat Adam sedang lena tidur,
Allah mengambil rusuk Adam dan menciptakan Hawa. Semua LELAKI mencari tulang
rusuknya yang hilang dan saat menemukan WANITA untuknya, dia tidak lagi
merasakan sakit di hatinya...


Setelah berkahwin, pasangan itu mengalami masa yang indah dan manis untuk
sementara. Setelah itu, pasangan muda ini mulai tenggelam dalam kesibukan
masing-masing dan kelelahan hidup yang ada. Hidup mereka menjadi
membosankan. Kenyataan hidup yang kejam membuat mereka mulai menyisihkan impian dan
cinta satu sama lain. Mereka mulai bertengkar dan pertengkaran itu mulai
menjadi semakin panas.


Pada suatu hari pada akhir sebuah pertengkaran WANITA
lari keluar rumah. Saat tiba di seberang jalan, dia berteriak "Kamu tidak
cintakan saya lagi!!!". LELAKI sangat membenci ketidakdewasaan WANITA dan secara spontan juga berteriak "Saya menyesali perkahwinan ini! Kamu ternyata bukan tulang rusukku!!!" Tiba-tiba WANITA terdiam, dan berdiri kaku untuk beberapa saat. Tergamam.

LELAKI menyesali akan apa yang sudah dia lafazkan, tetapi seperti air yang telah tertumpah tidak mungkin untuk diceduk kembali. Dengan berlinang airmata, WANITA kembali ke rumah dan mengambil barang-barangnya, bertekad untuk berpisah. "Kalau saya bukan tulang rusukmu, biarkan saya pergi. Biarkan kita berpisah dan mencari pasangan sejati masing-masing".

Lima tahun berlalu. LELAKI masih belum lagi berkahwin, tetapi berusaha mencari khabar akan kehidupan WANITA. WANITA pernah ke luar negeri tetapi sudah kembali. Dia pernah berkahwin dengan seorang asing dan bercerai. LELAKI agak kecewa bila mengetahui WANITA tidak menunggu, sepertinya.

Dan di tengah malam yang sunyi, dia meminum kopinya dan merasakan sakit di
hatinya. Tetapi LELAKI tidak sanggup mengakui bahawa dia merindukan WANITA.

Suatu hari, mereka akhirnya bertemu kembali. Di airport, tempat di mana
banyak terjadi pertemuan dan perpisahan, mereka dipisahkan hanya oleh sebuah
dinding pembatas.

LELAKI: Apa khabar?
WANITA: Baik... Kamu sudah menemui tulang rusukmu yang hilang?
LELAKI: Belum.
WANITA: Saya akan terbang ke New York dengan penerbangan berikut. Saya akan kembali 2 minggu lagi. Telefon saya kalau kamu berkesempatan. Kamu tahu nombor telefon saya bukan ?Tidak ada yang berubah.

WANITA tersenyum manis, berlalu di hujung lafaz "Selamat tinggal.."

Satu minggu kemudian, LELAKI menerima khabar WANITA adalah salah seorang korban menara WTC. Malam itu, sekali lagi, LELAKI meneguk kopinya dan kembali merasakan sakit dihatinya. Akhirnya dia sedar bahwa sakit itu adalah kerana WANITA, tulang rusuknya sendiri yang telah dengan bodohnya dia patahkan.


*Kita menempiaskan 99% kemarahan walau kepada orang yang paling kita cintai.
Dan akibatnya adalah penyesalan. Seringkali penyesalan itu datang dikemudiannya,
akibatnya setelah kita menyedari kesalahan kita, semua sudah terlambat...Kerana itu, jagalah dan sayangilah orang yang dicintai dengan sepenuh hati..

Sebelum mengucapkan sesuatu berfikirlah dahulu, apakah kata-kata yang kau ucapkan akan menyakiti orang yang dicintai? Kira merasakan akan menyakitinya, sebaiknya jangan pernah dilafazkan. Kerana semakin besar risiko untuk kehilangan orang yang dicintai. Jadi berfikirlah, apakah kata-kata yang akan dilafazkan sebanding dengan akibat yang akan diterima?? *

Monday, December 27, 2010

nasi lemak

ye..sekarang di tempat kerja
waktu lunch ok.
so tak mengelat.haha
sungguh berdedikasi

pagi tadi sampai awal
dalam 8.50am turun di KTM Kuala Lumpur
then pergi ambil pas kat kaunter tu
then terus gi gerai buah
untuk beli buah
dan juga kuih
dan juga nasi lemak kecil.
namakan ia nasilemak kecil kerana saiznya yang kecil
dan..err..harga dia..tak tahu pula
sebab bayar semua sekali dengan buah & kuih,
kuih ada lima biji..er..biji ke..betul ke?ke panggil ketul?hoho
buah pula 1 paket biasa, buah jambu batu.
dalam rm4.++..dekat rm5 juga lah..ehe

ok.
then naik atas.
makan kuih sikit
sambil online Harian Metro dan Kosmo
ye..saya suka baca surat khabar tu
sebab berita dalam tu dah macam majalah
haha

kemudian sambung kerja
sampai lah dah masuk waktu lunch
disebabkan dah semua orang keluar
tinggal daku sahaja
maka dengan pantasnya
membawa nasi lemak tadi tu
yang saiz kecil tu dengan harapan tak rasa bersalah makan nasi lemak
ke pantry..
yeayy..tak ada orang
so boleh makan dengan tenang
tanpa perlu risau untuk mengunyah sambil bercakap
heh (>.<) dan sekarang tak sampai setengah jam dah start mengantuk

pelik..nasi lemak tu kecil je tapi kenapa macam mengantuk sangat arh?
kau ingat lemak tak banyak la kalau saiz kecil pun..hoho

nak hilangkan mengantuk punya pasal
so cari info kenapa mengantuk selepas makan nasi

Punca mengantuk selepas makan nasi:

1. L-Tryptophan........
adalah asam amino yang menjadi bahan dasar terbentuknya niacin, vitamin B. Niacin sendiri akan dipakai untuk membuat serotonin, zat penghantar sinyal di otak yang dapat menimbulkan perasaan nyaman dan menyebabkan kita jatuh tertidur. Makanan yang kaya karbohidrat seperti nasi, akan merangsang pankreas untuk memproduksi insulin, yang akan menyimpan makanan dalam tubuh. Beberapa asam amino lain yang tadinya terkandung di dalam darah bersama-sama dengan L-Tryptophan, akan masuk ke dalam sel otot. Akibatnya, akan terjadi peningkatan pada konsentrasi relatif L-Tryptophan dalam darah dan serotonin yang terbentuk membuat kita mengantuk.

2. proses pencernaan makanan.......
Tubuh akan mengirimkan darah ke sistem pencernaan karena proses pencernaan memerlukan tenaga yang banyak apalagi kalau makanan yang perlu dicerna mengandungi banyak lemak. Tenaga yang diperlukan juga akan semakin bertambah besar seiring dengan semakin banyaknya makanan yang kita ambil. Pada saat ini, sistem saraf juga menyumbangkan sebahagian stok darahnya dan ini menyebablan sistem saraf akan mengalami kekurangan oksigen untuk sementara. Ini punca kita terasa mengantuk.

Rasa mengantuk yang datang selepas makan nasi, biasanya disebut sebagai reaksi food coma. Banyak punca terjadinya food coma. Sebagai gambaran, tubuh kita diibaratkan sebuah mesin pengolah yang berfungsi untuk menyerap sari makanan. Kalau makanan yang kita ambil dalam kuantiti yang cukup besar, ini bermakna tubuh kita akan bekerja lebih keras. Akibatnya, tubuh akan terasa lelah dan mengantuk. Nasi termasuk karbohidrat dengan index glicemic tinggi, dimana memaksa pankreas untuk menghasilkan hormon insulin dalam jumlah yang sangat banyak untuk mencerna karbohidrat jenis ini dan oleh itu sangat memerlukan banyak tenaga sehingga menyebabkan sel-sel tubuh kita keletihan.

Dr. Allan Spreen, seorang ahli nutrisi dari Amerika, memberitahu bahawa waktu makan harus mengikut rentak tubuh. Dari hasil penelitian diketahui bahawa serangan food coma sering terjadi pada jam-jam berikut:

  • pukul 10.00 iaitu 2 jam setelah sarapan
  • pukul 14.00 iaitu 2 jam setelah makan siang
  • pukul 16.00 iaitu 4 atau 5 jam sebelum makan malam

OK.GOT TO GO NOW. tata (^.^)

Sunday, December 26, 2010

hanya pinjaman

belajar melepaskan apa yang bukan milik kita

kerana sememangnya semua adalah pinjaman dari Yang Maha Esa
nyawa kita
hidup kita
setiap detik yang kita ada
orang-orang yang kita kasihi semua
itu hanya pinjaman
yang satu hari nanti
akan kita pulangkan..

ke syurga

‎"Aku... InGInKan diRImu.. jadi yang halal BuaTku.. agar DapAt Aku menjaGamu, daPat MendidIKmU, Dapat membimbingmu Ke Jalan yANg diRedhAiNya.. mENjadi imammu, MenjAdi penyeJuk hatImu, meNJaDi kekasih hatimu dunia akhiraT, mEmIMpinmU ke SYUrgaNyA..."


