Tuesday, August 3, 2010

saya nak tahu kenapa?

kepada 'kamu-mengaku-kawan-tapi-tikam-belakang'

saya tahu
saya bukan sempurna
saya tahu saya banyak buat salah
tapi saya tak pernah nak buruk-buruk kan kamu
walaupun saya tahu apa kamu buat belakang saya
dan sangat-sangat melukakan saya
saya tetap buat baik dengan kamu
cuma saya nak tahu
kenapa
kamu macam tu?
kenapa hati kamu begitu tegar menghancurkan
memusnahkan
melukakan
hati
nama
maruah
kepercayaan
orang yang anggap kamu kawan.
kamu seronok ye buat orang macam tu?
kamu rasa bahagia ye buat macam tu?

kamu kata saya macam-macam
kat orang lain pula tu
tapi kan
untuk pengetahuan kamu
seburuk-buruk saya yang kamu kata buruk ni,
saya tak pernah nak buruk kan kamu
saya tak pernah nak canang cerita pasal kamu
saya pendam je sabar sendiri
jadi saya atau kamu yang lebih buruk?

tahu-tahu je
orang datang kat saya
bercerita menyampaikan apa yang kamu kata tentang saya
dan dah tentu kamu pun akan sakit hati kalau kamu di tempat saya
dan dengar kesemuanya.
apa salah saya kat kamu sampai kamu nak buat macam tu?
dari dulu saya cakap
kalau saya ada buat salah, tegur depan-depan.
kalau tak, sampai bila saya tak tahu saya buat salah
atau pun menyakitkan hati orang..
tapi saya rasa selama ni saya tak pernah nak masuk campur hal hidup kamu
terutama hal peribadi
tapi
kenapa
kamu nak judge saya padahal tak sampai 10% pun kamu tahu tentang hidup saya
atau apa yang saya lalui selama ni
kamu rasa kamu suci sangat sebab tu kamu nak kata orang macam saya jahat belaka?
kalau betul kamu nak condem atau kutuk sebab kamu kata sayang saya
nak tanya sikit
kamu rasa dengan kutuk dan cerita belakang saya
saya boleh tahu ke apa yang saya buat salah
padahal kamu tak pernah sekali pun nak cakap depan-depan saya
melainkan dipaksa atau dah tak boleh lari bila saya tanya.
kamu kata sebab sayang kamu condem
jadi saya nak tahu macam tu ke sayang pada kamu?
macam tu ke cara kamu tunjuk kamu sayang orang..?
dengan menjatuhkan maruah atau memburukkan dia depan orang lain
supaya orang lain pandang kamu je yang baik?
ke sebenarnya kamu cemburu dengan saya tapi
kamu cerita dekat semua orang saya cemburu dengan kamu?
apa yang kamu ada lebih dari saya yang saya nak cemburukan?

kereta? haha..kereta saya besar.siap bagi gelaran 'almari bergerak' lagi..
kamu ada apa?

rumah? walaupun rumah saya kecil je tapi kalau kamu datang
kamu masih mampu untuk
TUMPANG tidur, mandi, makan dan solat segala nya kan..
selesa je kan. kalau tak selesa , minta maaf la..
ohh ke saya yang lupa..rumah kamu kan besar 'istana' ..is it?

duit? saya rasa setakat ni saya lagi banyak duit dari kamu.
walaupun saya jarang tunjuk.
mungkin pernah lah saya terpaksa pinjam sekali dari orang
sebab saya tak nak susahkan mak bapa saya even desperate nak mampus time tu
sebab saya memang jenis tak suka nak gunakan orang atau susahkan orang
demi kepentingan diri sendiri.
tapi kalau nak banding dengan kamu
~seperti mana kamu suka buat..banding-bandingkan~
saya rasa kamu lebih tau sendiri di mana kamu berpijak.
ye lah..mungkin sebab tu kamu kata saya cemburu kamu 'banyak' duit
jadi kamu canang cerita yang saya nak pinjam duit yang sekali tu kat semua orang.
tapi kamu tak cerita pula yang kamu pinjam duit saya dan kawan-kawan banyak kali
sampai siap buat-buat lupa nak bayar
atau kira halalkan aje sebab 'sikit'..tapi sikit-sikit pun banyak juga jadinya kan.
atau minta pada sesiapa yang kamu rasa boleh bagi dengan rela hati.
pernah kamu fikir? tapi untuk pengetahuan kamu lagi
kitorang tak pernah nak canang cerita macam kamu buat.
sebab fikir kawan.tak apa.
hidup.pilihan.keputusan.masing-masing.
tapi mungkin makna kawan tu tak ada maksud pada kamu kan.
jadi sebab itu saya nak tahu kenapa?
kenapa buat kami macam ni?
lebih-lebih pada saya?
sebab saya lagi muda dari kamu?
atau apa?