~amin amin ya rabbal alamin..bertuah siapa yang dapat menambat hati sang lelaki yang berjiwa pemimpin...memimpin di dunia dan juga di akhirat..~

siapa yang akan memimpin ku ke syurga kelak?
yang akan menjaga ku dari dimamah api neraka
yang akan membahagia kan ku walaupun ada bidadari di sisi nya
cinta yang di bawa hingga ke syurga..adakah ia ada tercipta untuk ku?

Saturday, December 25, 2010

Blanket III

There she is..
walking down the beach
with her fine white dress
the dress she ever wanted..

She take time to ease her mind
release the sorrow she keep inside
while waiting for the prince charming
to arrive..

P****w came
he grab her just to surprise her
with a lovely kiss to show his feeling
and his sorry for his doing..

She smiled
then they hold hands together
walking down by the beach
like nothing can come between them
but they were wrong..

P****w's friends came by
drag him to follow them to go somewhere else
one of them said to him
"hey..let's have some fun, we got plans for us to enjoy this evening"
P****w hesitated..he would want to but how about Blanket?
"I couldn't just leave her alone" said P****w in his heart
then they said to Blanket
"we need him..can we borrow him for a while? you'll be fine by yourself right?"
"but..I..", P****w couldn't finish his words, he looked at Blanket
Blanket just ..silence.
they add "it's not like you cannot meet him later..
give him chances with his friend will ya?"
Blanket start to feel sad in her heart..futhermore when they said,
"don't be like a queen-control freak..
please understand he need his friends and freedom too"
she looked at P****w and his friends then
she nodd and agreed..letting P****w go with them.

P****w smiled and follow his friends,
going someplace else without Blanket.
there she all alone, again.
But now, she don't exactly know what's in her heart.
is it sorrow?
is it sadness?
is it the pain?
is it the numb
by the broken pieces of her heart?

She stared at the sea
as far as the eyes can see
try to feel the peaceful
and calm herself down..

Decided to go back to her hotel room
she walk down the path to her hotel
suddenly there's chaos inside the hotel
a man with a gun took a girl as his hostage
and everyone else are force to keep silence and stay still.

Blanket don't know what exactly happen here
she called the police and ask them to come a.s.a.p.
little she knew that behind her there's a guy
pointed a gun towards her
when he knew that she have made a call to the police
and now they don't have much time left.

The guy grab her hands
and force her to follow him.
He said if she try to do something
he won't hesitated to blow her head off with the gun.
Blanket was shocked..she's traped.
she can't do anything to save herself now..
"P****w..where are you..i need you.." she pray.

The guy show Blanket to his friend,
the one who have the girl as his hostage.
He told him that police are on their way here
so they need to finish this soon before they get cought.

~to be continued~



agak-agak la
bila aku dah tak ada nanti
ada orang rindu aku tak?
siapa ek?

first (pada pandangan aku la)
mesti parent aku kan
especially my mom
sebab bila aku dah tak ada
dah tak ada lagi driver dia
tukang celoteh dengan dia masa masak kat dapur
yang cium pipi dia pagi-pagi bangun dari tidur
haha..aku rasa aku yang akan rindu saat tu lebih dari dia..


second (pada pandangan aku juga)
my bestfriends a.k.a kawan rapat
erm..si Pinat
sebab dari dulu sampai sekarang
masalah kami berdua
selalu lebih kurang je related nya
kalau aku kena A, dia kena B
kalau aku kena B,dia pula kena A..
haha..mungkin la kot dia nak rindu aku.
erm..si Afiq
sebab dari dulu
dia selalu ada waktu aku betul-betul
jadi 'ugly duckling'..haha
menangis sebab frust dengan boyfriend
atau frust dengan diri sendiri
atau sunyi bila seorang diri je..
haha..mungkin la dia nak rindu aku
itu pun kalau girlfriend dia tak penuh dalam otak dia
ada la juga ruang dia nak fikir/rindu aku kan..hoho
erm..si Sarah
sebab dari dulu
kalau perangai gila-gila
memang masuk sangat aku dengan dia
gelak tak hengat dunia punya..wawawa
even masing-masing sibuk sangat sekali pun
bila ada peluang, hang-out juga
walaupun masing-masing sibuk
lagi-lagi dengan yang tercinta ..ahakz
haha...itu pun kalau la dia rindu aku kan
erm..si Hazirah
sebab dulu
ada orang kata muka kami hampir serupa
macam kembar la kata
cuma beza dia comel lagi dari aku
ciss..aku cemburu..haha
tapi, dia la banyak tegur/ingatkan aku
bila agak-agak aku ni dah nak buang tebiat
nak memberontak ke apa kan
mengamuk ke
tapi dia nye mengarut pun boleh tahan gak kadang-kadang
bantai gelak tak hengat juga..
haha..kalau la dia rasa boleh rindu aku

setakat ni nama mereka yang aku terlintas
kawan-kawan lain banyak nak sebut
tapi macam malu je kalau sebenarnya
tak ada seorang pun akan rindu aku
bila aku dah tak ada nanti..hoho
berkenaan nama-nama yang di atas tu
aku bajet je sebab-sebab mereka akan rindu aku
tapi entah betul entah tak
wallahualam...tunggu aku dah tak ada la kot baru boleh tahu..kan.

third (sememangnya pandangan aku sendiri je)
yang tercinta kenapa tak mengaku boyfirend je.*shy*
tupun kalau dia rindu
agak-agak dia rindu tak?
lagi-lagi bila aku dah tak ada
dan dia mungkin sudah ada pengganti
adakah dia masih akan rindu aku
atau terus lupa
ye lah..dah bahagia dengan orang lain
buat apa nak rindu pada orang yang dah tak ada di dunia
tak best nya jadi macam tu
haha..tapi bila aku dah tak ada
aku dah tak boleh nak cemburu
sebab dah aku yang tak ada kan
bukan hak aku lagi
bukan dalam kemampuan aku lagi
kalau aku jadi hantu sekali pun
aku tak boleh cemburu
dan harap dia akan tetap sayang aku
rindu aku
atau tak cinta orang lain
sebab tentu dia ingin teman
ingin kahidupan berkeluarga
ingin zuriat yang nyata
itu hakikat yang harus aku terima..kan.

fourth (pandangan sendiri lagi)
si Bunny
ahaha..nak pula si gendut tomey tu rindu aku
dah asyik-asyik aku je buli dia
agaknya dia pun lagi suka aku tak ada
rileks je dia nak lepak-lepak manja dalam rumah
lagi-lagi bila ibu dan ayah manjakan dia
ye lah..tu je seekor kucing kat rumah
dah macam anak tunggal pula
ciss..mengalahkan aku kadang-kadang manjanya
haha..kalau dia faham erti rindu tu apa.

bila aku dah tak ada
ada tak orang akan doakan kesejahteraan aku di 'sana'?
ada tak yang akan rindu aku?
ada tak yang tetap sayang aku..cinta aku?
ada tak?agak-agak nya?

Wednesday, December 22, 2010

esok kerja laaa

ahahha..

sekarang ni duk rileks rileks lagi dalam bilik
balik kerja tadi mengadap laptop
then keluar fetch my mum
then balik mengadap laptop lagi
perasan tak tak ada ayat "mandi" di antara ayat-ayat tadi?
ahahah..sebab saya sememangnya belum mandi lagi..
ahahaha...
tapi tak busuk okayyyy!!
nak tenangkan dan rehatkan diri
kumpul tenaga
sebab seperti biasa
balik kerja berdiri 1 jam dalam tren KTM
jadi nak kumpul tenaga untuk berdiri di dalam bilik air
mandi selama 1/2 jam..
tentu anda tertanya-tanya kenapa la lama sangat masa untuk mandi?
ini kerana saya ingin mencuci rambut
jadi lebihan masa adalah untuk membelek rambut ku itu
ahh..padahal kau nak main air je lebih
*selamat kat rumah tak ada bath tub kalau tak memang 1 jam juga lepak dalam bilik air*

tanpa disedari
rileks punya rileks
lepak punya lepak
masa berlalu begitu pantas
dan badan terasa begitu selesa menghabiskan waktu
seperti esok tidak kerja
pada hakikatnya esok kerja
ya cik Umi
esok kerja laaaaaa
iskkk..sila sedar diri sekarang,dah boleh gi mandi

ok.ok
harus masuk tidur awal
kerana azam untuk bangun awal
dan naik tren awal untuk esok
dengan harapan tak perlu berdiri 1 jam ke tempat kerja
ok.babai.

Tuesday, December 21, 2010

Kasih ku kini pasti
Tiada resah dan gelisah
Hilang dari satu keraguan
Indahnya kedamaian ku rasa
Yang bermain di jiwa
Merindui dirimu oh kasih

Demi janji yang bersatu
Dalam mimpi dan fantasi
Kasih dan sayangku penuh erti
Bayangan rindu sering berseri
Tidakkan lari
Walaupun masa yang berganti

Kini bebas
Pergi dari minda ini
Realiti
Merahnya di kasih suci
Kini bebas
Hilang dari rasa
Yang sering resah kerana cinta
Tiap masa

Sempurna daku merasa
Tika hadir segalanya
Kasih yang ku simpan tidak luntur
Kerdipan sinar cinta darimu
Akhirnya pasti
Di mahligai indah yang bersatu

Bahagia hidupku kini
Sempurna jua
Tiada lagi keraguan
Bebas...

~lagu Kini Bebas by Camelia & Anuar Zain~

Bila nak bebas ni?
Bila nak kahwin ni?
ooppssss... (>.<)

Monday, December 20, 2010

Sebenarnya kan ramai yang tak tahu tentang datang bulan
terutaman lelaki sebab diorang tak pernah kena
yang perempuan pula selalu banyak persoalan
walaupun perkara ni seharusnya lebih arif
kerana kita mengalaminya setiap bulan
dan harus ambil tahu dan ambil berat
serta kena rajin mencari info
untuk kepentingan diri sendiri.

ok.ok.enough membebel macam doktor ahh perasan
dulu pernah buat entry tentang datang bulan ni
atau lebih senang dikenali dengan Haid
atau Period
atau . . . . ~cari sendiri..ngeng~
tapi yang ni info untuk yang datang bulan 2 kali sebulan

First of all,
datang bulan atau Haid ni terjadi disebabkan pendarahan daripada faraj. Ia adalah perkara normal yang berlaku pada tubuh gadis yang mencapai akil baligh dan ia akan berhenti apabila seseorang itu mencecah lingkungan usia 50 tahun atau apabila pengovuman tidak berlaku (monopous) ~if I'm not mistaken~

Proses ini berlaku setiap bulan kerana ovari akan mengeluarkan telur. Proses mengeluarkan telur itu dikenali sebagai pengovuman. Pada waktu pengovuman, perubahan hormon berlaku bagi menyediakan rahim untuk kehamilan akan tetapi jika pengovuman berlaku tetapi telur yang dilepaskan tidak disenyawakan maka lapisan di dinding rahim akan gugur melalui faraj yang dikenali sebagai haid.

Sesetengah gadis atau wanita akan menghadapi kejang perut atau lebih dikenali sebagai senggugut, di bawah abdomen ketika haid bermula. Ini akan menyebabkan aktiviti seharian mereka terganggu kerana kesakitan yang dialami oleh wanita sebelum atau menjelang haid ialah sindrom sebelum haid/ Premenstrual Sysndrom (PMS). PMS berlaku akibat hormon progesteron yang dirembeskan selepas berlakunya ovulasi, Ia merujuk kepada simptom fizikal dan emosi. Antara simptomnya adalah keletihan, kekejangan abdomen dan sakit kepala serta masalah kembung perut disamping ketidakstabilan emosi, keresahan dan kemurungan .

Bagi mereka yang mengalami simptom senggugut/PMS, mereka perlu menghindari:

  • meminum air yang tinggi kandungan kafein seperti kopi.
  • makanan yang mengandungi gula terproses seperti coklat, gula-gula dan air berkarbonat kerana boleh meningkatkan kekejangan pada abdomen dan rahim selepas beberapa jam dimakan.
  • makanan yang mempunyai kandungan garam yang tinggi kerana akan mengakibatkan pengumpulan air di dalam tubuh badan dan mengundang ketidakselesaan.
  • makanan yang mengandungi lemak seperti daging merah dan aiskrim kerana ia menyebabkan salur darah mengecut dan mengundang kesakitan pada bahagian abdomen.

Tetapi amat lah digalakkan sekiranya:

  • sajian yang berbijirin penuh untuk mengelakkan rasa letih dan tidak bermaya.
  • sayur-sayuran dan buah-buahan
  • makanan yang mengandungi asid lemak omega 3 seperti ikan dan makanan yang mengandungi vitamin B kompleks .

Itu sedikit sebanyak info yang dapat daripada internet dan surat khabar.Jadi kepada kaum Hawa tu, mari lah sama-sama kita jaga diri dan 'kilang' kita..ahakz (^.~)

Friday, December 17, 2010

Blanket II

After few days
a lot of minutes and hours
pass by her
P****w come
to say that it is not his intention
to hurt her
because he is hurt too
and he can't live without her
he realized that
whatever happen
they still need each other
and believe they can make it through this
together.
He said
"Please Blanket..don't go away"
she replied
"I'm not going anywhere..I'm just dying"
he then said
"Ya..please don't go away..don't die"
she shut in silence.


~to be continued~

lagi dan lagi

banyak hal jadi
banyak dugaan lagi
jadi lagi dan lagi..

hari ini aku puasa lagi
woot woot..kau ingat kau boleh kurus la

kerja makin bertambah lagi
lagi dan lagi
tanpa henti
tak apa aku suka begini
sebab nanti ada duit gaji
woot woot..sila sedar diri sudah dewasa

hari hari ada hal lagi
mungkin perkara yang sama berulang ulang lagi
tapi
dah tak boleh nak sedih sedih lagi
biar la apa nak jadi
semuanya ketentuan Ilahi
janji
kita tak membunuh diri..
woot woot (@.@)
walaupun apa yang akan datang
biar ia datang
lagi dan lagi..
HAKUNA MATATA
~Lion King~
roaarrrrrrr !!!
(>.<)

Blanket


Once upon a time
there was a lil girl
named Blanket
she is
full of love
honest
truthful
loyal
fun
childish
and everything you can hope on..

the one she loved
called P****w
given so much by her..
her attention
her love
her heart
her hope
but little did Blanket know
that he is not like what she's expected.
On one fine day,
he breaks her heart
knock her down by his mean and harsh words
shock her feeling
without any regret
without any mercy
he did that
just to make sure
he get his revenge
for what Blanket have done
to him
suddenly Blanket become a worst girl in his eyes
while for the truth
from Blanket's eyes
he have a heart for better girl
for another life
for another hope
for another time being
and in all that pictures
Blanket was not included
only God knows
why on earth that happen to her..

poor poor Blanket
she is sinking
she is dissapointed
even P****w knows
by his actions
by his doing
Blanket is hurt deeply
more than what she have been through all this while
but still there's nothing can be done now..

while she breathing hard to keep alive
she's pretending to be .. just okay
in front of the people
in front of any living creatures
in front of the world
smiling like always
and manage to get some strength
to say it out loud that
"I'm fine"
but when she is all by herself
kept lock in her own space
there she is

did you see ?
her tears
and there a person
behind her
who knew she was hurt badly by him
would just look at her
with an empty glance
without any regret
without any feelings
proud to be a cold-hearted person..
then there's the questions
where is the love?
where is forever?
where is everything that you promise to her?
the one you gave your words to?
where is it?
the moment was just filled with silence..
*just like this ..*
P/S to P****w:
You are free
from the last beat of her heart
and
"thanks P****w
for being the reason.."



~to be continued~

Thursday, December 16, 2010

Hari ni hari Khamis kan
Tau tak hari ni berapa haribulan?
Ya,hari ni 16 Disember
pandaiiinyerrr..haha
I mean dalam kalendar Islam.
lupa la tu an.
hari ni 10 Muharram.
dan sebaiknya hari ni dilakukan Puasa Sunat.

Semalam dah puasa.
lepas tu tak ada mood nak makan
jadi balik rumah,fetch my mum balik kerja
then mandi, minum air mineral tak sampai separuh gelas
lepas tu terus baring dan lelap mata.
My mum dah masak , my dad dah ketuk pintu bilik suruh makan
but I said makan time sahur nanti
*nak amik hati je sebenarnya, ikut kan macam tak nak bangun*
but then pukul 3 lebih pagi tu
perut gastrik teruk
badan rasa mcam nenek yang usia 88 tahun
nak gerak pun terketar-ketar
jadi nak tak nak bangun juga
menghala ke dapur
amik pinggan
amik nasi
amik lauk
amik air teh cina
minum air teh cina skit
then terus makan
sorang-sorang
eh,tak gak
si Bunny ada, cian dia kena tidur luar
selalu tidur dalam bilik my parent
at least ada teman..huahua.

By the way, terus makan
ngam-ngam rasa dah cukup makan
stop
angkat pinggan
cuci pinggan
gosok gigi
then cari baju untuk pergi kerja
then baring
then lelap jap
bangun jap
lelap jap
bangun jap
*emosi tengah tak stabil terfikir hal gaduh siang tadi*

Pukul 6 suku bangun
seperti rutin biasa sebelum pergi kerja.
Siap, salam ayah
keluar rumah
pergi KTM Klang
tunggu tren berdiri
ya..berdiri
kerana tempat duduk menunggu
untuk koc wanita dipenuhi lelaki
Ya..You read it right. LELAKI.
tak faham bahasa
atau buta huruf
atau buta warna
sebab dah terang-terang kain rentang luas terbentang
tulis Tempat Menunggu Koc Wanita
siap ada warna pink di situ.