kepada 'awak-yang-pernah-jadi-kesayangan-saya'

kisah lama kita
dah lama saya simpan
jauh dalam lubuk hati dan juga ingatan
tanpa rasa dendam lagi
tanpa rasa amarah lagi
sebab ada orang kata
kemaafan itu pengubat segalanya
jadi saya belajar untuk menerima dan memaafkan.

walaupun dulu pernah ada rindu
tapi saya pendam kan je
bila sorang-sorang
kadang-kadang mengalir juga air mata
saya cuma nak tahu kenapa
dulu masa saya ada
awak tak pernah nak hargai sepenuhnya
tapi bila sekarang
saat saya sudah mampu nak melangkah kehadapan sendiri
awak cari saya semula.
kenapa?

ingat tak dulu,
kita bergaduh sebab dengar cakap-cakap dan hasutan mereka?
mereka yang awak anggap saudara, kawan dan teman ?
disebabkan masing-masing tak tahan
jadi kita buat keputusan
kita pun berpisah.

lepas tu pula
saya dapat tau
lepas kita berpisah
awak sebar cerita macam-macam kat kawan-kawan awak
dan juga kawan-kawan saya
buruk kan saya sebab awak sakit hati
eh apa ni?
apa awak dapat?
puas hati?
dah puas hati belum sekarang ni?
sampai sekarang 'racun' yang awak tuang
masih ada sisa baki nya
jadi awak fikir lah kesan dan dosa awak buat pada saya
saya tak pernah bercerita tentang awak atau kita pada orang
melainkan lepas saya dah tahu apa yang awak cerita terlebih dahulu pada mereka.
jadi nak tak nak saya terpaksa bagitahu apa yang betul apa yang tak.
awak lupa agaknya
mereka manusia yang berjenis mulut-tak-ingat-dosa-pahala
memang tak suka tengok orang lain hidup bahagia
awak pula pergi tagih simpati dan bercerita tentang kita pada mereka
dan nak mereka back-up awak
tolong lah..
mereka dengar dan ketawa terbahak-bahak belakang awak
tambah-tambah bila awak dengar dengan kata-kata dan hasutan mereka.
lagi-lagi bila berjaya tengok 2 insan ni saling sakit hati
yang dulu pernah bahagia tanpa campur tangan mereka.
jadi..puas tak hati awak sekarang?
sekarang bila saya dah tak ada dengan awak
baru awak nak sedar semua tu.
saya cuma nak tahu..kenapa?


~memang ada rasa s.e.d.i.h tapi apa-apa pun..saya tetap cuba untuk bersangka baik kerana memang mudah manusia lupa saat itu.. ya..dulu mereka yang tidak kisah tapi sekarang..giliran saya.
:-) sebab saya tahu mereka itu tak akan pernah letih jadi..saya akan tetap macam ini. bahagia seadanya..insyaallah (^.^)

1 comments:

Anonymous said...

tula..mungkin betul ckp awak..maaf saya bercerita pasal awak..sbb mereka yang mula memburuk kan awak..lg2 bila diorg cerita awak rapat dgn seseorg..buat ape yg mereka kata mcm betul..mungkin silap saya kerana percaya..saya minta maaf..saya sgt terluka masa tue..saya benar2 syg kan awak..just mybe ketidakmatangan saya menyebab kan saya jadi mcm 2..alhamdullah skarang saya dah ade kerjaya saya sendiri..dari pengalaman saya belajar mcm2 perkara..kalu awak ade masa lapang datang la gym saya kat tasik putri..bleh exercise skit..dah pelbagai pempuan saya kenal lepas ngan awak..mereka sume berbeza..entahla susah kan nak cari soulmate nie..saya harap awak berjaya dlm ape jua yg awak ceburi..sal masalah awak ngan kwn2 2 awak lupakan jela..perjlnan hidup kita masih panjang..awak muda lg..byk lg yg awak akan dapat..byk kan doa..insyaallah hidup awak berjaya..maaf kerana pernah cuba mengubah awak..just be the way u are k..have confident in urself k coz u are beautiful..always smile k..maaf kerana tak bersama awak ketika susah dan senang awak..be strong k coz i know u are strong..maaf atas masa lalu..hope awak bahgia ngan orang yang awak cintai..kalu awak ade ape2 masalah just tell me..kalu saya bleh bantu saya akan cuba bantu..take care k..salam