Tak apa.
masih ada kudrat
jadi berdiri dengan kukuhnya
sambil dengar lagu using MP4 peneman setia.

Masuk tren
dengan harapan dapat duduk
sebab dah rasa mcam pagi ni
dah tak mampu nak berdiri
selama 1 jam on the way long to KL
harapan hancur
semua tempat duduk penuh
siap ada yang buat-buat tidur
supaya tak rasa bersalah
jika ada yang lebih memerlukan tempat duduk itu.
tak apa
aku pasrah T.T

Seperti biasa
semakin kehadapan perjalanan
semakin sesak manusia di dalam tren *hipotesis*
ya..sememangnya sesak gila
himpit menghimpit..aduii
I choose Ladies Coach as usuall
supaya tak perlu nak bergesel
terlanggar bahu dan badan dengan lelaki
tetapi
anda perlu tahu
ladies ni kadang kala
lebih ganas dari lelaki
dah tau tren penuh
boleh lagi tolak sekuatnya
orang yang baru nak masuk
gila hape
dan selalunya yang aku perhatikan
mereka yang melakukan perbuatan itu
semuanya berbadan gedang
bersaiz besar
dan gagah perkasa
serta kekuatan seperti badak yang ada tanduk
atau gajah yang tak cukup tempat
ok.ok. itu satu metafora sahaja
tak kutuk
lebih pada puji dan kagum kerana
mereka punya kudrat yang kuat
mungkin kerana hasil daripada
selalu tolak-menolak orang lain di pagi hari (-.-")

Aku terhimpit.
siyes nyer terhimpit.
sebelah ada girl saiz badan lebih kurang aku
jadi kami berdua tukar-tukar posisi badan
sesama sendiri untuk lebih selesa
memandangkan kami diapit lebih kurang
6 gajah tak berhati perut..ooppss..6 wanita bersaiz besar
yang tanpa segan silu lagi menghimpit bila nampak kami ubah-ubah posisi
orang nak ubah posisi bagi ada ruang nak bernafas ke apa
pantang nampak ada ruang terus nak himpit
aduyaii..
dugaan puasa tul..

Dah dekat setengah jam macam tu
hampir dengan stesen Subang jaya
dah mula rasa kurang oksigen
mata dah berpinau
hitam putih je nampak muka orang lain
lagi pulak ramai orang masuk
lagi himpit gila gila nyer
yang mampu dilakukan
doa dalm hati je
mintak McD..eh minta oksigen
haha..minta oksigen..*puasa..puasa*
disebabkan dah tak mampu nak buat apa
nak bergerak pun tak boleh
so nak tak nak
terpaksa tebalkan muka
tundukkan kepala
pejam mata
rasanya ada tersandar kepala kat badan orang lain
tapi bila rasa mampu nak gerak
dan toleh kepala semua
supaya tak pitam/collapse
terus ubah posisi bila ada ruang-ruang sikit
haa..buat macam tu lah sampai stesen KL Sentral
ramai orang keluar
lebih kurang 80% kot yang turun kat stesen ni

perghhh...
baru dapat oksigen
ingat nak terus duduk/mencangkung
tapi disebabkan dah nak sampai stesen KL
jadi hanya menundukkan badan
stabilkan diri
dengan oksigen
dah rasa ok ckit
kebetulan tren dah sampai stesen KL
terus keluar
woaaa..
udara
oksigen
seterusnya
menghala ke tempat kerja..

Itu lah alkisahnya
for the first time
dalam hidup aku yang tough ni *ehem*
nak pitam/pengsan
dalam tren
dan yang lebih sadis
tak ada siapa pun kisah
lagi kena himpit dengan si saiz besar
rasanya muka time tu mesti dah pucat gila
sebab masa cuba basahkan bibir kering pun
dapat rasa bibir kering gila dan sejuk
macam darah tak mengalir
tengok cermin pun memang nampak
fine.tak kisah pun
kalau tak tolong ke apa
tapi at least bagi lah ruang an
ke nak tunggu
ada yang mati kekurangan oksigen
baru nak jadi prihatin dan take notes..wuawua

Dugaannnnn ('~.~')

Wednesday, December 15, 2010




Bila cinta kini tak lagi bermakna
Yang ku rasa kini hanyalah nestapa
Ditinggalkan cinta masa lalu
Dulu kau tawarkan manisnya janjimu
Yang ku sambut itu dengan segenap hatiku
Bila engkau pergi tinggal kan ku



Hilangnya cintamu
Menusuk hatiku
Hinggaku memilih
Cinta yang fana
Perginya dirimu
Merobek jantungku
Hinggaku terjatuh
Dalam harapan

Ku sebut namamu
Di setiap doaku
Ku kan setia di mana tempatmu
Yang ku dapat hanyalah bayangmu

Tuesday, December 14, 2010

cemburu lagi


ok.ok
memang semua orang ada perasaan cemburu kan
tapi orang macam aku ni
cemburu tu tanda aku kisah
tanda aku ambil tahu tentang seseorang itu
tanda aku defensive untuk tak nak ada risiko
atau tak nak get hurt
terutama dalam hubungan yang ada commitment
dan macam-macam lagi.

cara aku cemburu memang pelik
kadang kadang tu nampak macam tak perlu nak dicemburu pun
tapi aku tetap cemburu
sebab aku boleh nampak
apa yang orang tak nampak
atau tak sampai akal lagi nak berfikir tahap tu
~tahap berjaga-jaga lebih ni..haha~

cemburu juga boleh jadi signal untuk orang yang mengenali aku
untuk lebih bersedia
sama ada bersedia untuk dengar pertanyaan tanpa henti macam polis
atau kemarahan yang sukar dibendung
atau aku akan buat derk langsung.
paling bahaya bila aku buat derk
sebab kemungkinan untuk aku membalas dendam
atau membalas cemburu agak tinggi
atau dah tak ada hati nak kisah.
so beware
sama ada
YOU ada buat salah
atau terlebih sosial tak sedar diri dan dunia
atau mungkir janji sendiri
atau melanggar syarat yang ditetapkan
atau berperangai agak keji/menyakitkan hati
atau..apa apa yang boleh menimbulkan isu
~YOU know me~

yaa..I admit..now tengah cemburu lagi.
yeayyy!! *sarcasm*
(o.0)

kahwin


Nabi S.A.W pernah bersabda :
"Apabila seseorang hamba berkahwin maka telah sempurnalah setengah agamanya. Kini hendaklah ia bertakwa kepada Allah pada setengah yang baki"

Dan Ibnu Abbas r.a telah berkata :
"Tiada yang akan menghalang seseorang dari berkahwin kecuali lemah syahwat ataupun sifat durjana".



Kahwin buka pintu rezeki

Ok.baca dah?
.rasa nak kahwin.
(>.<)

been busy

ya..I've been busy.not only me.the other half too..my girls too..my parent too..
most likely everyone..

woaaa...gila arh.kerja tanpa mengira waktu ~for some 'that' people~ haha. maaf kalau terasa. biasa lah, working for money cause money is needed.Lain lah kalau kau anak orang kaya an duduk senang lenang kat rumah an parent bagi beribu tiap bulan an as duit belanja memang heaven la an..an..an..haha

sekarang tengah break lunch, disebabkan niat untuk ganti puasa ~tapi lupa nak sahur~ jadi dengan gigih tahan lapar sementara orang-orang di ofis rancak bercerita tentang makanan..walaoo.. (@.@)

sebenarnya selama ni pun tak banyak makan, tapi since niat puasa dah terlafaz dugaan datang tanpa diundang apabila dan-dan je rasa lapar tu aktif, rimau dalam perut bangun, mengaum kuat sampai orang lain dengar dan tegur "lapar ek..".."ye, saya" (-.-")

jadi, konon-konon nak alihkan perhatian diri sendiri terhadap keterujaan makanan tanpa henti maka usaha menyibukkan diri buat kerja *seperti pekerja yang sungguh berdedikasi sampai waktu lunch pun buat kerja juga dengan harapan bos perasan* namun tidak lah begitu berdedikasi apabila telah beralih menulis entry blog ini..haha


ok..lebih kurang begini kalau tak puasa.
(best kalau sesumpah/chameleon yang kat atas kepala tu..haha)

Monday, December 13, 2010


ok.bayangkan saya yang menguap sebegitu rupa.fine.that baby look so cute though.me?baby umur 22 tahun?haha..dengan mata seiras kucing *orang yang cakap, bukan saya,siyes.* Oleh itu, mesti nampak cute juga kan.*nah baldi ,kalau rasa nak muntah*

By the way, sepatutnya kan ada entry tentang keluar bersama-sama my girls hari sabtu tu. Balik kerja terus rushing ok. Semangat setiakawan yang tinggi..bersungguh sungguh nak cepat sampai destinasi iaitu KTM Klang. Dah la tak dapat attend majlis Elina, kawan masa sekolah rendah yang kahwin hari tu, jadi plan untuk together-gether harus lah jadi juga. Kisah tentang itu akan dihapdet kemudian. Kerana sudah mengantuk sesangat ni dengan letih yang tak akan hilang selagi tidak merehatkan badan dengan tidur secukupnya.

hopefully pagi sok tak macam ni..haha

nak tau tak apa fact of life yang manusia paling susah nak terima

dan juga susah nak tolak hakikatnya?
iaitu
kebenaran.
kebenaran memang menyakitkan.

you know..
kebenaran..
the truth..

kenapa susah nak terima?
sebab selalunya kebenaran itu
tak seperti yang kita harapkan.
kenapa susah nak tolak?
sebab selalunya kebenaran itu
sesuatu yang padu, jitu, tepat dan realistik.

sama la macam contoh.
bila bercinta.
si lelaki janji segalanya.
si gadis pula ye-ye percaya.
tapi sampai satu masa
si lelaki tanpa rasa bersalah
mungkir janji.siap bagi sebab mengarut kenapa dia mungkir janji
semata-mata tak nak nampak dia sememangnya salah.
itu lah kebenarannya.
si gadis tentu kecewa.
tapi tak kan nak tipu diri sendiri
kata si lelaki tak tipu dia..tak mungkir janji
padahal terang-terang dah dapat tau.
sakit kan.
memang menyakitkan.
sebab
kebenaran tak seperti yang kita harapkan.

contoh lain.
kita rapat dengan adik beradik.
dan nama pun adik beradik
kongsi segala rahsia
alih-alih
rahsia kita parent dapat tau
lepas tu apa lagi kena bambu.
kebenaran menyakitkan
bila kita dapat tau
orang yang kita percaya
tikam dari belakang
tambah pula darah daging sendiri
perghhh..kebenaran.
menyakitkan.

contoh lain lagi.
dah kahwin.
janji si suami tak akan curang
atau ada perempuan a.k.a BIATCH lain
tapi..ada juga.
tanya tak mengaku.
si isteri siasat, dapat tau kebenaran.
menyakitkan.
sangat menyakitkan

sighhh.. (-.-")
apa nak jadi la dunia ni
perasan tak makin banyak ketidakadilan?
yang tinggal hanya
kebenaran yang menyakitkan.
kalau ada keadilan
mungkin
kebenaran tidak akan menjadi sesuatu yang menyakitkan
malah
menjadi sesuatu yang kita nanti-nantikan..

wallahualam..

Sunday, December 12, 2010

what will you do

if
the one that you loved
never felt the same you do to him?
what will you do
when
you knew
that he will never there forever?

what will you do
if
you thought all of this while
she/he is your bestfriend
the one you can count on
but later on you find out
that they are not what you expected?
what will you do
when
you knew that the trust you had
will never be the same again?

what will you do
if
you just be yourself
and still they make a fun of you
eventhough saying that they need you?
what will you do
when
you knew once you decide to walk away
you will never come back to them
eventhough they promise everything?

what will you do
if
you respect everyone sincerely
cares for them and sacrifice yourself
and what you got is
they took you for granted.
what will you do
when
you realized
there's no more goodness inside everyone
makes you tend to lock yourself up
and wanted to stay away...

what will you do
if
you wanna change it
but you just couldn't.
what will you do
when
you wanna reach it
but you just..fail.

what will you do
if
you've done everything
but nothing's changed?
what will you do
when
the time is up
and it's time for you to surrender?

what will you do?

(You can run, you can hide
But you can't escape my love)

Here's how it goes, you and me, up and down at this time
We'll get right, where to fight
Cause love is something you can't shape
When it breaks
All it takes is some trying

If you feel like leaving
I'm not gonna make you stay
Soon you'll be finding
You can run, you can hide
But you can't escape my love
You can run, you can hide
But you can't escape my love

So if you go
You should know
It's hard to just forget the past so fast
It was good, it was bad but it was real
And that's all you get in the end of the matter

Here's how it goes
All it takes is some trying
You can run, you can hide
But you can't escape my love

Some things we don't talk about
Rather do without
And just hold the smile
Falling in and out of love
Ashamed and proud of
Together all the while

You can never say never
While we don't know when
But time and time again
Younger now than we were before

Don't let me go
Don't let me go
Don't let me go
[x2]

Picture, you're the queen of everything
As far as the eye can see
Under your command
I will be your guardian
When all is crumbling
To steady your hand

You can never say never
While we don't know when
Time, time, time again
Younger now than we were before

Don't let me go
Don't let me go
Don't let me go
[x2]

We're pulling apart and coming together again and again
We're growing apart but we pull it together, pull it together, together again

Don't let me go
Don't let me go
Don't let me go
[x4]


Thursday, December 9, 2010

no title

no specific title
head aching
heart breaking
is it worth hurting?
damn..what can I do..
face it..eat it..

*hentak kepala kat dinding*

Wednesday, December 8, 2010

dear

Dear my brain,
I'm sorry for overload u with thoughts of him.

Dear my pillow,
I'm sorry for the wet caused by my tears.

Dear my heart,
I'm sorry for all the hurt and damages.

Dear my love,
I'm sorry if we just not meant to be..

Saturday, December 4, 2010

some people ask

why with the tears?
why do girl always with the tears?
can't you just sort it out
whatever in your heart...
whatever you wanna say..
whatever that happen to you..
why can't you just
express it with the words,
words that people could know
exactly what happen
and understand better
rather than your tears.
is it too difficult
to use the words?

ya..it is
it is difficult
when words can't be sort
to express what's inside your heart
girl's heart especially.
you can call us SELFISH
by only thinking that
we are only concern with ourselves
but you might forgotten
that the trigger for the tears
is you.
how you treat us.
how you put commitment towards us.
how you love us.
how you appreciate us.
how you neglecting us.
how you keep blaming us.
and anyhow,
still you keep asking us
why with the tears?

the answer is simple
tears are words the heart can't say..
~xoxo~

Boy: I broke up with her.


His Best Friend: What happened?

Boy: She’s just too much for me.

His Best Friend: What makes you say that? What did she do wrong?

Boy: Well, for one.. She only cared about her appearance. Always had to look good, always took forever to get dressed! So insecure..

His Best Friend: So, you broke her heart because she wanted to keep your eyes locked on her? She wanted you to see that you have the prettiest girl under your sleeve and not think otherwise? I see..

Boy: Oh.. Well.. She’d often call me or text me asking where I am, who I’m with, telling me not to smoke, not to drink. She’s so clingy!

His Best Friend: So, you broke her heart because she cares about your well being? Because she cares about you a lot? And her greatest fear is losing you. I see..

Boy: But.. Uhh.. Well, she’d always cry when I say something slightly mean. She can’t handle anything. She’s a crybaby!

His Best Friend: So, you broke her heart because she has feelings? And because she just wanted to hear you say you love her? I see..

Boy: I.. Well! You know, she’d get jealous easily. I could barely talk to other girls! She’s so annoying! I had to hide it from her so she wouldn’t bitch about it.

His Best Friend: So, you broke her heart because she just wanted you to commit to her? She thought you were faithful, but you lied so she could find out later and hurt even more? She just wanted the guy she loves the most to love only her. I see..

Boy: Well, she..

His Best Friend: You broke up with her because she’s good for you? She just wanted the best for you? She’s broken now because you were selfish. Are you proud?

Boy: I broke her heart.. Because I couldn’t see what was happening.. What happened to me?

His Best Friend: You lost the girl that loved you like no one else could. You see? You didn’t want her when all she ever wanted was you. THAT’S what happened.
_________________________________________________________________
Think about it, when she’s too much for you.. She just wants the best for you. Because to her YOU’RE the best. If you don’t like something, talk to her about it. You mean so much to her. Don’t just give up. Don’t just leave because you want the easy way out.

Tuesday, November 30, 2010

these days

I have these days
where I just want to lock myself up
alone in my room .. in my space
and lay down upon my bed
not talking to anyone
not seeing anyone.
Sometimes it felt like
I don't want
people to know
what's going on
inside my head
because it is hard enough
that not everyone understands
what I've been through anyways....

Sunday, November 28, 2010

saya macam ...


saya macam

budak umur 4 tahun
susah nak faham keadaan
semua tak kena
itu tak betul
ini tak betul
mati lah macam ni..

saya macam

yang mereka kata
itu ini
komplen sana sini
ada je yang tak puas hati

saya macam..
dah nak give up dah
terpulang lah nak kata apa..

Why on earth I can't stop crying
thinking about him
do I miss him so much?
yes I am..
do I afraid of him?
I don't know..I just don't know what to do

Please heart..
stop crying
please tears..
don't come out
and run through my cheek
please girl
behave and be strong..
please love
understand me..

Oh my goodness
I just can't stop crying
is it because I'm in my period?
or is it because
I just
miss him
I just
remember what he said to me
I just
don't know what to do..

Please heart
control yourself
don't let me be like this
don't let me look like this
I am ugly when crying
I am worse when sobbing
I am lost when in tears..


Please heart
kept it deep down
Please heart
bare it always
Please heart
don't do this to me
Please heart
I know you stronger than this
Please heart
I know you miss him
Please heart
just..please..stop crying..

T.T
~if tears could make us pretty
I'd be the prettiest girl alive~

Saturday, November 27, 2010

we

We hide to be found ..We walk away to see who will follow .. We cry to see who will wipe away our tears .. We let our hearts get broken to see who will fix them..



Wednesday, November 24, 2010

Ini beberapa alasan yang mendorong wanita/perempuan melakukan pembohongan.Tak kisah lah bohong sunat ke bohong tak sunat.Jadi kepada para lelaki..please ALERT!!


1. Balas dendam
Sekiranya kamu berani mengkhianati cintanya, dia juga akan berani membalasnya. Bahkan, dia lebih hebat daripada kamu. Walaupun tindakannya itu telah diketahui, mungkin dia sengaja melakukan sedemikian. Ramai wanita mempunyai cara tersendiri saat menghadapi situasi pembohongan yang dilakukan kekasihnya. Malah, dia juga berani melakukannya dengan secara tersembunyi, tanpa pengetahuan kamu.

2. Urutan kasih
Wanita sememangnya menginginkan dirinya dicintai dan dihargai. Apatah lagi, mengharapkan sebuah percintaan yang tiada titik noktahnya. Lebih-lebih lagi daripada insan tersayang. Mereka ingin menjadi wanita pertama di dalam hidup kamu dan bukannya, berada di tangga kedua atau berikutnya. Sekali kamu menduakan cintanya, dia akan berkali-kali mengkhianati hidup kamu.

3. Kekerasan
Kini, ramai wanita semakin sedar tentang pentingnya penghargaan yang patut diterimanya. Salah satunya ialah bersikap tegas ketika pasangannya melakukan kekerasan (umumnya secara fizikal) kepadanya. Mungkin pada awalnya dia akan cuba bertahan, tetapi apabila kamu kembali mengulangi tindakan tersebut, mereka akan meninggalkan kamu tanpa sebaris nota. Mereka yakin, masih ramai lelaki di luar sana yang dapat menghargai dirinya yang jauh lebih baik daripada kamu.

4. Hambar
Wanita begitu gemar hal-hal yang remeh atau kecil. Misalnya, hari ulang tahunnya, hari jadi kamu berdua atau hal-hal istimewa lainnya. Hati-hati bila kamu menganggap semua ini sebagai hal yang remeh. Apatah lagi apabila selama ini, si dia yang selalu mengurus hal yang melibatkan pengorbanan demi kekasihnya. Sekiranya, kamu tidak pernah sesekali menghargai apa yang dia lakukan untuk kamu dan mengabaikan hal-hal yang dianggapnya penting, bersiap sedialah menghadapi pertengkaran yang hebat.

5. Seks
Meskipun kamu tidak memberikan perhatian yang sepenuhnya terhadap si dia, ketidakpuasan dalam urusan seks mampu memberi kesan yang mendalam terhadap perhubungan. Ingat, akibat kurangnya layanan seks, ia akan mendatangkan kesan bahaya dalam perkahwinan. Oleh itu, segeralah mencari jalan penyelesaiannya.

6. Cadangan
Saat putus cinta, biasanya kaum wanita lebih cepat 'menderita' ketika menghadapi hari-hari mendatang sebelum mampu bangkit semula untuk hidup gembira.
Ini kerana, sewaktu dia mendapat petunjuk bahawa perhubungan itu tidak dapat dipertahankan lagi, mungkin dia akan mencari pengganti kamu. Jadi, sekiranya kamu benar-benar mencintainya, perbaikilah hubungan kamu dengannya segera.

7. Jejaka bermasalah
Maksudnya, terdapat banyak perkara di sekeliling kamu yang membuatkan pasangan merasakan kamu tidak diperlukan lagi. Sebabnya, selain menjalani hubungan cinta yang sudah tentunya tidak lepas daripada kekangan masalah, kamu juga harus menangani karakter kekasih yang semakin berani. Ingat, dia bersikap sedemikian disebabkan kamu yang memulakannya dahulu.

8. Hubungan tiada kesudahan
Kebiasaannya, saat menjalani hubungan dengan pasangan, wanita menginginkan adanya hubungan yang penuh komitmen, iaitu hubungan yang diakhiri dengan keputusan membanggakan. Apabila sudah lama menjalin hubungan cinta, tetapi tiada keputusan untuk ke jinjang pelamin, wanita akan berfikir bahawa kamu tidak lagi menginginkan dia dalam hidupnya. Jadi, buat apa menunggu kamu dengan lebih lama?

9. Bosan
Hal ini muncul disebabkan dia terperangkap dalam rutin hariannya sama ada kerja rumah mahupun hubungan yang dijalinkan itu begitu membosankan.
Baginya, jika kamu tidak memberinya perhatian yang diharapkan dan waktu kamu pula lebih banyak dihabiskan untuk urusan lain, biasanya wanita akan mencari jalan penyelesaiannya yang tersendiri. Perlu diingatkan bahawa wanita gemarkan suatu kejutan dan selalu ingin dirinya lebih istimewa.

10. Hubungan tidak diduga
Pada awalnya, dia berasa terlalu selesa saat menjalin hubungan dengan kamu. Tetapi ternyata, dia tidak menikmati kehangatan bersama dan terasa begitu terikat dengan kamu. Tidak hairanlah apabila kamu masih cuba membawanya ke sana dan ke sini, dia mula bersikap dingin kerana sudah menyerahkan seluruh perasaannya kepada insan lain.


Okay..from my point of view..segala apa yang dinyatakan di atas memang ada betulnya..
jadi...faham-faham sendiri lah cara nak menjaga wanita/perempuan anda ye.
harap maklum..kerana wanita bila setia, dia akan terus setia dan memberi kepercayaan serta mampu membuat kamu mempercayainya namun apabila kamu melukakan dia, bersedia lah menerima balasan perbuatan kamu ye para jejaka/lelaki sekalian..
sekadar berkongsi...
renung-renungkan..
selamat beramal..
(>.<)

ok ok..

aku admit.
mood kahwin~wedding~kenduri
apa bagai semua
dah meresap dalam diri sekarang
haha..

membaca blog-blog milik bakal pengantin/B2B
tahniah diucapkan
kepada yang bakal melangsungkan perkahwinan
sama ada dalam minggu ini
bulan ini
atau yang akan datang
tahniah sesangat kerana berjaya mencapai impian
dan mengikut sunnah nabi

saya cemburu pada anda semua
haha..bukan cemburu gila ye
cemburu kerana waktu saya tak tahu pula bila sampainya
nak nak kena tunggu en bf hantar 'tanda'
mungkin merisik terus tunang
atau tunang terus nikah
tak pasti
tapi apa-apa pun
saya terima
janji
en bf sayang dan jaga saya
haha..gedik.

memula baca blog mereka ni
rasa macam pelik pun ada
perlu ke nak mahal mahal
perlu ke nak grand grand sangat
perlu ke nak risau itu ini
dan macam macam lagi
~itu sewaktu mood kahwin tak meresap lagi~
tapi bila dah baca
sambil berangan how's my wedding will be
terus faham
ececeehhhh...
memang sebagai perempuan
nak semua perfect kan
lagi lagi kata sekali seumur hidup kan
so
mesti nak buat yang best best
yang paling unique
yang paling cantik
yang segala macam lah..

akibatnya
haa...terus
rasa nak kahwin tahun ni juga
tak pun tahun depan
kalau boleh nak secepat mungkin
padahal tak sedar diri
dah sedia ke duitnya
dah sedia ke dirinya
dah sedia ke pihak lelakinya
dah sedia ke keluarga sendiri ni
dah sedia ke semua semua yang perlu
haha
entah pape entah an..
tak pe..tak pe
pelan pelan kayuh...
ada jodoh ada lah
insyaallah
ada rezeki untuk niat baik
mendirikan masjid
menghalalkan hubungan
harapnya
tak la lama nak tunggu
tak sabar sabar ni
nak jadi superwomen
pikul tanggungjawab sebagai
isteri dan mak yang power
haha..
(^.^)

Tuesday, November 23, 2010

Sinusitis

Today,I would like to talk about:

Sinusitis: A Common Problem
Sinusitis affects millions of people each year, making it one of the most common health problem in the world. It is more prevalent than arthritis and hypertension and has a greater impact on quality of life than diabetes or congestive heart failure. Symptoms may significantly affect people physically, functionally and emotionally.

What is Sinusitis anyway?
Sinusitis is an inflammation of the sinus lining most commonly caused by bacterial, viral and/or microbial infections, as well as structural issues such as blockage of the sinus opening. if the opening is closed, normal mucus drainage may not occur. This condition may lead to infection and inflammation of the sinuses.

Symptoms:
Common symptoms include the following:
  • Facial pain, pressure, congestion or fullness
  • Fatigue
  • Headache
  • Loss if the sense of smell
  • Nasal obstruction or blockage
  • Discharge of discolored mucus from the nose
  • Discolored post-nasal drainage
What are the Sinuses?
Sinuses are air-filled pockets in the areas surrounding the nose. There are four types of sinuses on either side of the face.




Each sinus has an opening through which mucus drains. Mucus drainage is a normal process that keeps that sinus healthy.

*Sinus area close-up*

Types of Sinusitis
Sinusitis is usually preceded by a cold, allergy attack or irritation from environmental pollutants. Often, the resulting symptoms, such as nasal pressure and congestion run their course in a few days. If symptoms persist, a bacterial infection or acute sinusitis may develop. If the condition occurs frequently or lasts 3 months or more, it may be chronic sinusitis.

Chronic Sinusitis treatment
The most frequently used treatments for chronic sinusitis are medical therapies and/or conventional sinus surgery. Medical therapy treatment offers a choice between sprays, antibiotics, steroids and others, while conventional surgical devices an the novel Balloon Sinuplasty system of devices. Talk to your doctor about which treatment option is right for you.


Balloon Sinuplasty System:
A Novel, Catheter-Based Device Option.
Balloon Sinuplasty devices represent a new technology in the opening of blocked sinuses and in many cases without tissues or bone removal. The FDA-cleared Relieva Balloon Sinuplasty products are used by qualified Ear, Nose and Throat (ENT) physicians.

Steps in Using the Balloon Sinuplasty Technology

From left~step 1:
Using the Balloon Sinuplasty system, your physician gently places a Sinus Guide Catheter and a flexible Sinus Guidewire through the nostrils to access the target sinus. Then a Sinus Balloon Catheter is advanced over the Sinus Guidewire.

The middle~step 2:
The sinus Balloon Catheter is positioned across the blocked sinus opening and gently inflated.

The last~step 3:
The Balloon Sinuplasty system is removed, leaving an open sinus passageaway and restoring normal sinus drainage and function.


Balloon Sinnuplasty Technology Benefits:

  • Safe and effective
While use of any surgical instrument involves some risk, clinical studies have shown the Balloon Sinuplasty system to be safe and effective in relieving symptoms of sinusitis.
  • Minimally invasive
The technology uses small, soft devices that are introduced through the nostrils. These devices gently open blocked sinus openings.
  • Reduced bleeding
In many cases, no tissue or bone is removed during surgery using this technology, there may be reduced bleeding. As a result, the need for uncomfortable nasal packing may also be eliminated.
  • Fast recovery time
While recovery time varies with each patient, many people can return to normal activity within 24 hours.
  • Does not limit treatment options
The Balloon Sinuplasty technology is an endoscopic tool and may be used with other medical therapies or surgical techniques. It does not limit future treatment options if you have progressive disease.

tentang aku

Aku ibarat kucing yang punya sayap
bukan boleh dipaksa untuk duduk diam dan senyap
ingin terbang bebas terokai semua yang ada di langit dan di bumi
merantau di darat tanpa henti
menggunakan kaki
reti pulang sendiri jika dihargai
tak perlu dikurung
kerana tak mahu jadi seperti katak di bawah tempurung
memberontak untuk tegakkan hak
seperti manusia dewasa yang layak
tentukan hidup bersama yang tercinta
kecapi impian dan gembira
untuk rasa kebahagiaan itu selama-lamanya
walau apa pun yang datang
menguji seperti berlawan di medan perang
tetap tak putus asa
selagi ditemani cinta dan Yang Maha Esa..
~truly, Umi~
xoxo

Monday, November 22, 2010

jenguk sekejap

ahaha..
sudah sekian lama tidak menjengah ke sini
sudah berhabuk ditinggalkan begitu saja
hasrat hati nak tulis entri banyak banyak
tentang itu ini itu
tetapi masa dan keadaan tak mengizinkan.

insyaallah..
ada kelapangan
dan isu
atau gossip
tak pun cerita cerita
nanti blog ini akan di-update.

terima kasih kerana sudi membaca..ahakz ;D

Saturday, November 13, 2010

me

i'm 'dying'..

Wednesday, November 10, 2010

Ada kisah ni
tentang kasih abang dan adik perempuan nya
*bukan kisah aku eyh*
agak tersentuh
sebab aku juga punya abang
seorang itu je la abang ku
ngeee..

yang sengal itu dia
yang perangai gila-gila memang dia
yang suka sakat orang tentu dia
yang suka buat derk juga dia
yang suka buat adik dia hangin pun dia
yang buat adik dia rindu dia
yang buat adik dia nak manja dengan dia
yang buat adik dia nak perhatian dia
yang layan adik dia macam puteri
(^.^)

yang macam-macam semua dia
yang macam tak sayang tapi sayang
yang macam tak ingat tapi ingat
yang macam 'tough' tapi sensitif
yang macam..macam tu lah..
haha...
apa-apa pun..
saya sayang abang saya
*shy*


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Aku ada abg..Dah lama berpisah..Tapi aku selalu utus surat kat die yg kat kampong..Satu pon x berbalas..
2 Tahun lepas..Aku menikah tanpa izin abang..Sebab puas aku cari tapi x jumpa dia..Sepanjang perkahwinan aku..Aku x tenang..
Cuti sekolah yang lepas..Aku ajak suami aku balik kampong..Aku nak bersihkan rumah pusaka makl dan ayah.. Semasa membersih rumah using tu..Aku tersapu surat yang aku kirimkanpada abangku 2 tahun yang lalu..Sebelum aku menikah…suratnya macam ni..

“Khas buat abangku,
Abg, ko ingat lagi x..
Mak ngan ayah meninggal mase aku Darjah 5..ko plak Tingkatan 5.., Masa tu diorang eksiden sebab nak beli kek befday aku sebab aku baling semua perhiasan kat umah kite, sampai mak terpaksa pegi beli ngan ayah..Tapi aku hairan mase tu, ada satu bekas kaca yg aku pecahkan..tbe2 banyak air keluar..Tapi ko cepat2 lap lantai umah kite..Tapi aku x amik kisah pon sal hal tu..

Sebelum pegi, diorang cium kita berdua. Diorang cakap

“ Abg, ko jaga adik. Jangan bagi nangis. Kalo mak dah xde, ko jangan tinggal die. Ingat sket mak ngan ayah ko ni..Jangan sesekali biar die sorang-sorang “

Ko ingat x..

Sebelum diorang pegi beli kek, ko balik dari sekolah, ko belikan aku pengikat rambut warna biru, sebab ko ske warna biru kan..Tapi aku campak kat longkang belakang umah kite, Sebab aku suke warna pink. Lepas kejadian tu..ko x penah ucap bufday kat aku lagi..Sampai sekarang..

Abg, ko ingat x..

Kita hidup 2 orang je lepas tu, ko x sekolah lagi..Ko pegi mana pon aku xtau..Tapi malam malam baru ko balik dan xpernah cakap ngan aku, Ingat tak, aku masak untuk ko, Tapi ko xmakan pon..Last2 pagi esok aku nampak ayam2 yg makan.Ko x penah ucap terima kasih kat aku.

Abg, ko ingat x..

Pernah sekali aku mintak duit nak pegi sekolah, Tapi time tu ko tengah tido..Aku amik Dua riggit dalam poket jeans ko..Masa balik sekolah, ko lempang aku sampai mulut aku darah. Tapi ko x pujuk aku balik pon..Tapi keesokannya,nasib baik luka tu dah elok..

Abg, ko ingat x..

Semasa umur aku 18 tahun..ko hantar aku kat Kuala Lumpur, umah Pak Long..ko cakap ko ada hal..Tapi sampai sekarang ko x datang amik aku..Berpuluh surat aku titipkan bersama airmata aku pada kau..Kenapa tiada sebarang balasan..Kenapa abg??

Sekarang umur aku dah mencecah 26 tahun, dan umur ko dah pon 32 tahun, aku sudah pon disunting orang..Ketika hajat untuk menikah aku sampaikan surat lagi pada engkau..Kenapa kau diam je? Kenapa ko x cakap apa2? Aku perlu izinmu sebagai wali aku..
Abg,
Jika kau dapat surat ni..Katakanlah pada aku..Ada apa sebenarnya yg sedang berlaku..
Salam sayang,

Adik.”


Aku mula terasa yg teringin nak selongkar rumah pusaka ni…Yelah.. Nak balik jarang sangat..
Masa aku buka balik almari aku yang buruk yang dah kena makan anai2..Tibe ada satu kotak besar jatuh and banyak kotak2 kecik serta sampul2 surat..
Dan tiba2 aku terpandang satu surat yang cantik sangat…dan aku buka…


“Assalamualaikum..
Kehadapan adikku yang jauh di mata ..
Maafkan abg kerana tidak membalas satu pon surat yang engkau kirimkan..Kerana aku tidak berdaya sayang..
Aku masih ingat detik kemalangan mak dan ayah kita..Iye, kau pecahkan perhiasan rumah..Tahukah kau salah satu perhiasan di situ adalah hadiah untukmu?? Mesti kau tidak perasan..Yang pecah itu adalah sebuah balang ikan emas yg telah aku, ayah dan mak belikan untuk kau..Tahukah kau ayah masih berhutang dengan apek yg jual ikan tu di pekan..

Adikku sayang..
Aku tau kau tak suka warna biru..Tapi aku beli pengikat rambut itu untuk kau..Supaya kau akan ingatkan aku sentiasa bila kau pakai pengikat rambut itu..Walaupon kau dah campakkan pengikat rambaut tu..Aku dah ambil balik, dan basuh..dan telah aku letakkan dalam sebuah kotak kecil di rumah kita..Nanti kau ambil ya..

Adikku sayang..
Jangan lah kau bersedih kerana aku sudah tidak ucapkan lagi tanggal hari jadi mu..Kau pon sudah lupa ya..Pada tarikh itulah kedua orang tua kita meninggal..Aku tak sanggup melihat tangisan engkau bila aku ucapkannya..Aku harap kau mengerti..

Adikku sayang..
Tahukah kau kenapa aku hanya balik bila malam saja..Kerana aku bekerja di pekan..Mengangkat guni2 untuk letak dalam lori..Untuk menyara engkau..Untuk membeli buku sekolah engkau, makan kau, baju-baju engkau dan semua persiapan kau..Kerana masa itu,..Kau sangat terkenal dengan kecantikan kau, Ramai yg memuji..Aku harus sediakan perhiasan untuk kau..Supaya kau tidak rasa malu..Aku tidak pulang siang hari kerana aku takut jika engkau dicerca kerana abangmu yg kelihatan seperti pengemis ini..

Adikku sayang,
siapa cakap yg aku tidak menjamah masakan kau..Aku akan makan masakan itu sebelum subuh..Sebab aku perlukan tenaga untuk siang hari, dan aku makan semasa engkau tidur..Supaya jari-jarimu tidak tercedera dan kasar semasa basuh pinggan dan matamu tidak bengkak kerana menemani aku makan..

Adikku sayang,
aku malu untuk ucapkan terima kasih..Kerana engkau banyak berkorban untukku..Kau menyediakan makanku dan segalanya..Adakah ucapan itu cukup untuk membayar semuanya?? Jika aku ucapkan terima kasih..Biarlah aku ucapkan di akhir hayatku..Kerana terima kasihku untukmu adalah ntuk semua yg kau lakukan semasa hidupku..

Adikku sayang,
Maafkan aku kerana aku memukulmu..Tahukah kau mencuri dan mengambil barang tanpa kebenaran adalah berdosa? Aku tidak sanggup untuk mengherdik kau lalu aku putuskan untuk memberi pengajaran yg akan kau ingat sampai bila-bila..Betulkan..selepas kejadian itu..Kau sudah tidak mengambil barang orang lain sesuka hati kan?? Itu tandanya perbuatanku tidak sia sia kerana aku dapat mendidikmu..Dan tahukah kau aku berhempas pulas menyapu minyak dibibirmu pada malam itu ketika kau tidur?Aku keluar mencari pucuk jambu batu dan menggilingnya sehingga batu lesung itu turut menggiling tangan aku..Sakit yang amat sangat..Tapi aku tetap teruskan dan Alhamdulillah..aku Berjaya mencuci kesan minyak dan ubat itu sebelum kau bangun..Aku tidak mau bengkak itu mencacatkan wajahmu yang cantik itu..

Adikku sayang..
Maafkan aku kerana terpaksa memisahkan kau dari aku, sebenarnya..aku menghantar kau kerana aku jatuh sakit ketika itu..Mungkin kerana ketika aku bekerja kontrak di tempat pembinaan menyebabkan aku sangat terdedah pada debu dan simen..Aku terjatuh semasa kerja dan dikejarkan ke hospital..Doktor mengesahkan aku menghidapi barah peparu dimana badan ku tidak berupaya untuk memikul barang yg berat, serta pernafasan aku sudah tak selancar dulu..Patutlah aku selalu batuk batuk, sesak nafas dan pandanganku yg makin kabur..Aku terpaksa dirawat dihospital walaupon doktor menjangkakan aku xkan bertahan lama..

Sayangku..
Aku titipkan surat ni di rumah pusaka, ketika ini aku di hospital..Jika suatu hari nanti engkau pulang ke rumah kita..Bacalah semua surat2 dan bukalah semua hadiah yg aku belikan setiap tahun lebih kurang 9 tahun dahulu..Dan maafkan aku jika tidak dapat sediakan hadiah untukmu pada tahun ini..

Adikku sayang..

Mungkin tika kau membaca surat ini..Aku sudah pon tiada..Jangan kau bersedih..Di sini ada beberapa perkara yang ingin aku katakan..

Untuk menyapu rumah kita ketika aku pulang dengan pakaian dan kotor serta debu, TERIMA KASIH.
Untuk mengelap setiap barang yg aku sentuh supaya sentiasa bersih dan tiada kuman, TERIMA KASIH.
Untuk membasuh pakaianku yg busuk dengan peluh ku, TERIMA KASIH.
Untuk melemparkan senyuman dan salaman ketika aku pulang dr kerja, TERIMA KASIH.
Untuk memasak lauk kegemaranku yg kau sangka aku tidak suka, TERIMA KASIH.
Untuk mengingatiku dan menulis surat yg tidak bisa aku balas, TERIMA KASIH.
Untuk menjadi adik yang sangat aku sayangi, TERIMA KASIH.
Untuk segalanya yang kita tempuhi, suka mahupon duka, TERIMA KASIH.

Adikku sayang..
sekiranya engkau disunting seseorang..Biarkan pakcik kita menjadi walimu..Kerana aku mungkin sudah tiada..
Bahagiakanlah dirimu..Kerana itu yg aku mahukan..Jagalah suamimu dan jangan kau ingkarinya..
Salam sayang sedalam-dalamnya,
Abang.”

Di rumah pusaka itu..Aku termenung bersama jernihan airmata yg mengalir..Lantas..Aku buka satu persatu hadiah yang dikatakan..
Semuanya berwarna pink..Dan semuanya di tulis nama aku dengan tulisan yg sangat indah..Ya Allah…Aku meraung sambil menatap hadiah itu..
Ya Allah..dimanakah dapat ku cari insan semulia abangku…

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Tuesday, November 9, 2010


haha..tajuk di atas tiada unsur-unsur 18sx
atau unsur-unsur seram
cuma nak menceritakan
tentang saya
yang sebenarnya
sudah lama ingin membersihkan kembali blog ini
kerana sudah berhabuk dibiarkan sepi tanpa entri
tetapi
memandangkan sudah mengantuk
kerana perut sudah sangat kenyang
*dengan set ayam spicy McD large+ McFlurry Oreo*
kemudian melepakkan diri di atas katil
sambil ber'online
menggunakan Maxis broadband yang dipinjam dari Tuan Ayah
kerana Celcom broadband saya sudah ditangguh perkhidmatannya
gara-gara Tuan Ayah lupa nak membayar bil bulanan.
nak nak pula wireless Streamyx di rumah sengaja dibiarkan potong
dengan alasan Celcom broadband sudah ada
jadi wireless Streamyx dianggap seperti tidak diperlukan
padahal ia lah nyawa sebenar connection internet tanpa henti
kerana Celcom broadband kadang kala menjadi sangat teruk
dan connection sangat lambat mengalahkan siput mahu pun beruk
tapi, apa boleh buat
saya pasrah.
terus tanpa malu meminjam broadband Tuan Ayah
serta tanpa segan silu jua meminjam sehingga kini tak dipulangkan lagi..ngee
~acah acah innocent~
tapi bila dah ade broadband ni
internet ok
mengantuk pula
nak nak pula
bila hujan waktu malam
macam sekarang ni
perghhhh...
terusssss..
mesti ingat tempat tidur
bila dah 'landing'
mesti dah selesa
bila dah selesa
rasa nak tidur..
dan tanpa disedari...zzzzzz
*entri lebih bermakna esok-esok ye*
ehe


~sian korang..mesti tertanya-tanya
kenapa lah baca blog ni on the first place kan..haha sorry~

Friday, November 5, 2010

..the tears..
from the one u called Angel..

over it?


video

"Over It"

I'm over your lies,
and I'm over your games.
I'm over you asking me,
when you know I'm not okay.
You call me at night,
and I pick up the phone.
And though you've been telling me,
I know you're not alone.
oh..

That's why
(your eyes)
I'm over it
(your smile)
I'm over it
(realize)
I'm over it
I'm over it
I'm over..

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..

I'm over your hands,
and I'm over your mouth.
Trying to drag me down,
and fill me with self-doubt.
oh..

That's why,
(your words)
I'm over it
(so sure)
I'm over it
(I'm not your girl)
I'm over it
I'm over it
I'm over...

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..

Don't call,
don't come by,
ain't no use,
don't ask me why,
you'll never change,
there'll be no more crying in the rain.

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..

I'm so over it....
I'm over it....

Wanting you,
to be wanting me.
No that ain't no way to be.
How I feel, read my lips,
because I'm so over..
Moving on, it's my time,
you never were a friend of mine.
Hurt at first, a little bit,
but now I'm so over.
I'm so over it..